مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات ایران

 مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات ایران-وب سایت امین

 مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات ایران

اگر در بخش مالی و حسابداری یک شرکت کار می کنید و یا مدیرعامل یک گروه هستید، بدون شک مالیات یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. با در نظر گرفتن اهمیت مالیات در سال های اخیر، وبلاگ سامانه سپیدار همواره مطالب به روزی در این زمینه منتشر کرده است.

در مقاله مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات ایران،  ابتدا مالیات را تعریف می کنیم و سپس انواع مالیات را معرفی می کنیم، سپس در مورد مودیان صحبت می کنیم، کمی در مورد معافیت مالیاتی و مودیان صحبت می کنیم، و در مراحل بعدی در مورد موضوعات مهمی مانند رویه های مالیاتی صحبت می کنیم و بیانیه را دریافت می کنیم. در طول مقاله، منابع بیشتری برای مطالعه مسائل مالیاتی در اختیار شما قرار می دهیم.

 

 مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات ایران-وب سایت امین

 

مالیات چیست؟ کامل ترین تعریف مالیات

مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران، مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که اعضای یک ملت باید برای استفاده از امکانات و منابع یک کشور بپردازند تا توانایی جایگزینی آن امکانات و منابع را فراهم کنند.

منظور شما از مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران،  مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد جامعه به دولت یا بخشی از سود حاصل از فعالیت های اقتصادی مربوط به دولت است، زیرا دولت ابزار و امکاناتی را برای کسب درآمد و منافع فراهم کرده است.

 مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات ایران-وب سایت امین

طبق گزارشی که اخیراً توسط بنیاد خیریه بلومبرگ منتشر شده است، اقتصاددانان عموماً مالیات بر مصرف را به مالیات بر درآمد ترجیح می دهند، به عنوان مثال، در تحقیقات مالیاتی، سیگار از جمله کالاهایی است که دولت ها برای جلوگیری از مصرف، مالیات های سنگین یا مالیات بر گازوئیل وضع می کنند. توسط رویترز، صنعت تنباکو 10 درصد از درآمد مالیاتی چین را تشکیل می دهد، شرکت های تنباکو مانند فیلیپ موریس حدود 6 میلیون اندونزیایی را استخدام می کنند و به تنهایی با بیش از شش میلیارد دلار مالیات غیرمستقیم به چین کمک می کنند.

اکنون که می دانید مالیات به طور کلی به چه معناست، بیایید هدف مالیات ها را توضیح دهیم.

 

هدف از وضع مالیات چیست و عدم پرداخت مالیات چه پیامدهایی دارد؟

دولت ها برای جبران هزینه های خدماتی که به شهروندان ارائه می دهند از طریق مالیات اقدام می کنند و البته هدف مالیات ها برای اکثر کشورها جبران هزینه نیست زیرا از طریق انواع مالیات بر نقدینگی دستخوش تغییراتی می شود که مهم ترین عامل مالیات است.

اما به طور کلی دولت بخشی از هزینه های عمومی جامعه را حمایت می کند و حفظ منافع اجتماعی و اقتصادی به لطف انواع مالیات ها امکان پذیر است. می توان گفت تامین سرمایه لازم برای انجام پروژه ها، ارائه خدمات عمومی و تامین مالی فعالیت های دولت از اهداف اصلی مالیات است.

طبق قانون (قوانین مالیاتی ایران) پرداخت مالیات وضع شده الزامی بوده و عدم پرداخت آن مستوجب جریمه می باشد. پرداخت مالیات فقط توسط مراکز تحت نظارت دولت انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با جرایم مالیاتی پیشنهاد می کنیم مقاله فرار مالیاتی را مطالعه کنید.

 

 مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات ایران-وب سایت امین

 

نرخ مالیات چقدر است؟

 

نرخ مالیات چقدر است؟ نرخ مالیات توسط قانون و دولت تعیین می شود. نرخ مالیات در ایران در واقع مبلغی است که یک شرکت یا شخص باید در موعد مقرر بپردازد. نرخ مالیات بر اساس اطلاعات دقیق و جزییات تعیین می شود و نمی تواند به عنوان مبلغ ثابت در نظر گرفته شود. اگر نظام مالیاتی فعلی یک نظام مالیاتی کارآمد باشد، انواع مالیات ها با توجه به ظرفیت واقعی مودیان تعیین می شود تا پرداخت مالیات منجر به ورشکستگی یک شرکت نشود. در یک سیستم مالیاتی کارآمد، نرخ مالیات تعیین شده برای ثروتمندان باید بیشتر از نرخ مالیات اعمال شده برای گروه های کم درآمد باشد.

 

انواع مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی مالیاتی است که در آن مبنای مشمول مالیات و منبع آن دارایی یا ثروت است. یعنی از آنچه مالک قبلاً به دست آورده یا از طریق او به ارث رسیده است مالیات بر اموال اخذ می شود. مالیات بر دارایی عموماً به عنوان مکانیزمی برای تعدیل ثروت استفاده می شود و بیشتر در جوامعی استفاده می شود که تفاوت زیادی در ثروت و ثروت افراد آن جامعه وجود دارد. در ادامه مقاله مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران، به توضیح مالیات بر ارث میپردازیم.

 

مالیات بر ارث

چنانچه در اثر فوت شخصی، اموال متوفی موجود باشد، مشمول مالیات ماده 17 قانون مالیاتهای مستقیم خواهد بود. اموال مشمول مالیات بر ارث ماده 19 قانون مالیات های مستقیم شامل کلیه اموال متوفی در ایران یا خارج از ایران اعم از منقول و غیرمنقول، دیون و مطالبات مالی پس از کسر دفن و هزینه های دفن در حدود عرف است.

 

سخن نهایی 

مالیات چیست؟ معرفی انواع مالیات در ایران، تعریف مالیات می تواند معنا و مفهوم گسترده ای داشته باشد. در یک تعریف ساده می توان آن را هزینه ای دانست که افراد جامعه برای تامین هزینه های عمومی جامعه می پردازند. یکی از تعاریف معروف در مورد انواع مالیات در ایران، تعریفی است که سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ارائه کرده است. طبق این تعریف مالیات پرداختی اجباری و رایگان است که به افراد، مؤسسات، کالاها و … پرداخت می شود.