اظهارنامه اشخاص حقوقی، نکات مهم در ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی ۱۴۰۰

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی-وب سایت امین

اظهارنامه اشخاص حقوقی، نکات مهم در ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی ۱۴۰۰

در این مقاله قصد داریم تا به نکات مهم در ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی ۱۴۰۰ بپردازیم.

به مبالغی که دولت برای تامین هزینه‌های عمومی کشور از افراد دریافت می‌کند مالیات می‌گویند. مالیات به مبلغ گفته می‌شود که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از مردم گرفته می‌شود. تمامی املاک، دارایی‌ها، مشاغل و… باید مالیات بدهند. مبلغ مالیات با توجه به قوانین اقتصادی هر کشور تعیین می‌شود. اشخاص حقوقی باید در مدت مشخص اظهارنامه مالیاتی خود را پر کنند و تحویل سازمان مالیاتی کشور دهند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با نکات مهم ارائه اظهارنامه آشنا کنیم.

اظهارنامه اشخاص حقوقی، نکات مهم در ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی ۱۴۰۰-وب سایت امین

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی از میزان درآمد یک شرکت یا شخص است که تمامی سود و زیان‌ها و هزینه‌ها درآن ذکر شده است. این کارنامه باید در مدت مشخص به سازمان مالیات ارسال شود. پرداخت مالیات باید در زمان مشخصی انجام گیرد و پس از آن مشمول جریمه می‌شود. در سال ۱۴۰۰ هم مانند سال‌های دیگر باید اظهارنامه مالیاتی برای تمامی شرکت‌ها تکمیل شود و تحویل سازمان مالیات کشور داده شود.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

افراد باید به سایت سازمان امور اقتصادی و دارایی کشور مراجعه کنند. تسلیم و تنظیم برگ اظهارنامه توسط این پایگاه رسمی انجام‌پذیر است. برای اشخاص حقوقی سال مالی آن شرکت برای محاسبه مالیات در نظر گرفته می‌شود. درواقع تنظیم این اظهارنامه که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در اوایل سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که اظهارنامه ۱۴۰۰ در همان سال تکمیل و پرداخت می‌گردد. پس از گذشت هر سال مالی باید اظهارنامه آن سال تکمیل و تسلیم شود‌

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی-وب سایت امین

شیوه محاسبه مالیات

به طور کلی شیوه محاسبه کاملا مربوط به سازمان مالیات است. دخالت در آن امکان‌پذیر نبست و شیوه محاسبه به دو روش است. در روش اول سازمان مالیاتی کشو افرادی را برای تعیین مبلغ مالیات انتخاب می‌کنند. روش دیگر این است که افراد حقوقی خودشان اعلام کنند که در سال مالی چه مقدار سود داشته‌اند و باید چه مقدار مالیات بدهند. در روش خوداظهاری باید تمامی هزینه‌ها درنظر گرفته شود و پس از جداکردن هزینه‌های معاف از مالیات، مقدار مشخصی را به عنوان مالیات به سازمان دارایی بپردازند. روش دوم کمتر استفاده می‌شود و باید سازمان تعیین کند که مالیات چه مقدار است.

زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای افراد حقوقی

افراد حقوقی موظف‌اند چهارماه پس از پایان سال مالی خود برگه اظهارنامه را تکمیل کنند و آن را ارسال نمایند. اگر این افراد هیچ فعالیتی هم در شرکت خود نداشته باشند باز هم باید این برگ را تکمیل و ارسال کنند.

مدارک مورد نیاز برای اظهارنامه مالیاتی

صحت مدارک بسیار اهمیت دارد. افراد حقوقی باید قبل از تکمیل فرم خود، تمامی مدارک را آماده کنند تا بتوانند با سرعت بالایی برگ اظهارنامه را پر نمایند.اطلاعاتی که در برگ اظهارنامه نیاز است مربوط به اطلاعات فردی و اطلاعات شرکتی است که شخص در آن فعالیت می‌کند. حتی سود و زیان‌ها و گردش‌های مالی سال قبل هم باید در اظهارنامه وجود داشته باشند.

مدارک شرکت، اجاره نامه، مدارک شناسایی کسانی که در شرکت حق امضا دارند، صورت ترازنامه شخص حقوقی، مبلغ درآمد و فروش داخلی یا خارجی، گردش حساب مواد اولیه، تمامی پرداختی‌های شرکت، صورت قراردادها، سودها وزیان‌ها، شماره دفتر و کد رهگیری شخص حقوقی، شماره کارت بازرگانی، مجوز فعالیت، کاربری و رمز عبور، کد رهگیری برای ارسال اظهارنامه و اطلاعات حساب‌های سال قبل برای ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی از ملزومات است. تمامی این مدارک در قسمت‌های مختلف برگ اظهارنامه نوشته می‌شوند و به صورت اینترنتی باید ارسال گردند.

مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه

پس از آنکه شخص حقوقی در پایگاه نظام مالیاتی ثبت نام کند و اطلاعات او دریافت و تایید شوند. او یک کد اقتصادی دریافت می‌کند و مودی مالیات می‌شود. پس از طی شدن مراحل قانونی کار، نام کاربری و رمز عبور برای ادامه مراحل به فرد حقوقی ارائه می‌شود.

آیا امکان اصلاح اظهارنامه وجود دارد؟

یکی از نکاتی که افراد حقوقی باید در تکمیل برگ اظهارنامه داشته باشند عدم اشتباه در تکمیل آن است. اگر چه تا یک ماه پس از تاریخ انقضای مهلت تسلیم حق اصلاح آن وجود دارد اما بهتر است در تکمیل آن دقت زیادی باشد تا اشتباهی رخ ندهد.

یکی از نکات مهم در ارائه اظهارنامه

اگر هر شخص حقوقی بخواهد بنا به هر دلیلی از تکمیل برگ اظهارنامه به صورت صحیح بپرهیزد و اطلاعات غلطی را در آن تکمیل کند از طرف سازمان مالیاتی کشور جریمه می‌شود. برخی از افراد با سود شرکت و اطلاعات مالی را به درستی وارد نمی‌کنند تا هزینه‌های کمتری برای مالیات بپردازند. سازمان مالیات تمامی نکاتی که در اظهارنامه وجود دارد را با دقت بالا بررسی می‌کند. چنانچا تطابقی میان برگ تکمیل شده و اطلاعات مالی شرکت وجود نداشته باشد شخص حقوقی باید جواب پس دهد. برای اینکه هیچ مشکلی از طرف این سازمان برای شما پیش نیاید بهتر است تکمیل اطلاعات خود را به درستی انجام دهید. از نوشتن مبالغ نادرست بپرهیزید.

اگر شما مشمول جریمه شوید نه تنها مالیات کمتری نپرداختید بلکه باید هزینه‌های بیشتری را هم متحمل شوید‌ که این اصلا به نفع شما و شرکت نیست.

اظهارنامه اشخاص حقوقی، نکات مهم در ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی ۱۴۰۰-وب سایت امین

سخن آخر

مالیات‌هایی که توسط اشخاص حقوقی به اداره مالیاتی کشور پرداخته می‌شود مبالغی بیشتر هستند و به همین دلیل اهمیت زیادی برای دولت دارند. اگر شما جزو اشخاص حقوقی هستید بهتر است یکی از شرکت‌های حسابداری و باتجربه را برای مشاوره خود انتخاب کنید تا بتوانید نسبت به پرداخت مالیات خود اطلاعات دقیق‌تری را دریافت نمایید.  برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ذکر شده در این مطلب تماس بگیرید تا همکاران ما اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

امیدواریم این مطلب درباره ی اظهارنامه اشخاص حقوقی از وب سایت امین برایتان مفید واقع شده باشد.