حسابداری مالیاتی/تهیه و تکمیل اطهار نامه مالیاتی

حسابداری مالیاتی/تهیه و تکمیل اطهار نامه مالیاتی

همه شرکت‌ها، صرف نظر از اندازه و بخش، باید تعهدات مالیاتی داشته باشند . عدم سرمایه‌گذاری در بهترین مدیریت از این جنبه می‌تواند منجر به هزینه‌های بیشتر، جریمه‌ها و تداخل در توسعه تجارت شود. راه حل این سناریو حسابداری مالیاتی نامیده می‌شود .

در ایران، قوانین و رویه‌های مربوط به پرداخت مالیات مسائل پیچیده‌ای هستند. زیرا ساختار مالیات ملی علاوه بر تغییرات مداوم و امکان تفسیری در قوانین، شامل سه حوزه دولتی (اتحادیه، ادارات و شهرداری‌ها) می‌شود.

همچنین اخیرا با دیجیتالی‌سازی در بخش‌های مختلف دولت ، بازرسی حسابداری سازمان‌ها  قاطع‌تر است و شرکت‌ها را برای مدیریت کارآمد و فن‌آور مالیاتی برای ثبت و تکمیل اظهارنامه مالیاتی تحت فشار قرار می‌دهد.

در این زمینه، یک جنبه مهم که باید به خاطر داشت این است که سازمان مالیاتی برای یک شرکت بسته به نوع سازمان و فعالیت انجام شده تغییر می‌کند. بنابراین، استراتژی‌های قانونی برای کاهش بار مالیاتی بدون تحمیل خطرات برای تجارت وجود دارد.

برای درک بهتر حسابداری مالیاتی و ویژگی‌ها و مزایای آن ، این مقاله را آماده کرده‌ایم.

حسابداری مالیاتی/تهیه و تکمیل اطهار نامه مالیاتی-وب سایت امین

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی یا مالی شاخه‌ای از بخش حسابداری است که مسئولیت تعیین، نظارت، برنامه ریزی و مدیریت مالیات یک شرکت را بر عهده دارد. فعالیت‌های آن واسطه ارتباط مالیات دهندگان با مقامات مالیاتی است . به بیان دیگر حسابداری مالیاتی شاخه‌ای از حسابداری است که اداره مالیات یک شرکت را مطابق با قوانین مالیاتی انجام می‌دهد.

به طور کلی، این شعبه می‌تواند حتی قبل از شروع یک تجارت، فعالیت خود را آغاز کند و بخشی از بوروکراسی مربوط به افتتاح یک شرکت را پشتیبانی کند، اما مهمتر از همه، از انتخاب روش مالیاتی مناسب حمایت می‌کند تا امکان پرداخت کمتری وجود داشته باشد.

به طور کلی سه رژیم مالیاتی یا روش مالیاتی وجود دارد.

هر یک از  چارچوب‌های مالیاتی دارای جزئیاتی مانند نرخ‌های بالاتر یا پایین‌تر و محاسبات مختلف است که مالیات بر عناصر مختلف وضع می‌شود. حسابدار کسی است که به بهترین وجه به این ویژگی‌ها تسلط دارد و انواع مختلف مالیات‌ها را عمیقاً می‌شناسد،همچنین قادر است اظهارنامه مالیاتی را تهیه و تکمیل کند‌.

حسابداری مالیاتی چیست؟-وب سایت امین

هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟

برای یک حسابدار ضروری است که هنگام تعریف رویه‌هایی که برای دستیابی به اهداف و اهداف تعیین شده برای آن کسب و کار اتخاذ می‌شود، اهداف حسابداری مالیاتی را در نظر داشته باشد.

عملکرد حسابداری مالیاتی اساساً انجام وظایف مربوط به ثبت حقایق است که شامل مالیات واحد تجاری و شرکت‌ها می‌شود. از طریق این داده‌ها، افرادی که با عملکرد مالیاتی درگیر هستند، می‌توانند چارچوب مالیاتی مناسب شرکت و تجزیه و تحلیل‌هایی را انجام دهند که امکان بهینه‌سازی جمع‌آوری مالیات را فراهم می‌کند، که نیاز به دانش قوی از قوانین مالیاتی دارد.

با اتخاذ مناسب ترین رویه‌های حسابداری و مالیاتی برای فعالیت شرکت، حسابدار قادر خواهد بود نتیجه اقتصادی هر سال را به طور دقیق تعیین کند و آن را به صورت واضح و ترکیبی نشان دهد که  امکان محاسبه مالیات‌های اخذ شده را فراهم می‌کند. اظهار نامه‌های مالیاتی را تهیه و تکمیل نماید.

هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟-وب سایت امین

اهمیت حسابداری مالیاتی برای یک شرکت چیست؟

حسابداری مالیاتی برای شرکت‌ها بسیار مهم است ، زیرا تضمین می‌کند که سازمان به طور قانونی عمل می‌کند. همچنان می‌توان آن را به‌عنوان یک استراتژی عملیاتی اجرا کرد، به طوری که کنترل‌ها و فرآیندهای مالی بهینه‌تر و مؤثرتر توسعه می‌یابند.

در سال‌های اخیر به خصوص در شرکت‌‌های نوپا، برای جلوگیری از بسته شدن یا ناکارآمدی کسب و کار مالکین شرکت، حسابداری مالیاتی یک امر ضروری است و همچنین برنامه‌ریزی مالیاتی خوب برای بهینه‌سازی منابع شما و حتی جلوگیری از مشکلات با مقامات مالیاتی ضروری است.

 

برنامه ریزی مالیاتی چیست ؟

وقتی صحبت از حسابداری مالیاتی می‌شود، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی مالیاتی را فراموش کنیم، ابزاری اساسی برای مدیریت کارآمد مالیاتی برنامه ریزی است.

با برنامه ریزی مالیاتی که به صورت مسئولانه و متناسب با واقعیت شرکت تهیه شده است، می‌توان استراتژی‌هایی تعریف کرد که امکان بهینه‌سازی  مدیریت مالیاتی اعم از تعهدات اصلی و فرعی ، تنظیم و تهیه اظهارنامه های مالیاتی و حتی کاهش میزان مالیات‌های قابل وصول را فراهم کند.

این مطالعه باید همواره قوانین لازم الاجرا و همچنین بهترین شیوه‌های مالیاتی و جدید‌ترین درک فقهی اداری و قضایی را در نظر داشته باشد تا طرحی منسجم با فعالیت انجام شده توسط شرکت اجرا شود و از این طریق اجتناب شود. که سازمان امور مالیاتی به معامله قانونی انجام شده بی توجهی خواهد کرد.

تنها با مدیریت مالیاتی و مالی خوب است که می‌توان یک شرکت را با بار مالیاتی کارآمد تشکیل داد که مطابق رویه‌های جاری و به صورت قانونی و بدون خطر برای تجارت عمل کند.

برای انجام حسابداری مالیاتی برای شرکت خود، باید مبنایی را در حوزه دیگری از حسابداری، یعنی حسابداری مالیاتی پیدا کنید. همانطور که قبلاً توضیح دادیم، این بخش است که تعهدات مالیاتی را که یک شرکت باید با آنها مطابقت داشته باشد تعیین می‌کند و تمام حساب‌ها، ترازنامه‌ها و اظهار‌نامه‌های مالیاتی خود را تأیید می‌کند.

برنامه ریزی مالیاتی چیست ؟-وب سایت امین

بر اساس این داده‌ها وصول مالیات شرکت انجام خواهد شد، بنابراین ضروری است اطلاعات ثبت شده در حساب‌ها دقیق بوده و منعکس کننده دقیق عملیات انجام شده و آثار مالی مربوطه باشد.

از آنجایی که حجم بسیار بالایی از اطلاعات، تجزیه و تحلیل دقیق و پیچیده است و با توجه به اهمیت این داده‌ها برای عملکرد صحیح شرکت، داشتن پشتیبانی از یک نرم افزار مدیریتی می‌تواند برای تضمین رعایت تعهدات مالیاتی جاری ضروری باشد.

و مهمتر از همه، برای فعال ماندن کسب و کار شما و مطابق با الزامات مالیاتی و مالی، آگاهی از قوانین مربوط به استاندارد‌های مالیاتی و حسابداری که دائماً در حال تغییر هستند، ضروری است. به روز رسانی مستمر در حوزه مالیاتی بسیار مهم است.