حق الزحمه خدمات حسابداری

حق الزحمه خدمات حسابداری

در این مقاله قصد داریم با حق‌الزحمه خدمات حسابداری آشنا شویم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید. انجمن حسابداران کشور هرساله پس از ارزیابی وضعیت اقتصادی جامعه و اجرای آیین‌نامه‌های ابلاغی برای تعیین حق‌الزحمه خدمات حسابرسی، میزان حق‌الزحمه خدمات حسابرسی را تعیین و اعلام می‌کند. این نرخ حداقل استاندارد توصیه شده برای محاسبه هزینه‌های ساعتی برای رتبه حرفه‌ای حسابرسی است. حق‌الزحمه به عوامل زیادی بستگی دارد. هزینه خدمات حسابداری برای سازمانی با حجم فعالیت زیاد با سازمانی با فعالیت محدود یکی نیست.

 

 

عوامل تأثیرگذار بر حق‌الزحمه خدمات حسابداری

حق‌الزحمه خدمات حسابداری بر اساس  فاکتورهای مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 2 عامل مهم مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌ها بر میزان حقوق دریافتی تأثیر می‌گذارد که شامل

مدیریت سود

به‌طورکلی هر شرکتی که مدیریت درآمد بالایی داشته باشد خدمات مالی و مالیات بیشتری پرداخت می‌کند.

– استقلال داشتن هیئت مدیر:

هر چه استقلال اعضای هیئت‌مدیره بیشتر باشد، حقوق کمتری به حسابداران تعلق می‌گیرد. در واقع رابطه معکوس بین این دو وجود دارد.

برخی از شرکت‌ها می‌گویند پرداخت هزینه خدمات حسابداری که جامعه حسابداری ایران تعیین می‌کند هزینه نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری است و این سخن کاملاً درست است. البته به این نکته باید توجه کرد که حقوق پرداختی هرچقدر بالا باشد باید باکیفیت کار دریافت شده تناسب داشته باشد.

عوامل مؤثر بر افزایش نرخ خدمات حسابداری شرکتی

کیفیت گزارش‌ها حسابرسی:

هرچه کیفیت گزارش حسابرسی از حسابدار یا حسابدارهای  خود بیشتر باشد، طبیعتاً باید حقوق بیشتری در نظر گرفت، زیرا به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. زیرا کیفیت بالای کار حسابداری مالی و مالیاتی به معنای تهیه اسناد قوی و مستحکم و رفع تمامی مشکلات با سرعت زیاد است.

– نوع فعالیت:

نوع فعالیت یک حسابدار بر حقوق پایه آنها تأثیر می‌گذارد و انجام بیش از یک فعالیت به حداقل حقوق پایه اضافه می‌کند. برای مثال اکثر حسابداران فقط مالیات بر ارزش‌افزوده، امور قانونی، حسابرسی داخلی و سایر وظایف را انجام می‌دهند؛ بنابراین حقوق این افراد با یکدیگر متفاوت است.

– حجم کار:

حجم کار معیار یا اندازه‌گیری محدوده ساعات کاری و فعالیت‌های انجام شده توسط حسابدار است و طبیعتاً هر چه حجم کار بیشتر باشد نرخ و هزینه خدمات حسابداری نیز بیشتر می‌شود.

– سود شرکت:

سود شرکت مرتبط به نوع فعالیتی است که شرکت انجام می‌دهد. در این موارد عموماً هر مقدار سود حاصل از فعالیت بیشتر باشد و یا در نتیجه طی مسیرهای قانونی ارزان‌تر یا دریافت تخفیف حتی بخشودگی جرایم، سود به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد، حسابدار نیز شریک بوده و به تعرفه خدمات مالی و حسابداری به‌عنوان تبصره در متن قرارداد افزوده می‌شود.

– هزینه‌های مربوط به امور حسابرسی:

البته حسابداری، حسابرسی، امور مالیاتی و … یک حسابدار هزینه‌هایی خواهد داشت که نباید از درآمد شخصی او خرج شود که این میزان باتوجه‌به  نوع فعالیت و وظایف مشخص شده در تعرفه خدمات تعیین خواهد شد.

– میزان تخصص:

سابقه، تحصیلات یا تجربه و مدارک دانشگاهی به طور اجتناب‌ناپذیری بر حقوق پایه افرادی که به‌صورت ساعتی کار می‌کنند تأثیر می‌گذارد، البته بقیه موارد ذکر شده به‌صورت اضافه حقوق و سختی کاری در متن قراردادها لحاظ می‌شود که کارکنان دولت نرخ متفاوتی برای خدمات حسابداری در این زمینه دارند، اما برای بخش خصوصی تغییرات زیادی وجود دارد که دوباره، تعرفه‌ها  در این مورد نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

نکاتی راجع به پرداخت حقوق حسابداران و تعرفه خدمات حسابداری شرکتی

باتوجه‌به موارد ذکر شده و عوامل مختلفی که بر دریافتی حسابداران تأثیر می‌گذارد، نکاتی کاربردی و اساسی برای کارفرمایان وجود دارد که باید به آن توجه شود  و مورد صحبت نیز بخش خصوصی است که قرارداد را امضا می‌کند و طبق قرارداد و توافق طرفین حقوق را می‌پردازد.

– در بخش خصوصی باتوجه‌به اینکه  امکان دارد افراد مختلف فقط از این راه (حسابداری) درآمد داشته باشند. ممکن است با هر میزان حقوق راضی باشند باتوجه‌به اینکه کارفرمایان هم چنین تفکری داشته باشند که  فردی را  با حقوق کمتر به خدمت گرفته؛ لذا از پذیرش افراد باسابقه و تحصیل‌کرده خودداری نمایند تا حقوق بیشتری پرداخت نکنند.

به این دسته از افراد توصیه می‌کنیم همیشه مراقب باشند که کیفیت کار خود را فدای کمیت نکنند، زیرا انجام کار حسابداری باکیفیت بسیار مهم است.

– هزینه‌های حسابداری بخش خصوصی توافقی است. اما  نباید مقدار آن خیلی کم باشد که افراد را از ادامه کار دلسرد کند و کیفیت پایین بیاید و امکان سوءاستفاده مالی باز شود و همچنین حقوق پایه خیلی زیاد نباشد که سطح توقع بالایی ایجاد شود. هزینه خدمات حسابداری باید همیشه متناسب بامهارت، تجربه، کیفیت کار و سایر عوامل باشد.

خدمات مالیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است و اجرای صحیح آنها مطمئناً شرکت را در دستیابی به موفقیت برنامه‌ریزی‌شده یاری خواهد کرد.

نکاتی راجع به پرداخت حقوق حسابداران و تعرفه خدمات حسابداری شرکتی

 

تعرفه خدمات حسابداری

هزینه خدمات حسابداری به عوامل زیادی بستگی دارد که  اطلاعات آن باید در دسترس باشد.

– نوع فعالیت سازمان یا شرکت

– مبلغ و بهای تمام شده فاکتورهای فروش

– سوابق مالیاتی سال‌های گذشته

– تعداد کارکنان شرکت

– نوع مشارکت با شرکت حسابداری

– تعداد مشخص از اسناد حسابداری

و سایر موارد که در تعیین نرخ و حق‌الزحمه خدمات حسابداری و حسابرسی مؤثر هستند.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که امروزه هر شرکت بزرگ و حتی کوچک به آن نیاز دارد خدمات حسابداری است شرکت حساب امین با داشتن افراد مجرب  توانسته مشتریان خود را به دستاورد.

این مطالبی که در بالا ذکر شد مربوط به حق‌الزحمه خدمات حسابداری بود به بیان شد.