انجام امور مالیاتی

انجام امور مالیاتی

 

در واقع مالیات که از مسئله های مهم دولت و مردم می باشد که دولت به صورت های مختلف آن را از مردم دریافت می کند. امروز تغییرات مالیات حسابی رخ داده است به صورتی که در گذشته به عنوان منبع درآمدی دولت، مالیات به حساب می آمد،  اما امروز اقتصاد کشورهای پیشرفته به عنوان اجرای سیاست های عدالتی و کم کردن فشار استفاده می شود. از اهمیت این فعالیت های حسابداری یک شرکت مالیات آن شرکت می باشد کارهای مربوط به مالیات شامل تنظیم کردن صورت های مالی، اظهارنامه مالیاتی و دادرسی مالیات می باشد. در واقع این کارها توسط مدیران به شرکت های مالیاتی سپرده می‌ شود تا دقت بیشتری انجام بدهند زیرا این کار از حساسیت بسیار زیادی برخورددار است. در صورتی که امور مالیاتی قواعد درست خودش را رعایت نکند امکان دارد شما دچار جریمه های سنگین از سازمان مالیات شود و همچنین اقتصاددانان از مالیات بر مصرف و مالیات بر درآمد حمایت می کنند؛ ما در این مقاله قصد داریم درباره انجام امور مالیاتی مطلب مفیدی را خدمت شما عزیزان قرار بدهیم پس ما را تا انتهای مطالب همراهی کنید تا پاسخ سوالات تان را بیابید.

مالیات به چه معنا است؟

مالیات در واقع درآمد عمومی دولت می باشد که برای تامین هزینه های عمومی حساب می شود. درآمد عمومی در واقع شامل: درآمد برای وزارت خانه، موسسه‌ های دولتی، مالیات و سود سهام شرکت دولتی و غیر دولتی و همچنین درآمد حاصل از انحصارات و سایر درآمد های قانون در بودجه کشور تحت عنوان درآمد عمومی منظور می شود.

 همچنین مالیات به عنوان یکی از منابع اصلی در کشور حساب می شود و مبلغی است که جهت تامین خرج های عمومی پرداخت می‌ شود در واقع دولت از دارایی و درآمد اشخاص برداشت می‌ کند و به  تعهدی که نسبت به پرداخت کننده به عهده نمی گیرد. پس تعریف مالیات ویژگی های بسیاری دارد که شامل: مالیات بلاعوض است، مالیات تحمیلی است و به دلیل اینکه قانون وجود دارد صورت می گیرد. قانونی بودن مالیات موضوع بسیار مهمی است که امروزه در کشور ایران جزو وظیفه قوه مقننه می باشد و در قانون ۵۱ اساسی به آن اشاره شده است که می‌ گوید هیچ نوع مالیاتی وضع نمی شود مگر از قانون بخشیده و تحت مالیاتی به موجب مشخص می شود.

 به طور حقیقت باید بگویم که مالیات هر فرد از هزینه و کالاهای عمومی هزینه توسط دولت از فرد گرفته می شود یا بهتر است بگوییم مالیات ابزاری اقتصادی در دست دولت است که می تواند با استفاده از آن نابرابری درآمد را کنترل کند.

 به فردی که مالیات را پرداخت می کند مودی مالیات می گویند و در هر وقت به دولت مبلغی را مدیون است و هر سال پس از استعلام اطلاعات مالی مورد نیاز را ثبت می کند و اداره مالیات تحویل می دهد، همچنین مالیات بر اساس چند دسته تقسیم بندی شده است برای مثال: مالیات مستقیم، مالیات غیر مستقیم و مالیات حقوق تقسیم می شود و همچنین مالیات دارای قانون های متفاوتی است که در ادامه مطالب به آن پرداخته ایم.

قانون های مالیات به چند دسته تقسیم می شود؟

همان طور که تا اینجای مطالب مطالعه کردید، مالیات در واقع درآمد عمومی دولت می باشد که برای تامین هزینه های عمومی حساب می شود. درآمد عمومی در واقع شامل: درآمد برای وزارت خانه، موسسه‌ های دولتی، مالیات و سود سهام شرکت دولتی و غیر دولتی و همچنین درآمد حاصل از انحصارات و سایر درآمد های قانون در بودجه کشور تحت عنوان درآمد عمومی منظور می شود.

مالیات برحسب مراحل مختلف تقسیم بندی می شود مالیات یعنی ماخذ یعنی تشخیص. مالیات تقسیم می‌ شود و همچنین مالیات ها مانند: مالیات های اصلی، مالیات های ارزش افزوده و همچنین نحوه حساب کارت خوان می‌ پردازند. شما باید بدانید که مالیات از چه چیزی گرفته می شود! موضوعی که مالیات بابت آن گرفته می‌ شود ماخذ مالیات می گویند؛ که مالیات بر درآمد است یا مالیات بر دارایی باید بگویم که عدم پرداخت مالیات ممکن است جرم فرار مالیاتی و جرایم مالیاتی سنگین را محقق کند.

معیار تشخیص مالیات تقسیم می‌ شود: مالیات توزیعی مالیاتی است که از قبل کل مالیات باید وارد خزانه شود و بعد به این افراد تقسیم شود به این شکل ابتدا این استان‌ ها تقسیم می‌ شود و سپس بین شهر ها و شهرستان ها تقسیم می شود. مالیات نرخی به سه دسته تقسیم می شود که شامل مالیات تناسبی، مالیات تصاعدی و تناسلی.

  1. مالیات تناسبی، مالیاتی است که یک نرخ مالیات بر همه درآمد و تعیین می‌ شود و کاری به میزان درآمد ندارد مثلا اگر فرد یک میلیون درامد داشته باشد ۱۰۰ هزار تومان به عنوان مالیات دولت می گیرند و اگر کسی نداشته باشد ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می کند.
  2. مالیات تصاعدی به مالیاتی می‌ گویند که به نسبت افزایش درآمد نرخ آن بالا تر می شود این روش به عدالت مالیاتی نزدیک است یعنی افرادی که درحال کمتری دارند فشار بیشترین آن ها را در بر نمی گیرد.
  3. مالیات تنازلی مالیاتی است که بر مصرف کالاها تطابق دارد یعنی مالیات بر مصرف را برای همه در نظر گرفته می‌ شود و به کارها و اعمال می شود.

 اکنون اگر بخواهیم به صورت کلی درباره مالیات ها بگویم باید بگوییم که وصول مالیات به دو  دسته تقسیم می شود که شامل مالیات مستقیم و غیرمستقیم است.  در کشور ما مالیات کاربرد زیادی دارد مالیات مستقیم معمولا مالیاتی است که بر درآمد به طور کلی موضوعات جمع دائمی ندارند تعلق می گیرد اما غیر مستقیم مالیاتی است که برای گزارش آن به صورت کالا لحاظ می شود.

خدمات مالیاتی

خدمات مالیاتی

همان طور که تا اینجا مطالب خواندید امور مالیاتی از مهم ترین کارهایی است که حسابدار هرشرکت باید به آن توجه کند و آن را درست انجام بدهد. این امور مالیاتی شامل استاندارد و صورت های مالی اظهار نامه مالیاتی دادرسی مالیاتی و غیره می باشد. بسیاری از مدیران ترجیح می‌ دهند تمامی این خدمات را از شرکت مالیاتی بخواهند تا مطمئن شوند که کار درست پیش می رود. به همه فعالیت هایی که در این پروسه انجام می شود خدمات مالیاتی می گویند. از مهم ترین خدمات های مالیاتی می توانیم به تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی و همچنین مالیات حقوق و مشاوره مالیاتی اشاره کنیم. تحریر دفاتر قانونی یکی از خدمات مالیات می باشد در واقع دفاتر روزنامه و دفاتر قانونی از دفتر هایی هستند که باید به دقت بررسی شوند شرکت ها باید سایت ثبت شرکت مراجعه کنند و دفتر پلمپ شده را تحویل بگیرد تا در سال مالیاتی جدید از آن استفاده بکند طراحی این دفاتر توسط متخصص انجام می شود تا در تکمیل آن ها مشکلی بر نخوریم دقت و آیین نامه در دفاتر حق تحویل نکات است که مورد توجه بسیاری از افراد قرار می گیرد همه کارهای شرکت را باید به سازمان امور مالیاتی بگوییم یعنی سازمان باید از تمامی فعالیت ها آگاه باشد. امروز تغییرات مالیات حسابی رخ داده است به صورتی که در گذشته به عنوان منبع درآمدی دولت، مالیات به حساب می آمد،  اما امروز اقتصاد کشورهای پیشرفته به عنوان اجرای سیاست های عدالتی و کم کردن فشار استفاده می شود. از اهمیت این فعالیت های حسابداری یک شرکت مالیات آن شرکت می باشد کارهای مربوط به مالیات شامل تنظیم کردن صورت های مالی، اظهارنامه مالیاتی و دادرسی مالیات می باشد. در واقع این کارها توسط مدیران به شرکت های مالیاتی سپرده می‌ شود تا دقت بیشتری انجام بدهند زیرا این کار از حساسیت بسیار زیادی برخورددار است. در صورتی که امور مالیاتی قواعد درست خودش را رعایت نکند امکان دارد شما دچار جریمه های سنگین از سازمان مالیات شود و همچنین اقتصاددانان از مالیات بر مصرف و مالیات بر درآمد حمایت می کنند.

شرایط خدمات مالیاتی

شرایط خدمات مالیاتی

امور مالیاتی از مهم ترین کارهایی است که حسابدار هرشرکت باید به آن توجه کند و آن را درست انجام بدهد. ه همه فعالیت هایی که در این پروسه انجام می شود خدمات مالیاتی می گویند. از مهم ترین خدمات های مالیاتی می توانیم به تهیه و ارسال صورت معاملات فصلی و همچنین مالیات حقوق و مشاوره مالیاتی اشاره کنیم.

شرکت های مالیاتی می توانند تمامی خدمات مالیاتی را انجام دادند این شرکت به دلیل بهره گیری از پرسنل های مجرب و تجربه زیادی کسب کردند می توانند خدمات مالیاتی را انجام بدهند. آن ها امور را سریع و با بالات رین کیفیت به نهایت می رسانند. بهترین خدمات مالیاتی شامل: ارائه مشاوره های مختلف، امور مربوط به مالیات حقوق، مربوط به صورت های مالی، نظارت در صورت های مالی، مالیات ارزش افزوده، تهیه صورتحساب های اصلی، اظهارنامه مالیاتی و… می باشد. شرکت های بسیاری در کشور ما هستند که این خدمات را انجام می دهند و بر اساس در خدمات مالیاتی همکاری با یک شرکت خدمات مالی و اجرایی خیال شما راحت باشد و کار شما را به درستی به پایان برساند.

انواع قرارداد های مالیاتی

انواع قرارداد های مالیاتی

همانطور که تا اینجا این مطالب متوجه شدید، مالیات در واقع درآمد عمومی دولت می باشد که برای تامین هزینه های عمومی حساب می شود. درآمد عمومی در واقع شامل: درآمد برای وزارت خانه، موسسه‌ های دولتی، مالیات و سود سهام شرکت دولتی و غیر دولتی و همچنین درآمد حاصل از انحصارات و سایر درآمد های قانون در بودجه کشور تحت عنوان درآمد عمومی منظور می شود. پس قراردادهای خدمات مالیاتی می تواند در انواع مختلف وجود داشته باشد اما در این قسمت قصد داریم درباره انواع قرارداد خدمات مالیاتی برای شما مطالبی را درج کنیم پس با ما همراه باشید.

 همچنین مالیات به عنوان یکی از منابع اصلی در کشور حساب می شود و مبلغی است که جهت تامین خرج های عمومی پرداخت می‌ شود در واقع دولت از دارایی و درآمد اشخاص برداشت می‌ کند و به  تعهدی که نسبت به پرداخت کننده به عهده نمی گیرد. پس تعریف مالیات ویژگی های بسیاری دارد که شامل: مالیات بلاعوض است، مالیات تحمیلی است و به دلیل اینکه قانون وجود دارد صورت می گیرد. قانونی بودن مالیات موضوع بسیار مهمی است که امروزه در کشور ایران جزو وظیفه قوه مقننه می باشد و در قانون ۵۱ اساسی به آن اشاره شده است که می‌ گوید هیچ نوع مالیاتی وضع نمی شود مگر از قانون بخشیده و تحت مالیاتی به موجب مشخص می شود.

 قرارداد به صورت پروژه‌ا ی خدمات مالیاتی می باشد که بر اساس اسناد و اطلاعات لازم در اختیار شرکت های خدمات مالیاتی قرار می گیرد کارشناسان آن شرکت اسناد و مدارک را بررسی می‌ کنند و خدمات را به شما ارائه می دهد، معمولاً کسانی که کسب و کارهای کوچکی دارند و حجم کاری کمتری دارند از این نوع قرارداد استفاده می‌ کنند و علاوه بر آن افرادی که تازه یک کار را شروع کرده‌ اند هم می‌ توانند از این قرارداد استفاده کنند.

 قرارداد به صورت ماهیانه این قرارداد برای خدمات مالیاتی نوع دیگری قرار داده است که طرفداران خاص خودش را دارد و حجم کاری در رده متوسط دارند برای منظم شدن امور مالیاتی دوست دارند قرارداد بنویسند آن ها می توانند از قرارداد به صورت ماهیانه استفاده کنند.

 قرارداد پشتیبانی برای خدمات مالیاتی: همان طور که از نامش مشخص است این قرارداد همه امور مالیاتی با هزینه مناسب انجام می‌ شود قرارداد مشاوران مالیاتی در حین انجام امور به شما راهنمایی می کنند این قرارداد برای مجموعه مناسب است که حجم کار ایشان بسیار زیاد است و باید در حین کار به صورت مداوم بررسی گردد از آن ها می توان از این نوع قرارداد استفاده کنند.

سوالات متداول

  • مالیات به چه معناست؟

مالیات در واقع درآمد عمومی دولت می باشد که برای تامین هزینه های عمومی حساب می شود. درآمد عمومی در واقع شامل: درآمد برای وزارت خانه، موسسه‌ های دولتی، مالیات و سود سهام شرکت دولتی و غیر دولتی و همچنین درآمد حاصل از انحصارات و سایر درآمد های قانون در بودجه کشور تحت عنوان درآمد عمومی منظور می شود.

  • شرکت های خذمات دولتی چه کاری را انجام می دهند؟

 ارائه مشاوره های مختلف، امور مربوط به مالیات حقوق، مربوط به صورت های مالی، نظارت در صورت های مالی، مالیات ارزش افزوده، تهیه صورتحساب های اصلی، اظهارنامه مالیاتی و…

  • مالیات نرخی به چند دسته تفسیم می شود؟

 مالیات تناسبی، مالیاتی است که یک نرخ مالیات بر همه درآمد و تعیین می‌ شود و کاری به میزان درآمد ندارد مثلا اگر فرد یک میلیون درامد داشته باشد ۱۰۰ هزار تومان به عنوان مالیات دولت می گیرند و اگر کسی نداشته باشد ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می کند. مالیات تصاعدی به مالیاتی می‌ گویند که به نسبت افزایش درآمد نرخ آن بالا تر می شود این روش به عدالت مالیاتی نزدیک است یعنی افرادی که درحال کمتری دارند فشار بیشترین آن ها را در بر نمی گیرد. مالیات تنازلی مالیاتی است که بر مصرف کالاها تطابق دارد یعنی مالیات بر مصرف را برای همه در نظر گرفته می‌ شود و به کارها و اعمال می شود.

سوالات متداول