تراز مالی تخصصی و صورت های مالی

تراز مالی تخصصی و صورت های مالی- amin-acc.com

در مطلب پیش رو تعریف مختصری از تراز مالی تخصصی و صورت های مالی و هدف از تهیه صورت های مالی یا گزارش های مالی آورده شده است.شرکت های پذیرفته شده در بورس موظف به ارائه صورت های مالی فعالیت های خود هستند. که کلیه ذینفعان (سهامداران و سرمایه گذاران و …) از وضعیت مالی و عملکرد شرکت مطلع شوند.

تراز مالی تخصصی و صورت های مالی- amin-acc.com

صورت های مالی چیست؟

نتیجه فعالیت یک شرکت در یک بازه زمانی معین در گزارش هایی به نام «صورت های مالی» ارائه می شود. این گزارشات دارای چارچوب و شکل خاصی است که برای تهیه آنها باید اصول حسابداری و استانداردهای مربوطه رعایت شود تا دقیق ترین و کامل ترین گزارش ها از وضعیت و فعالیت های شرکت ارائه شود.

هدف از تهیه گزارش های مالی:

انعکاس اطلاعات به صورت خلاصه و طبقه بندی شده در مورد وضعیت، عملکرد و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری، به طوری که ذینفعان بتوانند از آن برای تصمیم گیری های اقتصادی (برای پیش بینی، مقایسه و ارزیابی مقدار یا زمان، عدم قطعیت نرخ های جریان احتمالی) استفاده کنند. مورد استفاده قرار گیرد

هدف از تهیه گزارش های مالی- amin-acc.com

انواع صورتهای مالی:

1– ارزیابی

2- صورت سود و زیان انباشته

3- صورت سود و زیان جامع

4- صورت جریان وجوه نقد

5- صورت مالی میان دوره ای

6- ایالت پایتخت

اعداد 1 تا 4 مهمترین صورتهای مالی هستند که به آنها “صورتهای مالی اساسی” گفته می شود.

1- ارزیابی:

ترازنامه مالی تخصصی هدف از تهیه صورت های مالی یا گزارش های مالی یک واحد تجاری را در یک زمان خاص نشان می دهد. سه گروه دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام (اقلام ترازنامه) در قسمت های مختلف ترازنامه تعریف شده است. به بیان ساده ترازنامه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام یک واحد تجاری را نشان می دهد.

2- صورت سود و زیان:

صورت سود و زیان نتیجه فعالیت یک واحد تجاری را نشان می دهد که میزان درآمد و هزینه و سود یا زیان در یک دوره زمانی معین را نشان می دهد.

3- صورت سود و زیان جامع:

بیانیه ای که تمام تغییرات درآمد یا هزینه ها را اعم از این که در طول سال ایجاد شده باشد یا نشده، بالا یا پایین نشان می دهد، «صورت درآمد کامل» نامیده می شود.

4- صورت جریان وجوه نقد:

صورت جریان های نقدی گزارشی است که تغییرات جریان های نقدی یک واحد تجاری را نشان می دهد که ناشی از فعالیت های عملیاتی، سرمایه گذاری و تامین مالی در یک دوره زمانی معین است.

بعضی از فعالیتهای تجزیه و تحلیل دوره های مالی:

بررسی نسبت های نقدینگی، ارزیابی و بررسی توان مالی شرکت برای مواجهه با بدهی های کوتاه مدت و بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی. قدرت و انگیزه تجاری را برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی بررسی کنید. تجزیه و تحلیل موارد هزینه و بهای تمام شده کالاهای تولید شده و فروخته شده. بررسی نسبت‌های عملیات از جمله گردش و تولید کالا به‌گونه‌ای که فرآیند از لحظه دستیابی به ماده اولیه، لحظه تولید و تحویل تا توزیع و فروش و در نهایت دوره نقدینگی آن تحلیل شود.

بعضی از فعالیتهای تجزیه و تحلیل دوره های مالی- amin-acc.com

ارائه انواع تخصصی صورتهای مالی و هدف از تهیه صورتهای مالی یا گزارشهای مالی

صورت سود و زیان کلیه درآمدها و هزینه های شرکت در طول یک سال مالی را نشان می دهد. صورت سود و زیان یک شرکت عملکرد یک کسب و کار و در نتیجه تصمیمات مالی مدیران و سهامداران را نشان می دهد. به عبارت دیگر، وضعیت مالی منعکس کننده نتایج عملیات یک موسسه (مبلغ سود یا زیان) در یک دوره مالی معین است.

با تهیه صورت سود و زیان می توان تصمیمات مالی قوی تری در رابطه با برنامه های آتی کسب و کار گرفت. درآمد و هزینه تنها زمانی در صورت سود و زیان منعکس می شود که طبق استانداردهای حسابداری مستقیماً به حساب حقوق صاحبان سهام منتقل شود.

انواع اساسی صورتهای مالی اجزای صورت سود و زیان را ارائه می کند

حساب سود و زیان که منعکس کننده ابعاد شناسایی شده درآمدها و هزینه ها مانند درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی است، صورت مالی مناسبی برای ارائه دقیق سود یا زیان خالص در طول دوره مالی است. برخی از هزینه های مندرج در صورت سود و زیان شامل بهای تمام شده کالا، هزینه های عملیاتی، هزینه های غیرعملیاتی و هزینه های مالی است.

یک صورت درآمد کامل ارائه دهید

برای اطلاع از تمامی جوانب عملکرد مالی یک دوره، باید کلیه درآمدها و هزینه های شناسایی شده در این دوره مورد حسابرسی قرار گیرد، بنابراین نیاز به تهیه صورت مالی (صورت سود و زیان جامع) برای این دوره بیش از پیش احساس می شود.

صورت مالی صورت سود و زیان جامع کلیه اقلام در نظر گرفته شده به عنوان حقوق صاحبان سهام به استثنای درآمدها و هزینه های سهامداران را ارائه می کند. صورت سود و زیان جامع شامل سود خالص دوره بر اساس صورت سود و زیان و سایر درآمدها و هزینه های محاسبه شده جداگانه است.

به عنوان مثال، مواردی مانند تجدید ارزیابی دارایی های ثابت، منبع تجدید ارزیابی سرمایه گذاری های طبقه بندی شده به عنوان دارایی های غیرجاری، تفاوت درآمد و هزینه هایی که طبق استانداردهای حسابداری در حقوق صاحبان سهام در نظر گرفته می شود، این امر تأثیر مالی دارد.

نتیجه کلی ترازنامه مالی تخصصی و هدف از تشکیل صورت های مالی یا گزارش های مالی پس از تعدیل حساب ها نشان می دهد که روش محاسبه موسسات در فعالیت های مختلف مانند تجارت یا خدمات در این صورت مالی متفاوت است. نمونه ای از صورت سود و زیان کامل را در زیر مشاهده می کنید.

ارائه صورتهای مالی اصلی شرکت؛ صورت های جریان نقدی

برای همه مشاغل، صورت‌های جریان نقدی در طول زمان مهم هستند زیرا تمام فعالیت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و عملکردهایی را که هر کدام در جریان‌های نقدی ورودی و خروجی نقش داشته‌اند را نشان می‌دهند. با دریافت این صورت جریان وجوه نقد، شرکت ها می توانند فعالیت های تجاری را ارزیابی کرده و اطلاعات مفید و قابل اعتمادی از وضعیت مالی، نقدینگی و توان پرداخت بدهی شرکت در اختیار سایر علاقمندان قرار دهند. در زیر نمونه ای از اجزای صورت جریان های نقدی آورده شده است.

با صورت جریان وجوه نقد، می توان توانایی شرکت در پرداخت بدهی های شرکت، پرداخت سود سهام به سهامداران و تامین مالی پروژه های آتی شرکت را ارزیابی کرد.

سخن نهایی 

ترازنامه مالی تخصصی و هدف از تهیه صورت های مالی یا گزارش های مالی نشان می دهد که در یک زمان معین چه چیزی دارید یا چه مقدار بدهی دارید. صورت مالی اساسی سود و زیان به ما نشان می دهد که چگونه و چه مقدار پول توسط یک واحد اقتصادی در یک دوره معین به دست آمده و خرج شده است.

یک صورت مالی جریان نقدی پول رد و بدل شده بین یک تجارت و دنیای خارج را در طول یک دوره مالی نشان می دهد. چهارمین صورت مالی پایه، صورت سود و زیان جامع است که تغییرات در منافع سهامداران را در یک دوره زمانی مشخص نشان می دهد.