تعریف مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران

تعریف مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران

برای آگاهی درباره ی تعریف مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران این مقاله را تا آخر دنبال نمایید.

به مبلغ پولی که دولت از مردم و مشاغل دریافت می‌کند مالیات می‌گویند. این هزینه صرف امور کشور می‌شود. دولت از طریق گرفتن مالیات درآمدی دارد که باید آن را از اشخاص گزفته و به صورت بلاعوض است. این کار کمک زیادی به قشر ضعیف جامعه می‌کند. هر شخصی که در جامعه درآمد بالاتری داشته باشد باید هزینه‌های بیشتری برای مالیات بپردازد. میزان مالیات بر اساس قوانین اقتصادی هر کشور تعیین می‌شود. با همراه باشید تا شما را با انواع مالیات آشنا کنیم.

تعریف مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران-وب سایت امین

انواع مالیات در ایران

مالیات در ایران به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تبدیل می‌شود. مالیات مستقیم بدون واسطه از میزان درآمد و دارایی یک فرد دریافت می‌شود. این مالیات به افرادی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند و اموالی در ایران دارند هم تعلق می‌گیرد. دسته دیگر مالیات غیر مستقیم است که با واسطه از مردم گرفته می‌شود. ما با خرید هر کالایی مقداری پول بیشتر به عنوان مالیات پرداخت می‌کنیم. هر شخصی علاوه برا پرداخت مالیات بر دارایی خود باید مبلغی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده هر کالای خریداری شده هم بپردازد.

مالیات بر درآمد

این مالیات، یکی از مالیات‌های مستقیم است. این مالیات مهمترین نوع مالیات است که هر شخص و شرکت با توجه به درآمد سالیانه و سود و زیان‌ها باید مالیات بدهد. باید برگ اظهارنامه از طرف افراد پر شود و برای سازمان مالیات کشور ارسال شود و آن سازمان تعیین کند که چه مقدار مالیات به وی تعلق می‌گیرد. هر کسی که در ایران زندگی نکند و یک شرکت و راه درآمدی در ایران داشته باشد هم باید مالیات بدهد. مالیات بر درآمد به چند دسته تقسیم می‌شود که شامل مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد حقوق و… می‌شود.

مالیات بر درآمد املاک

تمامی ملک‌هایی که خالی از سکنه هستند هم باید مشمول مالیات شوند. یک مالک خالی تا یکسال نباید مالیات بدهد اما پس از یکسال باید در مدت مشخصی مبلغی را با احتساب ارزش آن ملک به عنوان مالیات پرداخت کند. املاکی که به صورت اجاره‌ای هستند هم باید از طرف مستاجر و یا صاحب ملک هزینه‌ای را پرداخت کنند. ابتدا باید برگ اظهارنامه مالیاتی پر شود سپس سازمان مالیات هزینه‌ای را از بابت مالیات تعیین کند. این مالیات اگر در زمان مشخصی پرداخت نشود مشمول جریمه خواهد شد. تمامی املاکی که یک فرد در ایران داشته باشد و استفاده نکند مشمول مالیات هستند و برای هر ملک به صورت جداگانه مالیات محاسبه می‌شود.

تعریف مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران-وب سایت امین

مالیات بر دارایی

همانطور که از نام این مالیات مشخص است این مالیات به دارایی هر شخص تعلق می‌گیرد. پس از محاسبه دارایی یک فرد بر اساس قوانین مالیاتی کشور باید مبلغی به عنوان مالیات از او دریافت شود. این مالیات هم انواع مختلفی دارد مانند مالیات بر ارث که به اموال فرد متوفی تعلق می‌گیرد. هر شخصی که از دنیا برود و اموالی داشته باشد باید مبلغی از آن به دولت پرداخت شود. ورثه باید یکسال پس از مرگ متوفی آن مبلغ را به دولت بپردازند. می‌توانند به صورت یکجا این کار را انجام دهند و یا هر وارث خودش به تنهایی این کار را بکند. اگر ورثه‌ای وجود نداشته باشد دولت مبلغی را به عنوان مالیات برای خودش برمی‌دارد.

مالیات بر حق تمبر یکی دیگر از مالیات‌ بر دارایی است که در هر شرکت برای رسمی کردن اسناد باید پرداخته شود. اگر به شرکت‌های اداری رفته باشید متوجه خواهید شد که برای هر سند نیاز به یک یا چند تمبر وجود دارد. حتی در بانک‌ها هم برای دریافت تسهیلات بانکی باید هزینه تمبر بپردازید. این هزینه‌ها به عنوان مالیات بر تمبر شناخته می‌شوند. مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی هم یکی دیگر از انواع مالیات بر دارایی است. طبق این مالیات هر شخص حقوقی که از هر راهی درآمد داشته باشد باید هر سال اظهارنامه مالیاتی پر کند. در اظهارنامه اطلاعات کامل شغلی و درآمد او ذکر شده است. پس از ارسال اظهارنامه و بررسی آن توسط سازمان مالیاتی کشو، باید طی مدت مشخص مبلغ مالیات را پرداخت کند. اگر به هر دلیلی در زمان مشخص این کار انجام نشود باید جریمه بپردازند.

مالیات بر واردات

این مالیات در دسته مالیات‌های غیر مستقیم قرار می‌گیرد. دولت از تمامی کالاهایی که از خارج از کشور به ایران وارد می‌شوند مالیات می‌گیرد. این به دلیل حمایت از کالای داخلی است. هر کالایی که وارداتی باشد مشمول مالیات می‌شود که به عنوان هزینه گمرکی از آن دریافت می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده

از دیگر مالیات‌های غیر مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده است. این مالیات بر ارزش هر کالا و محصول که جدا از هزینه مواد اولیه است تعلق می‌گیرد. شما تصور کنید که برای ساخت یک صندلی نیاز به چهل هزارتومن مواد اولیه باشد. پس از ساخت، آن صندلی با قیمت صد هزار تومان به فروش برسد. ۶۰ هزارتومانی که به ارزش صندلی افزوده شده باید مشمول مالیات شود. این مالیات توسط تولیدکننده پرداخت می‌شود و پس از اینکه محصول فروش رفت از طریق خریداران جبران می‌گردد. مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خوراک، پوشاک، کالاهای صنعتی و… تعلق می‌گیرد.

 

تعریف مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران-وب سایت امین

سخن پایانی

امیدواریم با مطالبی که توضیح دادیم با انواع مالیات در ایران آشنا شده باشید. اگر مفهوم مالیات را بهتر درک کنید بهتر می‌توانید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنید. اگر می‌خواهید مالیات‌های کمتری بپردازید بهتر است از یک شرکت حسابداری کمک بگیرید تا شما را با انواع مالیات به طور دقیق آشنا سازد و راه‌هایی برای پرداخت مالیات کمتر را فرا بگیرید. انواع مالیات در کشور ما طبق قوانین، درنظر گرفته می‌شوند و تبصره‌های زیادی دارند.