اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی چیست؟-وب سایت امین

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی عملکرد کلی از میزان درآمد افراد حقیقی و حقوقی است. توسط این اظهارنامه مشخص می‌شود که یک فرد چه میزان درآمد را در یک زمان مشخص دارد. در این مقاله می‌خواهیم اظهارنامه مالیاتی را برای شما توضیح دهیم و شما را با انواع اظهارنامه آشنا سازیم. با ما همراه باشید و خواندن این مطلب را از دست ندهید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟-وب سایت امین

اظهارنامه مالیاتی

فرمی به نام اظهارنامه مالیاتی وجود دارد که افراد حقیقی و حقوقی که دارای یک شغل هستند باید هرسال این فرم را پر کنند؛ تا سازمان مالیات از درآمد آنها باخبر باشد. توسط این اظهارنامه مشخص می‌شود که هر کاسب باید در طول یک سال چه مقدار مالیات بپردازد. مقدار مالیات بروی افرادی که درآمد بیشتری دارند بالاتر است. در اظهارنامه مالیاتی جزئیاتی مانند درآمدها، بدهی‌ها، معافیت‌ها و درآمد های مشمول مالیات مشخص می‌شود. این برگه می‌تواند به صورت خود اظهاری مالیاتی باشد و هم از آن دسته از اظهارنامه‌هایی باشد که توسط سازمان مالیات به کسبه داده می‌شوند.

تمامی اطلاعاتی که توسط افرادمختلف در فرم اظهارنامه مالیاتی ذکر می‌شود باید صحت داشته باشد. درآمد هر شغل باید تا حدودی با گردش حساب بانکی کارت‌خوان و اطلاعات مالی هر شغل تطابق داشته باشند. باید درآمد خود را به طور دقیق و کامل با جزئیات بالایی در این برگه بنویسند. سازمان مالیات برخی از درآمدها را در تجارت‌های مختلف مشمول مالیات نمی‌سازد و برای برخی دیگر هم مالیات‌هایی را مشخص می‌کند.

انواع اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی انواع مختلفی دارد که نسبت به نوع شغل افراد حقیقی و حقوقی مشخص می‌شوند. اگر شما از انواع اظهارنامه مالیاتی اطلاعات دقیقی داشته باشید می‌توانید راه‌های مختلف کاهش مالیات را یاد بگیرید. ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع این اظهارنامه آشنا سازیم تا در شغل خود مالیات کمتری را پرداخت کنید. انواع اظهارنامه به دسته‌های زی تقسیم می‌شوند.

اظهارنامه مالیاتی عملکرد مودی حقیقت

بیشترین بخش جامعه کشور ما جزو همین دسته از اظهارنامه مالیاتی هستند. بر اساس حجم فعالیتی که افراد حقیقی انجام می‌دهند در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. این فعالیت‌ها باد طبق قوانین و مقررات باشند تا مالیات درستی به آنها تعلق گیرد. هر سال به افراد مودی حقیقت تا پایان خرداد ماه فرصت داده می‌شود که اظهارنامه مالیاتی خود را پر کرده و تحویل سازمان مالیات بدهند.

اظهار نامه مالیاتی مودی حقوقی

طبق ماده ۱۱۰ در قانون مالیاتی کشور، تمامی وزارتخانه‌ها و افراد حقوقی و اتحادیه‌های صنفی باید مالیات مشخصی را به اداره مالیات بپردازند. افراد حقوقی باید اطلاعاتی نظیر میزان درآمد و حقوق، هزینه‌ها، سود و زیان‌ها را در اظهارنامه خود بیان کنند. این اظهارنامه هم باید تا مدت مشخصی به اداره مالیات ارسال شود. اگر به هر دلیلی اظهارنامه مالیاتی در وقت مشخص خود ارسال نگردد جریمه‌های زیادی از طرف اداره مالیات بر اشخاص مشمول می‌شود.

اظهارنامه مالیات بر ارث

طبق این اظهارنامه افرادی که در کشور ما به ارثی از طرف خاندان خود رسیده‌اند باید مالیاتی را به اداره مالیات بپردازند. این افراد فرم‌هایی را از سامانه سازمان مالیات دریافت می‌کنند و پس از تکمیل کردن آنها باید این فرم‌ها را ارسال نمایند. مالیات بر ارث به دو دسته تقسیم می‌شود:  ممکن است بعد از فوت یک فرد، ورثه‌ای برای پول و ارث باقی‌مانده وجود نداشته باشد در این صورت باید یک مقدار مشخص به عنوان مالیات به سازمان مالیات کشور پرداخت شود. اما اگر ارثیه فرد متوفی به وارثان خود برسد و آنها چندین نفر باشند می‌توانند مالیات را به صورت یکجا پرداخت کنند و یا هر شخص به صورت جداگانه مالیات خود را بپردازد. مهلت پرداخت این مالیات یک سال پس از مرگ متوفی اعلام شده است. اگر بنا بر هر دلیلی وارثان نتوانند مالیات به موقع پرداخت کنند در زمان پرداخت مالیات باید هزینه کفن و دفن نیز محاسبه گردد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟-وب سایت امین

اظهارنامه مشاغل خودرویی

طبق این نوع اظهارنامه تمامی مشاغلی که با استفاده از یک خودرو کسب درآمد می‌کنند باید هزینه‌هایی برای مالیات بپردازند. مشاغلی مانند تاکسی، راننده اتوبوس، باربری و کامیون‌ها باید در پایان هر سال فرم اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و تحویل سازمان مالیات بدهد. نسبت به درآمد هر یک از راننده‌ها و مشاغل، مالیاتی از طرف سازمان مالیات کشور برای آنها تعیین می‌شود.

اظهارنامه مالیات بر املاک

طبق این اظهارنامه تمامی ملک‌هایی که خرید و فروش می‌شوند مشمول طرح مالیات می‌گردند. مسکن‌هایی که به عنوان اجاره استفاده می‌شوند در قراردادهای دسته اول باید مالک آن مسکن اجاره مالیات را پرداخت کند؛ در قراردادهای دسته دوم پرداخت اجاره باید توسط مستاجر انجام گیرد. ساختمان‌هایی که خالی از سکنه هستند در سال اول نباید هیچ مالیاتی را بپردازند اما اگر خالی بودن املاک به بیش از یکسال برسد باید در هر سال مقدار مالیات متفاوتی را پرداخت نمایند. پس از خرید و فروش یک ملک تا یک ماه فرصت ارسال اظهارنامه مالیاتی وجود دارد و پس از آن جریمه‌هایی به عنوان دیرکرد مشمول طرفین معامله می‌گردد.

اظهارنامه انحلال شرکت

طبق این اظهارنامه شرکت‌هایی که به هر دلیلی منحل می‌شوند باید مالیاتی را به سازمان مالیات کشور پرداخت نمایند. پس از این که شرکت منحل شود باید برگه اظهارنامه مالیاتی پر شود و اطلاعات دقیق مانند سود و زیان‌های شرکت در آن ذکر گردند.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

هر سال توسط سازمان مالیات کشور مقدار مشخصی مالیات برای افراد در نظر گرفته می‌شود. هر شخص باید در زمان مشخص برگ اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و ارسال نماید. مبالغ در هر سال تغییر می‌کند و برای هر شخصی متفاوت است.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟-وب سایت امین

سخن پایانی

در این مطلب شما را با انواع اظهارنامه مالیاتی آشنا کردیم. اظهارنامه مالیاتی باتوجه به درآمد و سود و زیان‌های هر شرکت، مالیات متفاوتی برای بنگاه‌ها به وجود می‌آورد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مشاوره لازم را از همکاران ما دریافت نمایید.