صورت معاملات فصلی چیست| آشنایی مصور با سامانه معاملات فصلی مالیات

اگر سر و کارتان به اداره مالیات افتاده باشد بدون شک با صورت معاملات فصلی یا مالیات فصلی روبرو شده‌اید. در واقع می‌توان مطرح کرد که یک اصطلاح جدید می‌باشد که وارد حیطه مالیاتی گشته و در طول چند سال اخیر یک شیوه ارائه و بیان درآمد است که  کاملاً جدی بر روی بعضی مشاغل خاص اجرا می‌گردد. این طرح برای اولین‌بار در سال ۱۳۷۳ مطرح گردید. ولیکن اجرای آن به سال ۱۳۹۱ بر می‌گردد. همین موضوع برای بسیاری از کسب‌وکارها مبهم می‌باشد. در نتیجه ممکن است  سؤالاتی همچون صورت معاملات فصلی چیست؟ چه کسانی موظف به تسلیم آن هستند؟ و همچنین چه کسانی معاف هستند؟ در ذهنشان شکل گرفته باشد. ما در راستای هدف خود که رضایت و اولویت قرار دادن کاربران با ارائه بهترین خدمات می‌باشد. در این مطلب از مؤسسه حسابداری امین ارقام بَر آن شدیم تا اطلاعاتی در خصوص صورت معاملات فصلی و آشنایی مصور با سامانه معاملات فصلی مالیات در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

صورت معاملات فصلی چیست؟

یکی از راهبرد‌های عالی و سریع در جهت وارسی مالیات و بالا بردن دقت و دور شدن از هر ابهامی اخذ گزارش معاملات در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌باشد. این شیوه مالیات فصلی می‌باشد که در کشورمان تحت عنوان معاملات فصلی به شیوه قانونی در حال پیاده‌سازی می‌باشد. در حقیقت در تعریف آن می‌توان چنین مطرح نمود؛ به همه‌ی خرید و فروش‌هایی که به‌وسیله شخص (مودی) حقیقی و حقوقی در یک بازده مشخص انجام می شود معاملات فصلی اطلاق می‌گردد. ‌ همان‌طور که از این اصطلاح بَر می‌آید این دوره زمانی سه ماه می‌باشد و با شروع هر فصل خورشیدی این دوره شروع می‌گردد. در نتیجه مودی بایستی از همه‌ی مبادلات خود را در کنار اطلاعات طرف معامله و هرآنچه که نیاز است را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید.

مهم‌ترین نکته در رابطه با صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده

دراین‌خصوص ممکن است افراد دچار اشتباهاتی دررابطه‌با صورت معاملات فصلی و ارزش‌افزوده شوند‌. ولیکن بهتر است بدانید که  فقط محدود به تسلیم لیست معاملات می‌باشد و مالیات مجزای اخذ نمی‌گردد. در واقع یک راهبرد عالی برای شفاف‌سازی می‌باشد. ولیکن مالیات بر ارزش‌افزوده نوعی از مالیات می‌باشد که افرادی که شامل این نوع از مالیات می‌گردند بایست صورت معاملات فصلی را تقدیم نمایند. همچنین بایست بدانید که لزوم داشتن کد اقتصادی طرف معامله بسیار اهمیت دارد چرا که بایست در گزارش درج شود و وارد نکردن آن تخلف به شمار خواهد آمد. چنانچه که اشخاص حقیقی طرف معامله کد اقتصادی ندارند می‌توان کد ملی را در محل مربوطه درج نمود.

آشنایی مصور با سامانه معاملات فصلی مالیاتی

برای درک بهتر صورت معاملات فصلی بایست نگاهی به ماده 169 مالیات‌های مستقیم داشته باشیم. چرا که مهم‌ترین نکات گزارشات فصلی در آن درج شده است.

  • همه‌ی مجموعه‌ها و شرکت‌های خصوصی که اقدام به خریدوفروش می‌کنند بایست گزارش معاملات را تا یک ماه پس از معامله به سازمان امور مالیاتی بفرستند. این گزارش می‌تواند در شکل الکترونیکی، کاغذی و یا به طریق سی دی باشد. اصلی‌ترین نکته دراین‌رابطه این است که در زمان تعیین شده مدارک فرستاده شود چرا که در صورت تخطی بایست جریمه تأخیر در ارسال مدارک را بپردازد.
  • در بخشی از این ماده بیان شده است که معاملات کوچک‌تر که مقدار آن تا ده درصد حدنصاب مشخص شده باشد. نیازی نیست که گزارشات خود را ماهانه بفرستند. در نتیجه این شرایط برای آنها مهیا می‌باشد که به شیوه کلی و در مدت‌زمان فصلی که هر ماه یکبار می‌باشد صورت معاملات را بفرستند.
  • همچنین آمده است که ارسال‌کنندگان صورت معاملات فصلی بایست دارای کارت اقتصادی باشند. سپس مدارک خود را در کنار کد اقتصادی تسلیم اداره مالیات نمایند تا پذیرش گردند. به بیان دیگر اگر مودی مالیاتی که فاقد کد اقتصادی باشد پذیرش نخواهد شد.

این سامانه برای اشخاص حقوقی پی‌ریزی شده و بایست صورت فصلی خود را بر طبق دستور کار سامانه معاملات فصلی درج کنند.

در وهله اول شما بایست به سایت معاملات فصلی مراجعه نمایید. برای این کار شما می‌توانید با درج سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی در کادر جستجو لینک سایت سازمان مالیاتی را مشاهده نمایید.

در این مرحله بر روی گزینه صورت معاملات فصل الکترونیک کلیک نمایید تا به صفحه مربوطه هدایت شوید.

در این مرحله داده‌های از این سامانه برایتان نشان داده خواهد شد که پس از مطالعه بر روی دکمه سامانه صورت معاملات کلیک کنید.

سپس بایست نام کاربری و رمز عبور خود را درج نمایید و سپس با وارد نمودن تصویر امنیتی صفحه مربوط به شرکت خود هدایت خواهید شد.

چنانچه که تا کنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اید این امکان برای شما فراهم می‌باشد از بخش ثبت‌نام مودیان فرایند ثبت‌نام را تکمیل نمایید.

در این گام شما به سامانه ارسال معاملات فصلی وارد شده‌اید سپس می‌تواند به‌وسیله بخش‌های نشان‌داده‌شده کار‌های مربوط به ارسال گزارش فصلی را به اتمام برسانید.

در این بخش چنانچه که تمایل دارید گزارش خریدوفروش را به ثبت برسانید بایست گزینه گزارش خرید یا گزارش فروش را انتخاب نمایید. سپس گزینه ایجاد را انتخاب نمایید.

در این گام به در صفحه نشان‌داده‌شده بر روی گزینه ثبت رکورد جدید کلیک نموده تا بتوانید در صفحه که برایتان باز می‌گردد اطلاعات را درج نمایید.

شما بایست در این صفحه اطلاعات قرارداد خریدوفروش را در کادر‌های مربوطه درج نمایید و سپس بر روی گزینه ثبت نهایی کلیک کنید.

در این گام فرایند ارسال صورت معاملات فصلی را کامل نموده‌اید و این امکان برای شما مهیا می‌باشد اگر ایرادی وجود داشت می‌توانید نسبت به تصحیح آن اقدام نمایید.

همچنین در سامانه معاملات فصلی در صورت تمایل خواهید توانست با انتخاب گزینه مشاهده سوابق، سوابق خود را ببینید.

کلام پایانی

ما در این مطلب از مؤسسه حسابداری امین ارقام تلاش خود را نمودیم تا اطلاعات کاملی در خصوص صورت معاملات فصلی قرار دهیم. چنانچه که سؤالی در این رابطه دارید می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.  برای ورود به سامانه صورت معاملات فصلی تنها کافی است آدرس tax.gov.ir را در مرورگر خود درج نمایید.