انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، حدنصاب هزینه‌های مالیاتی

انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، حدنصاب هزینه‌های مالیاتی-وب سایت امین

انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، حدنصاب هزینه‌های مالیاتی

در این مقاله همراه ما باشید تا درباره ی انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، حدنصاب هزینه‌های مالیاتی اطلاعات کافی را کسب نمایید.

برخی از مودیان مالیات برای پر کردن برگ اظهارنامه مالیاتی خود هزینه‌هایی را در آن ذکر می کنند که نشان دهند برای انجام فعالیت‌های شغلی خود هزینه‌های بسیاری صرف کرده‌اند. این کار باعث می‌شود که مالیات کمتری به آن‌ها تعلق گیرد. سازمان امور مالیاتی کشور این هزینه‌ها را برگشت می‌دهد و بررسی‌های لازم را جهت صحت اظهارنامه مالیاتی انجام می‌دهد. با ما همراه باشید تا شما را باهزینه‌های قابل قبول مالیاتی آشنا کنیم.

انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، حدنصاب هزینه‌های مالیاتی-وب سایت امین

مالیات چیست؟

به هزینه‌هایی که دولت از هر بنگاه اقتصادی و یا افراد حقیقی و حقوقی برای تامین هزینه‌های عمومی دریافت می‌کند، مالیات می‌گویند. مالیات‌ها با توجه به نوع اموال و سود و زیان هر شرکت متفاوت هستند. ممکن است برای یک شرکت یک نوع مالیات تعیین شود اما برای برخی اشخاص یا شرکت‌ها چندین مالیات تعیین گردد. مالیات‌ها باید در زمان مشخص پرداخت شوند. هرچه درآمد بالاتر باشد مالیات بالاتری برای افراد مشخص می‌شود. پس از ارسال برگ اظهارنامه مالیاتی، زمان مشخصی برای پرداخت مالیات درنظر گرفته می‌شود. سازمان امور مالیاتی هر کشور قوانینی دارد که باتوجه به آن قوانین باید مالیات را تعیین کند. هزینه‌هایی که در اظهارنامه مالیاتی توسط اشخاص ذکر می‌شوند باید صحت داشته باشند تا مورد قبول واقع شوند.

تعریف هزینه مورد قبول مالیاتی

طبق قوانین مالیاتی سازمان مالیات کشور هزینه‌هایی که در یک بنگاه اقتصادی صرف می‌شوند به دودسته مورد قبول مالیاتی و غیر قبول مالیاتی تقسیم می‌گردند. هزینه های قابل قبول توسط کارشناسان سازمان مالیات تایید می‌شوند و مبلغ این هزینه‌ها برای مودی مالیات کسر می‌شوند. برخی هزینه‌ها هم که غیر قابل قبول هستند توسط قوانینی که در سازمان مالیات کشور وجود دارند از حساب موادی مالیات کسر نمی‌شوند‌. طبق این قوانین باید هزینه‌های مورد نظر توسط شرکت و یا بنگاه به اداره مالیات پرداخت شود. پرداخت از طریق سامانه بانکی انجام می‌شود. هر مودی مالیات باید ابتدا در سامانه مالیاتی کشور ثبت نام کند و پس از تایید اطلاعات وارد شده برگه اظهارنامه را دریافت نماید.‌

پس از اینکه اظهارنامه را دریافت کردید باید اطلاعات دقیقی در آن بنویسید. این اطلاعات شامل مشخصات دقیق به همراه گردش‌های مالی و تمامی هزینه‌های صرف شده در امور شرکت و یا شغل هر فرد است. زمانی که نام کاربری و رمز عبور دریافت کردید می‌توانید اظهارنامه را تسلیم نمایید. تا یک ماه پس از تسلیم اظهارنامه و انقضای آن فرصت دارید که اطلاعات نادرست این سند را به درستی وارد کنید. اصلاح این مطالب بسیار ضروری است و باید با دقت بالایی انجام شود.

کدام هزینه‌ها قابل قبول هستند؟

هزینه‌های قابل قبول هستند که تنها برای کسب درآمد هر بنگاه صرف می‌شوند. این هزینه‌ها یک حد نصاب دارند که طبق قوانین سازمان مالیاتی کشور برای هر شرکت مشخص می‌شود. طبق ماده ۹۵ قانون مالیات تمامی افرادی که طی یک کسب و کار کوچک دارند هم دارای هزینه‌های قابل قبولی هستند که از حساب مالیات آن‌ها کسر می‌شود.

شرایط هزینه‌های قابل قبول مالیاتی

طبق ماده ۱۴۷ این هزینه‌ها باید در حد و حدود متعارف نسبت به اسناد باشند؛ یعنی بتوان صحت هزینه‌ها را باتوجه به اسنادی که تحویل سازمان مالیات می‌دهید مشخص کرد.

هزینه‌ها باید مربوط به دوره اقتصادی مشخص باشند. طبق این تبصره باید تمامی هزینه‌های ذکر شده در اظهارنامه مربوط به همان سال مالی باشند. یک شرکت باید اطلاعات مالی را به درستی در اظهارنامه ذکر کند تا تایید شوند.

حد نصاب تعیین شده برای هزینه‌ها باید در نظر گرفته شود. برای یک سفر خارجی و یا هر فعالیتی از طرف سازمان مالیات کشور هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود. اگر هزینه‌ بیان شده در اظهارنامه بیش از حد نصاب باشد قابل قبول نیست.

هزینه‌هایی که مربوط به درآمدهای معاف از مالیات هستند هم نباید در برگ اظهارنامه بیان شوند. این هزینه‌ها قابل قبول نیستند.

حد نصاب هزینه‌های مالیاتی

حد نصاب هزینه‌های مالیاتی برای هر شرکت متفاوت است. سازمان مالیات کشور نسبت به امور مختلفی که بنگاه اقتصادی انجام می‌دهد هزینه‌های قابل قبولی را به عنوان حد نصاب هزینه مالیاتی مشخص می‌کند. اگر یک شرکت بیشتر از حد نصاب بخواهد هزینه‌هایی را صرف امور خود کند آن هزینه‌ها نباید در اظهارنامه ذکر شوند تا مالیات را کمتر کنند.

سازمان مالیات شرکت فقط نسبت به حد نصاب، هزینه‌های صرف شده را برای تعیین مالیات در نظر می‌گیرد.‌برای اشخاص حقوقی و حقیقی هم به همین صورت است. اگر هزینه‌ها با حد نصاب برابری داشته باشند از طرف سازمان مالیات کشور قابل قبول هستند در غیر این صورت این هزینه‌ها از اظهارنامه کسر می‌شوند.

انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، حدنصاب هزینه‌های مالیاتی-وب سایت امین

چرا باید حد نصاب تعیین گردد؟

اگر برای تعیین مالیات حد نصاب از طرف سازمان مالیات کشور مشخص نشود، هر فردی که یک شغل داشته باشد هزینه‌های مختلفی که برای امور شخصی خود هم صرف می‌کند را در اظهارنامه مالیاتی ذکر می‌نماید. با این کار هزینه‌هایی که در اظهارنامه ذکر می‌شود به شدت افزایش می‌یابد و سود آن شرکت پایین مشخص می‌شود؛ این کار باعث می‌شود که مالیات یک شرکت به شکل نامتعارف و غلطی کاهش یابد.

انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی، حدنصاب هزینه‌های مالیاتی-وب سایت امین

سخن پایانی

در این مقاله انواع هزینه‌های قابل قبول مالیاتی و هزینه‌هایی که غیر قابل قبول هستند را برای شما شرح دادیم. امیدواریم که با اطلاعاتی که در بالا برای شما بیان کردیم پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید. اگر در یکی از موضوعات مربوط به مطالب بالا دچار شک و شبهه هستید می‌توانید با شماره‌های شرکت تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. مهمترین نکته ای که شما باید در زمان پر کردن برگه اظهارنامه مالیاتی رعایت کنید وارد کردن صحیح هزینه‌هایی است که برای امور مختلف شرکت خود صرف کرده‌اید.