انجام امور مالیاتی

انجام امور مالیاتی

مهم نیست که قصد خرید یک خانه بزرگ در شمال تهران را داشته باشید یا برای رفع تشنگی خود یک نوشابه خنک تهیه کنید، در هر حال باید مالیات پرداخت کنید. مالیات از جمله مولفه‌های اقتصادی است که تاثیر بسیاری برروی بودجه و سیستم اقتصاد یک کشور می‌گذارد. مالیات یک موضوع پیچیده است و برای اینکه با آن به مشکلی برنخورید به خدمات مالیاتی نیاز دارید. خدمات مالیاتی شامل مواردی همچون مشاوره، تکمیل اظهارنامه، محاسبه مالیات پرداختی، رسیدگی به جرائم و اعتراض به مالیات قطعی و هر فعالیت دیگری که به شما در امور مالیات کمک کنند، می‌شود. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در ادامه این مطلب، مالیات و موضوعات مرتبط با آن‌را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مالیات چیست؟

مالیات، هزینه‌ای است که دولت‌ها و نظام‌های سیاسی از افراد برای هزینه‌های عمومی و یا هزینه‌های دولتی دریافت می‌کنند. مالیات یک هزینه اجباری است که باید توسط شهروندان رسمی یک کشور پرداخت شود. هرگونه مقاومت در برابر پرداخت مالیات، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

مالیات هم باعث می‌شود پیشرفت اقتصاد کشور می‌شود و هم ممکن است که به اقتصاد کشور صدمه‌ وارد کند. همچنین به دلیل اینکه مالیات یک هزینه اجباری است، تبدیل به یکی از بحث ‌برانگیزترین موضوعات اقتصادی شده است. نظریه‌های زیادی از مکاتب مختلف اقتصادی در رابطه با مالیات داده شده است.

از توضحیات علمی و آکادمیک که بگذریم، وقت آن رسیده است که بخش‌های کلی‌تر مالیات را بررسی کنیم. یکی از این بخش‌ها، دسته‌بندی مالیات‌ها است. مالیات‌ به صورت کلی به دو دسته‌ی مستقیم و غیرمستقیم دسته‌بندی می‌شود.

مالیات غیرمستقیم یکی از انواع مالیات است که برروی مالیات مصرف، مالیات فروش و مالیات واردات تاثیر می‌گذارد. آشناترین مالیاتی که در این دسته‌بندی وجود دارد، مالیات برارزش افزوده است. همچنین گفتنی است که مالیات بر ساخت و فروش ملک نیز از جمله حالت‌های مالیات غیرمستقیم به شمار می‌آید.

مالیات مستقیم، مالیاتی است که بر روی سرمایه و یا درآمد دریافتی تاثیر می‌گذارد. موارد لیست زیر از جمله مالیات‌هایی هستند که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند:

  • مالیات بر حقوق
  • مالیات بر درآمد حقوقی
  • مالیات بر درآمد ملک
  • مالیات بر ارث
  • مالیات بر املاک خالی
  • حق تمبر مالیات

سایت امین ارقام یکی از بهترین سایت‌ها در زمینه خدمات مالیاتی است که به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کنند تا مشکلات مالیاتی خود را برطرف کنند.

مالیات مشاغل به چه صورتی است؟

مالیات بر مشاغل، یکی از انواع مالیات است که برروی تمامی‌ درآمدهای ورودی یک شرکت بسته می‌شود. مالیات بر مشاغل، در دسته‌بندی مالیات مستقیم قرار می‌گیرد.

مشاغل مختلف با توجه به درآمد خود، مبلغی را به دولت پرداخت می‌کنند. مقدار این مالیات برای تمامی مشاغل یکی نیست. همچنین محل قرارگیری کسب‌وکار نیز تاثیر مستقیمی برروی مالیات پرداختی دارد.به عنوان مثال کسب‌وکارهایی که در مناطق محروم و توسعه نیافته ایجاد می‌شوند، شامل مالیات نمی‌شوند.

شرکت‌های بزرگ و کوچک، مشاعل صنفی، کسب‌وکارهای خصوصی بزرگ و کوچک و همچنین بنگاه‌های تجاری از جمله مواردی هستند که مالیات بر مشاغل شامل آنها می‌شود.

در ایران مالیات بر مشاغل، بر اساس ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم تنظیم می‌شود و بیشترین مالیاتی که ممکن است برای کسب‌وکاری بسته شود، 25 درصد است. این مبلغ بعد از کسر‌ی‌ها و معافیت‌ها محاسبه می‌شود.

اگر می‌خواهید از مبلغ دقیق مالیات کسب‌وکار خود مطلع شوید، سری به بخش خدماتی سایت امین ارقام بزنید. کارشناسان سایت ما با توجه به مدل کسب‌وکار شما،میزان مالیات پرداختی شما مشخص می‌کنند.

مالیات بر درآمد چیست؟

مالیات، تنها برای شرکت‌ها و افراد شاغل وابسته به آن‌ها نیست. بلکه افراد شاغلی که به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند و شغل آزاد دارند نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. مالیاتی که برای این افراد تنظیم می‌شود، بر اساس منابع‌ درآمدی آن‌ها است.

برخی از معروف‌ترین منابع درآمدی که شامل مالیات می‌شوند، منابع درآمدی حقوق و دستمزد، سود سرمایه‌گذاری، درآمد از سرمایه‌گذاری‌های نقدی و درآمد از اجاره هستند. البته موارد اشاره شده، متداول‌ترین منابع مالیاتی هستند که شامل مالیات می‌شوند.

برای افراد حقیقی و منابع درآمدی‌ آن‌ها، براساس ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم، مقدار مالیات را تنظیم می‌شود. مانند مالیات بر مشاغل، مالیات بر درآمد نیز حداکثر 25 درصد است و بر اساس شیوه مالیات کسب‌وکار محاسبه می‌شود.

دفاتر نویسی و اظهارنامه مالیاتی

برای پرداخت مالیات، باید با دو موضوع دفاتر نویسی و اظهارنامه مالیاتی آشنا شوید. این دو مورد، از جمله ضروری‌ترین مواردی هستند که افراد برای پرداخت مالیات خود باید تکمیل کنند.

دفاترنویسی، برای مشاغل و کسب‌وکارهاست. در عمل دفاتر نویسی، شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای امور مالی‌ خود و پرداخت مالیات، باید سه فرم مختلف را پر کنند. این سه فرم شامل دفترهای  روزنامه، کل و مشاغل می‌شوند. این سه مورد، شبیه به فاکتور هستند. دفترنویسی قوانین مخصوص خود را دارد که باید به دقت رعایت شوند.

در ادامه لیستی از قوانین مرتبط با دفترنویسی را برای شما تهیه کرده‌ایم:

  1. مطالب با خودکار آبی یا مشکی نوشته می‌شوند.
  2. هیچ اشتباه دستور زبانی و یا دستور املایی نباید در بخش‌های دفتر وجود داشته باشد.
  3. تمامی سطرها و بخش‌ها باید به درستی تکمیل شوند.
  4. استفاده از غلط ‌گیر ممنوع است.
  5. اعداد از سمت راست به چپ نوشته می‌شوند.

این موارد، تنها بخش کوچکی از قوانین دفترنویسی هستند.

اظهارنامه مالیاتی، فرمی است که کسب‌وکار و یا افراد حقیقی برای بخش مالیات دولت می‌فرستند. این اظهارنامه شامل هزینه‌ها، درآمدها، کسوارت و معافیت‌های مالیاتی است. امروزه به علت رشد تکنولوژی، اظهارنامه مالیاتی به صورت الکتریکی فرستاده می‌شود.

پرکردن اظهارنامه مالیاتی کاری بسیار مهمی است و باید به دقت باید انجام شود. در صورتی که اطلاعات ناقص و یا نادرستی در این اظهارنامه وارد کنید، مشکلاتی را برای خود و یا شرکت‌تان به وجود خواهید آورد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای انجام اینکار به سراغ مختصصان حوزه مالیات بروید.

انجام خدمات مالیاتی

شما برای پرداخت مالیات و موارد مرتبط با آن، دو راه پیش رو دارید. راه‌حل اول این است که خودتان اقدام به این کار نمایید. راه‌حل دوم، استفاده از خدمات شرکت‌های حساب‌داری و مالیاتی است. پیشنهاد ما این است که از خدمات شرکت‌های مالیاتی استفاده نمایید.

در صورتی که خودتان قصد انجام امور مالیاتی را داشته باشید، در مراحل مختلف با مشکلاتی مواجه خواهید شد. از جمله این مشکلات می‌توان به زمان اشاره کرد. از آنجا که کارهای مالیاتی به دقت زیادی نیاز دارند، باید جزئی‌ترین اطلاعات نیز مورد بررسی قرار بگیرند. این یک کار وقت‌گیر است و ممکن است که روزهای زیادی شما را درگیر کند.

ارائه خدمات مالیاتی توسط شرکت امین ارقام چگونه است؟

شرکت امین ارقام یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌های مالی و اقتصادی است. این شرکت از 1397 فعالیت خود را شروع کرده و تا به حال بیش از 75 پروژه اقتصادی را مدیریت کرده است. شایان ذکر است این شرکت، با بیش از 50 شخص حقیقی نیز قراداد جاری دارد.

خدمات شرکت امین ارقام، در زمینه‌های حسابداری و خدمات مالیاتی است. از جمله خدماتی که شرکت امین ارقام در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • مشاوره مالیاتی و روش‌های کاهش مالیات
  • دفتارنویسی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی
  • تهیه و ارسال گزارشات معاملات فصلی

در ادامه به بررسی این 3 مورد می‌پردازیم:

مشاوره مالیاتی و روش‌های کاهش مالیات
کاهش مالیات یک هدف مهم برای اکثر افراد و شرکت‌هاست. این مسئله به نحوه مدیریت مالیات و بهره‌گیری از تخفیف‌ها و فرصت‌های موجود در قوانین مالیاتی مرتبط است. در اینجا چند راه برای کاهش مالیات وجود دارد:

  1. استفاده از تخفیف‌ها و کارکردهای مالیاتی: بسیاری از کشورها، قوانین مالیاتی تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای برخی فعالیت‌ها یا سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در برخی صنایع یا مناطق خاص ممکن است با تخفیف مالیاتی همراه باشد.
  2. استفاده از اختلاف مالیاتی بین دستمزد و درآمد سرمایه‌ای: در برخی موارد، درآمد سرمایه‌ای مانند سود از سرمایه‌گذاری‌ها ممکن است نسبت به درآمد حاصل از کار با نرخ مالیاتی کمتری مواجه شود. برنامه‌ریزی مالیاتی مناسب می‌تواند به افراد کمک کند تا از این تفاوت بهره‌مند شوند.
  3. استفاده از مزایای مالیاتی برای کسب و کارها: شرکت‌ها معمولاً از تخفیف‌ها و فرصت‌های مالیاتی بیشتری نسبت به افراد حقیقی بهره‌مند هستند. بنابراین، برنامه‌ریزی مالیاتی مناسب می‌تواند به کاهش مالیات برای شرکت‌ها کمک کند، از جمله استفاده از تخفیف‌ها و اختلافات مالیاتی مرتبط با هزینه‌ها و سود.
  4. استفاده از مشاوره مالیاتی: یک مشاور مالیاتی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین راه‌ها برای کاهش مالیات را برای شرایط شما شناسایی کند و برنامه‌های مالیاتی متناسب با نیازهای شما را تدوین کند.

دفتارنویسی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

همانطور که در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، دفتارنویسی و اظهارنامه مالیاتی دو بخش مهم در بخش‌های مالیاتی به شمار می‌روند. تکمیل این دو پرونده مالیاتی به دقت زیادی نیاز دارد. همچنین افراد باید از تمامی فعالیت‌های اقتصادی خود، با جزئیات دقیق آگاه باشند.

اگر فعالیت‌های اقتصادی خود را به شرکت امین ارقام بسپارید، مشاوران ما به راحتی می‌توانند با کمترین خطای مکمن فرم‌های مالیاتی شما را پر کنند.

تهیه و ارسال گزارشات معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی، به گزارش‌های ضرر و زیان دوره‌ای شرکت‌ها و سازمان‌ها گفته می‌شود. این گزارش به مدیران شرکت‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات اقتصادی خود را بر اساس این گزارش‌ها تنظیم کنند. معمولا هر سه ماه، یک دوره برای دریافت و ارسال گزارش‌های فصلی است.

داشتن گزارش‌های دقیق و کامل از معاملات فصلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین تصمیم را برای پیشرفت کسب‌وکار خود بگیرید. شرکت امین ارقام به شما این قابلیت را می‌دهد تا دقیق‌ترین گزارش صورت معاملات فصلی را داشته باشید.

خدمات مالیاتی در تهران

اگر به دنبال یک شرکت معتبر برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و مالی در تهران هستید، حتماً به شرکت امین ارقام مراجعه کنید. شرکت ما با بهترین مشاوران و باتجربه‌ترین افراد در حوزه اقتصادی می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی شما را سروسامان بخشد.

شما می‌توانید با استفاده از شماره تلفن‌های موجود در سایت امین ارقام با مشاوران اقتصادی ما به مشورت بپردازید. همچنین می‌توانید به صورت حضوری به دفتر شرکت در تهران مراجعه کنید. در آخر باید گفت که ایمیل نیز یکی از راه‌های ارتباطی شرکت امین ارقام است.

مزایای دریافت خدمات مالیاتی

 استفاده از خدمات مالیاتی مزیت‌هایی برای شما دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  1. بهینگی مالیاتی:  مشاوره مالیاتی می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌های مالیاتی موثرتری را اجرا کرده و از تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی استفاده کنید که در نهایت منجر به کاهش مالیات و صرفه‌جویی در هزینه‌های مالیاتی می‌شود.
  2. استراتژی مالی مناسب:  مشاوران مالیاتی می‌توانند با تحلیل وضعیت مالی شما، به شما راهکارها و استراتژی‌هایی ارائه دهند که به حفظ و بهبود وضعیت مالی شما کمک کنند. این شامل برنامه‌ریزی مالیاتی، مدیریت بدهی، برنامه‌ریزی بازنشستگی و سایر جنبه‌های مالی است.
  3. پیش‌بینی مخاطرات مالیاتی:  مشاوران مالیاتی می‌توانند به شما در شناسایی و مدیریت مخاطرات مالیاتی کمک کنند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا خطرات مالیاتی محتمل را کاهش دهید و به اطلاعات و آموزش‌های روز مربوط به قوانین مالیاتی دسترسی داشته باشید.
  4. اطمینان از انطباق با قوانین مالیاتی:  قوانین مالیاتی پیچیده هستند و ممکن است برای افراد و شرکت‌ها سردرگمی ایجاد کنند. با استفاده از خدمات مالیاتی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که عملیات مالیاتی شما با قوانین مالیاتی رایج سازگار است و از هرگونه پنالتی مالیاتی جلوگیری کنید.
  5. توسعه استراتژی مالی طولانی‌مدت:  با داشتن دیدگاهی جامع از وضعیت مالی خود، می‌توانید استراتژی‌های مالی طولانی‌مدت مناسبی را توسعه دهید. این استراتژی‌ها ممکن است شامل برنامه‌ریزی بازنشستگی، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و سایر موارد مالیاتی باشند.

خدمات مالیاتی اخذ وام و تسهیلات بانکی

یکی از عواقب پرداخت نکردن مالیات، عدم دریافت وام بانکی است. همچنین در صورتی که مالیات خود را به موقع پرداخت نکنید، تسهیلات بانکی شامل حال شما نمی‌شود. در مقابل اگر به موقع مالیات خود را پرداخت کنید، در سازمان مالیات از اعتبار بیشتری بهره‌مند خواهید شد. هرچه اعتبارتان بیشتر باشد، احتمال اینکه در لیست دریافت وام قرار بگیرید نیز بیشتر خواهد شد.

اگر اعتبار مالی‌تان در سیستم‌های اداره مالیات بسیار کم شود، هیچ وامی به شما تعلق نمی‌گیرد. در پایان باید اشاره کرد که این اعتبار، با بانک‌های مختلف مرتبط نیست و شما می‌توانید از بانکی که حساب فعال دارید، وام دریافت نمایید.

سامانه مودیان و مالیات پایانه های فروشگاهی

سامانه مودیان و مالیات پایانه های فروشگاهی یک سامانه مدیریتی و مالی است که به کسب و کارهای خرده‌فروشی کمک می‌کند تا عملکرد مالی خود را بهبود بخشند و با روند مالیاتی کشور هماهنگ شوند. این سامانه اغلب شامل ویژگی‌هایی مانند مدیریت فروش و موجودی، پرداخت‌ها و دریافت‌ها، مدیریت مالیات و عوارض، گزارش‌گیری مالی، و پشتیبانی مشتری می‌شود.

در این سامانه، پایانه‌های فروشگاهی یا POS (Point of Sale) نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این پایانه‌ها به صورت معمول دستگاه‌هایی هستند که در نقاط فروش مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غیره استفاده می‌شوند و به امکان انجام معاملات فروش، پرداخت با کارت، ثبت موجودی، و ایجاد فاکتورهای فروش کمک می‌کنند.

با استفاده از این سامانه، پایانه‌های فروشگاهی می‌توانند اطلاعات مربوط به معاملات و فروش را به صورت آنی و دقیق ثبت کنند، موجودی محصولات را مدیریت کنند، محاسبات مالیاتی را به صورت اتوماتیک انجام دهند، و گزارشات مالی مورد نیاز را تهیه کنند. این امکانات به کسب و کارها کمک می‌کند تا عملکرد مالی خود را بهبود بخشند و با مقررات مالیاتی کشور هماهنگ شوند.

 

سوالات متداول:

مالیات چیست؟

مالیات پولی است که شاغلان و شرکت‌های تجاری به دولت برای هزینه‌های عمومی و یا دولتی می‌پردازند. مالیات یک هزینه اجباری است و پرداخت نکردن آن عواقبی را به همراه خواهد داشت.

مالیات چند نوع دارد؟

به طور کلی مالیات دو نوع دارد: مستقیم و غیر مستقیم.

مالیات بر درآمد و مالیات بر مشاغل از معروف‌ترین انواع مالیات به حساب می‌آیند. معروف‌ترین مدل مالیات غیرمستقیم، مالیات بر ارزش افزوده است.

مالیات بر مشاغل چه تفاوتی با مالیات بر درآمد دارد؟

مالیات بر مشاغل، برای کسب‌وکارها و شرکت‌های تجاری است. در حالی که در نوع مالیات بر درآمد، تنها افراد حقیقی مورد مالیات قرار می‌گیرند.

مالیات بر حسب چه قوانینی در ایران تعیین می‌شوند؟

بر اساس قوانین مالیاتی و بر اساس ماده‌های 105(برای مشاغل) و 135(برای درآمد) مالیات هر بخش تعیین می‌شود.

خدمات مالیاتی چیست؟

به دسته‌ای از خدمات که به شما در انجام امور مالیاتی خود کمک می‌کنند، خدمات مالیاتی گفته می‌شود.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی، پرکردن دفاترمالی و همچنین ارائه گزارش معاملات فصلی از جمله خدمات مالیاتی به حساب می‌آید.

بهترین شرکت برای انجام خدمات مالیاتی چه شرکتی است؟

شرکت امین ارقام، بهترین شرکت برای ارائه امور مالیات و مالی به کسب‌وکارهای بزرگ است.