ضمانت‌نامه بانکی چیست؟ انواع ضمانت‌نامه بانکی و کاربرد آن

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟ انواع ضمانت‌نامه بانکی و کاربرد آن-وب سایت امین

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟ انواع ضمانت‌نامه بانکی و کاربرد آن

برای آن که بدانید ضمانت‌نامه بانکی چیست؟ تا انتها همراه ما باشید.

از مهمترین خدماتی که یک بانک برای مشتریان خود ارائه می‌دهد می‌توان به ضمانت‌نامه بانکی اشاره کرد. وقتی یک مشتری درخواست ضمانت‌نامه می‌کند بانک باید ابتدا گردش حساب مالی مشتری را چک کند. اگر گردش حساب با میزان ضمانت نامه بانکی تطابق داشته باشد این تسهیلات از طرف بانک به او اعطا می‌شود. ضمانتت‌نامه‌های بانکی انواع مختلفی دارند که در این مقاله می‌خواهیم توضیحاتی درباره آنها ارائه کنیم.

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟ انواع ضمانت‌نامه بانکی و کاربرد آن-وب سایت امین

ضمانت‌نامه های مزایده و مناقصه

خرید و فروش‌هایی که در سطح بین المللی انجام می‌شوند گاهی متقاضیان زیادی دارند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این متقاضیان تا پایان راه در این مناقصه و مزایده همراه هستند و یا خیر. گاهی اوقات پیش می‌آید که افرادی در این فعالیت‌ها شرکت داشته‌اند اما زمانی که نوبت به پرداخت وجه رسیده است از پرداخت آن سرباز زده‌اند.

اگر شرکتهای فروشنده بخواهند اطمینان زیادی به مشتریان خود و متقاضیان شرکت‌کننده در مزایده و مناقصه داشته باشند باید از آنها درخواست ضمانت‌نامه کنند. ضمانت‌نامه‌های بانکی می‌توانند کمک زیادی به مشتاقان مناقصه کنند تا امکان شرکت در مزایده و مناقصه را داشته باشند. این ضمانت‌نامه‌ها یک تضمین برای شرکت‌های مختلف است که متقاضیان قبل از رسیدن به زمان مناقصه و مزایده نتوانند از ادامه آن خودداری نمایند.

ضمانت‌نامه حسن انجام کار

این ضمانت نامه مانند یک اعتبار اسنادی عمل می‌کند. همانطور که یک سند معتبر می‌تواند نشان دهد که یک خریدار در زمان مشخصی هزینه‌های پرداختی را برای کالای خریداری شده پرداخت می‌نماید؛ ضمانت‌نامه حسن انجام کار هم می‌تواند نشان دهد که خریدار حتما در زمان مشخص مبالغ موردنظر را پرداخت می‌نماید. گاهی برخی کالاها آنقدر گران هستند که برای خرید آن‌ها حتما نیاز به یک ضمانت وجود دارد. برای همین از ضمانت‌نامه حسن انجام کار استفاده می‌شود تا خیال فروشنده از بابت دریافت پول خود راحت باشد. مبلغ ضمانت حسن انجام کار پنج درصد مبلغ قرارداد است.

ضمانت‌نامه بانکی پیش پرداخت

در بسیاری از قراردادهای رسمی صادرکننده بین ۵ تا ۳۰ درصد قرارداد را دریافت می‌کند. درصد مشخص شده برای هر قرارداد متفاوت است و نهایت آن سی درصد است. پیش پرداخت برای هر معامله.ای نیاز است. اگر شما بخواهید یک کالا را سفارش دهید باید هزینه‌های ابتدایی را به خریدار بپردازید تا او بتواند کالای موردنظر شما را آماده کند. در واقع شما هزینه‌های ابتدایی و بسیار کمی را به فروشنده می‌دهید و او با استفاده از آن مبلغ خدماتی را ارائه می‌دهد. دریافت این هزینه برای انجام بهتر تعهدات و اجرای آنها لازم است و شرط اول قرارداد است. در مقابل وارد کننده هم نیاز به یک تضمین دارد تا بتواند راحت‌تر قرارداد ببندد. اگر شما خودتان را به جای واردکننده بگذارید متوجه می‌شوید که بدون ضمانت انجام این کار بسیار پر ضرر خواهد بود. ضمانت‌نامه بانکی پیش پرداخت برای این قراردادها کمک بزرگی است.

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟ انواع ضمانت‌نامه بانکی و کاربرد آن-وب سایت امین

ضمانت‌نامه استرداد کسور وجه الضمان

معمولا برای انجام قراردادهای پروژه‌ای در میانه راه مبالغی به پیمانکار پرداخت می‌شود. پیمانکار باید پروژه را مرحله به مزحله پیش ببرد. این مراحل هر کدام هزینه‌های زیادی می‌خواهند و او نمی‌تواند از جیب خودش هزینه کند؛ به همین دلیل است که با مایان یافتن هر مرحله از مهندس پروژه می‌خواهد برای تایید به محل برگزاری پروژه سر بزند و وظایف خود را انجام دهد.

وقتی مهندس پروژه مقداری از پروژه را تایید می‌کند باید هزینه‌هایی به پیمانکار پرداخت شود تا او بتواند پروژه را ادامه دهد. برای این کار بین پیمانکار و مهندس یک قرار داد وجود دارد که طبق آن باید هزینه‌ها کم کم پرداخت شوند. برای پرداخت و آزاد شدن هزینه‌ها نیاز به یک ضمانت وجود دارد. این ضمانت با نام ضمانت کسور وجه الضمان شناخته می‌شود.

ضمانت‌نامه گمرکی

این ضمانت‌نامه برای وقتی است که یک نفر بخواهد در خارج از کشور در یک نمایشگاه بین المللی شرکت کند. برخی افراد هم برای برگزاری پروژه خود نیاز به وارد کردن تجهیزاتی از کشورهای خارجی هستند. در این زمان باید تقاضای صدور ضمانت‌نامه گمرکی برای کشور میزبان داشته باشد تا هزینه‌ زیادی را پرداخت نکند. اگر بدون ضمانت‌نامه بخواهید از این فعالیت‌ها داشته باشید باید هزینه‌های زیادی به گمرک پرداخت کنید که اصلا به صرفه نیستند. زمانی که به گمرک کشو میزبان درخواست می‌دهید، در صورتی که کالای وارد شده در زمان انجام پروژه از کشور خارج نشود این ضمانت‌نامه را قبول می‌کند. اگر کسی به هر دلیلی طبق این ضمانت رفتار نکند و کالا را از کشور خارج کند باید هزینه‌های گمرکی را به طور کامل پرداخت نماید.

ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت

این نوع ضمانت برای پوشش بسیاری از پرداخت‌ها مناسب است. در زمان قراردادهای فروش، اجاره و حتی وام‌های بانکی می‌توان از این ضمانت استفاده کرد. طبق این ضمانت، فرد در زمان مشخصی متعهد به پرداخت هزینه‌هاست و حتما آن‌ها را پرداخت می‌نماید. در سال‌های اخیر استفاده از این نوع ضمانت افزایش زیادی داشته و متقاضیان زیادی برای دریافت آن به بانک مراجعه می‌کنند. ضمانت‌نامه‌های بانک‌ها برای افرادی که دارای حساب‌های فعال و گردش خوبی هستند کمک بسیار بزرگی می‌کنند. این ضمانت‌ها سرعت انجام معاملات و قراردادها را بالا می‌برند که هم به سود مردم و هم طرفین معامله است. این اسناد برای انجام بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور انجام می‌شوند مناسب هستند.

ضمانت‌نامه بانکی چیست؟ انواع ضمانت‌نامه بانکی و کاربرد آن-وب سایت امین

سخن پایانی

اگر نیاز به یک ضمانت بانکی دارید می‌توانید به بانک موردنظر خود مراجعه و درخواست ضمانت داشته باشید. پس از طی مراحل بانکی و سیستمی، به شما خبر می‌دهند که آیا می‌توانید مشمول ضمانت باشید و یا خیر. در صورتی که بتوانید این سند را دریافت کنید انجام پروژه‌های بسیار سنگین برای شما فراهم می‌شود. امیدواریم با این مطلب پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید.