محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال

محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال-وب سایت امین

محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال

در کشور ما هرشرکت یا کسب و کاری که در هر زمینه‌ای فعالیت تجاری دارد، باید فعالیت خود را رسمی کند. به‌همین دلیل سامانه‌ای بانام ثبت شرکت‌ها راه‌اندازی شده است، که تمام شرکت‌ها موظف هستند به این سامانه مراجعه کنند و مراتب قانونی ثبت شرکت خود را انجام دهند. بعد از انجام این فرآیند، شرکت شما از نظر قانونی رسمیت پیدا می‌کند. اما گاهی پیش می‌آید که برخی شرکت‌ها بعد از راه‌اندازی به دلایل مختلفی فعالیت اقتصادی خود را متوقف می‌کنند. این شرکت‌ها، شرکت­ های غیرفعال هستند. اگر می‌خواهید درباره محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال-وب سایت امین

 

شرکت غیر فعال چیست؟

شرکت غیر فعال به شرکتی گفته می‎شود که تمام کارهای قانونی برای ثبت شرکت را انجام داده است، اما هیچ گونه فعالیت و معاملات تجاری در آن شرکت صورت نمی‌گیرد. در واقع این شرکت هیچ گردش مالی ندارد. در شرکت­های غیر فعال هیچ انتقال مالی و تجاری به‌نام صاحبان شرکت ثبت نشده است و شرکت در حالت غیر فعال قرار دارد. درواقع گردش مالی این شرکت‌ها صفر است. به بیان دیگر، شرکت غیر فعال به شرکتی گفته می‌شود که در طول سال هیچ تبادل مالی را انجام نداده است.

محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال به چه صورتی انجام می‌شود؟

مالیات شرکت‌ها بر اساس تراکنش‌های مالی آن‌ها و میزان سود و زیان هر شرکتی محاسبه می‌شود. طوری‎که اگر فعالیت شرکت شما کمتر باشد، مالیات کمتری شامل آن شرکت می‌شود. بر اساس قانون مالیات بر درآمد، محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال به این صورت است که هیچ‌گونه مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. بنابراین اگر شرکتی به صورت غیرفعال است، مدیر آن شرکت باید نامه عدم فعالیت خود را به صورت کتبی و رسمی همراه با اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده سفید به اداره مالیات ارسال کند. با انجام این‌کار مالیات شرکت در آن دوره مالی صفر در نظر گرفته می‌شود. اما اگر فرآیندهای اداری مربوطه انجام نشود، مالیات به این شرکت‌ها تعلق می‎گیرد و جریمه‌های مالیاتی نیز برای شرکت لحاظ می‎شود.

برخی از شرکت‌ها این باور را دارند که اگر در اداره دارایی تشکیل پرونده ندهند، مشمول مالیات نخواهد شد. درصورتی‌که این باور کاملا اشتباه است. زیرا اداره ثبت شرکت‌ها طبق قانون مالیات در پایان هر ماه همه اطلاعات شرکت‌های ثبتی را به اداره مالیات اطلاع می‌دهد. درنتیجه ارائه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت از دید قانون مالیات، ضروری است. درغیر اینصورت شرکت مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که بر اساس قانون، شرکت‌هایی که تازه تاسیس شده‌اند دو ماه فرصت دارند که برای تشکیل پرونده و اخذ کد اقتصادی اقدام کنند. درغیر اینصورت موظف به پرداخت جریمه مالیاتی خواهند شد.

محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال-وب سایت امین

انحلال شرکت یا عدم فعالیت شرکت چیست؟

یکی از موضوعات بسیار مهم که در مورد شرکت‌های غیر فعال وجود دارد، موضوع انحلال آن‌ها است. انحلال شرکت به‌معنی پایان کار شرکت است و با انجام این کار اعلام می‌کنیم که دیگر شرکتی وجود ندارد. اما اگر شما می‌خواهید که بعد از مدتی شرکت را دوباره راه‌اندازی کنید، نباید شرکت را منحل کنید بلکه باید عدم فعالیت آن را اعلام کنید. بنابراین اگر هر شخصی تمام نکات قانونی را رعایت کند، دچار هیچ مشکلی نخواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که شما هیچ نگرانی درمورد محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال نداشته باشید.

محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال-وب سایت امین

چه نکاتی را باید مدیران شرکت‌های غیرفعال رعایت کنند؟

درمورد مالیات شرکت‌های غیرفعال چند نکته وجود دارد که باید توسط مدیران شرکت‌ها رعایت شود برخی از مهم‌ترین این نکات به شرح زیر است:

  • مالیات شرکت‌های غیرفعال فقط زمانی محاسبه نمی‌شود که کارهای قانونی آن در زمان مشخص در اداره مالیات صورت گرفته باشد.
  • درصورتی که هر شرکتی عدم فعالیت خود را اعلام کند، نباید هیچ تراکنش مالی از جانب این شرکت صورت گیرد. اگر این موضوع از سوی سازمان امور مالیاتی شناسایی شود، مطابق باقانون با شرکت برخورد می‌شود.
  • باید به این نکته توجه کنید که اگر قصد دارید در آینده فعالیت شرکت خود را دوباره شروع کنید نباید در نامه ارسالی به اداره مالیات، شرکت خود را انحلال کنید. زیرا انحلال در قانون به معنی پایان حیات شرکت است. بهترین کار در این شرایط این است که برای شرکت خود اعلام عدم فعالیت کنید تا این امکان وجود داشته باشد در آینده فعالیت خود را از سر بگیرید.
  • برای اعلام عدم فعالیت شرکت، شما باید پلمپ دفاتر قانونی، اظهارنامه ارزش افزوده و اظهارنامه مالیات شرکت‌ بدون فعالیت را به صورت سفید به اداره امور مالیاتی تحویل دهید.
  • مدیران شرکت غیرفعال، موظف هستند به محض اقدام به فعال کردن شرکت، نسبت به اعلام کتبی فعال شدن شرکت به اداره امور مالیاتی اقدام کنند.
  • اعلام عدم فعالیت برای هر سال مالی، باید فقط یکبار به سازمان امور مالیاتی تحویل داده شود.
  • تجهیزات و ماشین‌آلات هر شرکت به‌عنوان دارایی و موارد سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و شامل مالیات هستند.
  • شرکت غیر فعال در زمان اعلام عدم فعالیت، نباید هیچ فاکتور خرید یا فروش با مهر و امضای شرکت صادر کند.
  • نباید هیچ‌گونه پرداخت بیمه‌ ای از سوی شرکت غیرفعال صادر شده باشد.
  • همچنین هیچ سند قراردادی از سوی شرکت غیر فعال نباید امضا شود.

محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال-وب سایت امین

سخن پایانی

شرکت‌ها و هر کسب و کاری موظف به پرداخت مالیات هستند. اما اگر شرکت شما بنا به هر دلیلی قادر به فعالیت نمی‌باشد، شما باید هرچه سریع‌تر به اداره دارایی و مالیات گزارش دهید. زیرا مالیات هر شرکتی بر اساس میزان سود و زیان، درآمد و تراکنش های مالی هر شرکت محاسبه می‌شود و محاسبه مالیات شرکت‌های غیرفعال در واقع صفر است. بنابراین شما نباید نگران تشکیل پرونده در اداره دارایی باشید، زیرا هیچ مالیاتی به شرکت شما تعلق نمی‌گیرد.