تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی-وب سایت امین

تشکیل پرونده مالیاتی

اگر شما هم به تازگی شرکت خود را تاسیس کرده‌اید و به دنبال تشکیل پرونده مالیاتی برای کمپانی یا شرکت خود هستید با این مطلب همراه باشید. ما در ادامه به نکات کاربردی و کارآمدی برای تشکیل پرونده دارایی کمپانی‌ها و موسسات تجاری اشاره می‌کنیم. از جمله این موضوعات می‌توان به مراحل تشکیل پرونده، مدارک مورد نیاز برای این کار و نکاتی در رابطه با چرایی اینکه یک موسسه یا اداره به تشکیل پرونده در حوزه دارایی و مالیات نیازمند است، اشاره کرد.

تشکیل پرونده مالیاتی-وب سایت امین

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

همانطور که در بخش مقدمه اشاره شد تشکیل پرونده مالیاتی جز مراحل مهمی است که معمولا یک شرکت باید آن را طی ‌کند. ما در این بخش به مراحل مورد نیاز به موجب قانون تجارت هر شرکت یا اداره‌ برای تشکیل پرونده اشاره می‌کنیم.  از جمله این مراحل می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • قبل از هرکاری برای تشکیل پرونده دارایی و کمپانی موسسه خود باید مدارک لازم را تهیه کرده و آنها را به مرکز مربوطه ارائه داد. از جمله این مدارک می‌توان به مواردی همچون سند اجاره یا مالکیت موسسه اشاره کرد. لازم به ذکر است بدانید آدرس شرکت و یا موسسه باید حقیقی باشد و ماموران مالیاتی پس از ارائه مدارک برای بررسی موسسه به آدرس ذکر شده مراجعه خواهند کرد.
  • اگر به تازگی شرکت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و یا یک سالی از زمان راه‌اندازی گذشته است اما هیچ گونه فعالیتی توسط شرکت انجام نشده است. لازم است پرونده‌ای مناسب برای اداره مالیات تشکیل شود و در پرونده به وضعیت فعلی شرکت یا موسسه به صورت دقیق اشاره کرد.

توجه داشته باشید، اگر زمان زیادی از تاسیس شرکت گذشته باشد و شرکت هیچگونه فعالیتی انجام نداده باشد، باید علل را به اداره مالیاتی کشور ارائه دهد.

  • پس از رعایت موارد فوق مدارک لازم را به بخش مربوطه ارائه نمایید. اغلب اوقات پس از ۱۴ روز پرونده مالیاتی موسسه یا شرکت تشکیل خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود در صورتی که خود دانش لازم برای انجام کارهای مالیاتی شرکتتان را ندارید حتماً از یک وکیل و یا شخص خبره راهنمایی و یاری بگیرید. حتماً تک تک موارد فوق را به دقت لحاظ کنید. به این ترتیب، تشکیل پرونده مالیاتی شرکت شما به آسانی و در کمترین زمان ممکن و به دور از دغدغه و مشکلات انجام می‌گیرد.

 

تشکیل پرونده مالیاتی-وب سایت امین

مدت زمان مورد نیاز برای تشکیل پرونده مالیاتی

معمولاً فردی که به تازگی شرکت یا کمپانی خود را راه‌اندازی کرده موظف است پس از تاسیس کمپانی برای تشکیل پرونده دارایی خود اقدام کنند. در واقع، شرکتی که پس از راه‌اندازی کمپانی یا موسسه تجاری خود اقدام به تشکیل پرونده دارایی نکرده باشد، از طرف دولت و قانون تجارت به عنوان متخلف شناخته می‌شود. قبل از هر چیزی باید گفت که مشخص کردن زمان تشکیل پرونده مالیاتی برای دریافت این مدرک مهم و ضروری تقریباً غیر ممکن است. اما به صورت کلی می‌توان گفت برای تشکیل پرونده مالیاتی حدودا به یک هفته زمان نیاز است.  معمولا، بیشترین زمانی که برای تشکیل پرونده نیاز است حدود ۱۴ یا ۷ یا  روز است. البته بعضا این زمان برای تشکیل پرونده‌های مالیاتی غرب تهران بیشتر از ۷ روز است.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده دارایی

معمولا برای تشکیل پرونده دارایی به مدارکی نیاز است که از جمله این مدارک  به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • مدارک مرتبط به شرکت یا موسسه تجاری (شامل تقاضانامه، مهر شرکت، اظهارنامه یا شرکت نامه و یا اساسنامه می‌شود)
  • اصل و کپی مدارک شناسایی کارکنان و اعضای شرکت
  • فیش آب، گاز و تلفن شرکت یا موسسه اداری
  • وکالت نامه یا معرفی نامه کتبی
  • اجاره نامه و یا سند مالکیت مربوط به دفتر شرکت
  • اصل و کپی تغییرات در روزنامه رسمی

بد نیست بدانید، شما به مدارک مختلفی برای تشکیل پرونده مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی نیازمند هستید که بعضی از این مدارک مشابه و بعضی از آنها متفاوت است. به عنوان مثال، از جمله مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی می‌توان به تصویر کارت بازرگانی شخصی اشاره کرد. در صورتی که اشخاص حقوقی به ارائه این مدرک نیازمند نیستید اما به جای آن نیازمند ارائه کپی وکالت نامه یا گواهی وکالت نامه توسط تک تک اعضای حقیقی شرکت یا موسسان کارخانه هستند.

آیا برای تشکیل پرونده مالیاتی به کد اقتصادی نیاز است؟

یکی از مسائل مهمی که شما باید به عنوان یک موسس شرکت یا کارخانه به آن توجه داشته باشید این است که شما حین تشکیل پرونده دارایی خود به دریافت کد اقتصادی از وب سایت مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir نیازمند هستید. این کد اقتصادی یکی از مدارک مهمی است که توسط شما باید به موسسه مربوطه جهت اخذ پرونده مالیاتی ارائه شود. به همین خاطر، حتماً به وب سایت مالیات کشور مراجعه کنید و گزینه کد اقتصادی را انتخاب نمایید. پس از آن به مرحله پیش ثبت نام مراجعه کرده و مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید. به این ترتیب، می‌توانید مدارک لازم را جهت تشکیل پرونده خود کسب نماید. یکی از مدارک مهم و ضروری برای ارتقای کسب و کار شما، پرونده دارایی و مالیاتی شرکت و یا اداره تجاری شما است.

تشکیل پرونده مالیاتی-وب سایت امین

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی، باید گفت اگر شما خواهان اطلاعات کاربردی در رابطه با تشکیل پرونده مالیاتی هستید حتماً نکات فوق را رعایت کنید تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن اقدام به تشکیل پرونده برای موسسه یا اداره تجاری خود نمایید. به این ترتیب، هیچ مشکلی برای شما در طی مراحل تشکیل پرونده رخ نخواهد داد. همچنین می‌توانید از کارشناسان و موسسه‌های حقوقی که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید و این پروسه را در مدت زمان کوتاه‌تری طی کنید.