مالیات بر عملکرد شرکت‌ ها و مالیات تکلیفی، انواع مالیات

مالیات بر عملکرد شرکت‌ ها و مالیات تکلیفی-وب سایت امین

مالیات بر عملکرد شرکت‌ ها و مالیات تکلیفی، انواع مالیات

هر شرکت باید چند نوع مالیات پرداخت کند که مهمترین آن‌ها مالیات بر درآمد، مالیات تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده است. نوع مالیات انواع شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است و همیشه تمامی شرکت‌ها نباید یک نمونه مشخص از مالیات را پرداخت کنند. ممکن است یک شرکت مشمول پرداخت چندین مالیات‌ شود اما شرکتی دیگر فقط یکی از انواع مالیات‌ها را پرداخت نماید. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع مالیات شرکت‌ها آشنا سازیم تا شناخت بهتری درباره آن‌ها پیدا کنید.

مالیات بر عملکرد شرکت‌ ها و مالیات تکلیفی-وب سایت امین

مالیات بر عملکرد

نحوه عملکرد هر شرکت نسبت به نوع مالیاتی که آن شرکت باید پرداخت کند تاثیر زیادی دارد. هر شرکت نسبت به عملکرد خود و سود و زیان‌هایی که به دست می‌آورد باید مبلغی را به عنوان مالیات به سازمان مالیات کشور بپردازد. هرچه سود یک شرکت بیشتر باشد باید مالیات بیشتری بپردازد. در زمان پرکردن اظهارنامه مالیاتی باید تمامی هزینه‌هایی که برای فعالیت‌های شغلی هر بنگاه صرف می‌شود ذکر گردد تا مالیات مشخصی برای این هزینه‌ها اعمال شود. این نوع مالیات، نوعی مالیات مستقیم است که هر شرکت موظف است در طول سال تمامی سود و زیان‌های خود را محاسبه کرده و به سازمان مالیات کشور تحویل دهد. پس از محاسبه سود و زیان‌ها این مبالغ در برگ اظهارنامه مالیاتی ذکر می‌شوند و به سازمان مالیات فرستاده می‌شوند.

سازمان مالیاتی کشور هم طبق درآمد آن شرکت مالیات‌هایی را تعیین می‌کند که آن شرکت موظف است در زمان مشخصی، آنها را پرداخت نماید. پس از محاسبه سود و زیان‌های هر شرکت در طی یک سال باید ۲۵ درصد سود خالص هر شرکت به عنوان مالیات پرداخت شود. پس از تحویل دادن اظهارنامه مالیاتی توسط هر شرکت مدت زمان یک سال برای پرداخت مالیات فرصت است. اگر به هر دلیلی یک شرکت نتواند در زمان مشخص مالیات خود را بپردازد مشمول جریمه‌هایی از طرف سازمان مالیات می‌شود. زمانی که برای تکمیل فرم اظهارنامه تعیین می‌شود برای تمامی شرکت‌ها یکسان است.

مالیات‌های تکلیفی

علاوه بر مالیات بر عملکرد یک شرکت که نسبت  به سود هر شرکت محاسبه می‌شود؛ نوع دیگری مالیات به نام مالیات تکلیفی هم وجود دارد. معمول‌ترین این مالیات، محاسبه حقوق کارکنان یک شرکت و پرداخت مقداری از حقوق آن افراد به عنوان مالیات به سازمان‌های مالیاتی است. هرچه حقوق کارکنان بیشتر باشد مالیات‌های بالاتری را باید بپردازند. بر اساس ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی فعالیت‌هایی که هر شرکت به عنوان عملیات عمرانی، حق الزحمه پزشکی، هزینه‌های بیمارستانی، داوری، مشاوره، کلیه خدمات ارتباطی و… که توسط یک شرکت انجام می‌شود مشمول مالیات تکلیفی است. پنج درصد مبلغی که برای انجام این فعالیت‌ها صرف می‌شود باید به سازمان مالیات کشور پرداخت شود. تمامی این فعالیت‌ها نیاز به هزینه دارند و باید هزینه‌ها به طور دقیق محاسبه شوند تا مقدار دقیق مبلغ مالیات محاسبه گردد.

مالیات بر عملکرد شرکت‌ ها و مالیات تکلیفی-وب سایت امین

مالیات بر ارزش افزوده

یکی از مالیات‌هایی که وصول آن برای دولت بسیار راحت است و تمامی شرکت‌ها باید هزینه‌ای را برای آن پرداخت نمایند، مالیات و ارزش افزوده است. ارزش افزوده در واقع ارزشی است که در هر یک از مراحل تولید یک کالا به وجود می آید. برای مثال در هر یک از مراحلی که برای تولید یک کالا نیاز به استفاده از هزینه و مواد دیگری است باید مشمول مالیات شود. تصور کنید برای ساخت یک کالا نیاز به مبلغ ۲۰ هزار تومان برای تهیه مواد اولیه باشد پس از اینکه آن محصول ساخته شد با مبلغ ۶۰ هزار تومان به فروش برسد. ۴۰ هزار تومانی که به ارزش این کالا افزوده می‌شود مشمول مالیات است و به آن مالیات بر ارزش افزوده گفته می‌شود.

تمامی کالاهای تولید شده ارزش بالایی پیدا می‌کنند و باید مالیات ارزش افزوده را متحمل شوند. هرچه ارزش یک کالا پس از تولید بیشتر شود باید هزینه‌های بالاتری به عنوان مالیات بپردازد. مالیات ارتباط مستقیمی با هزینه‌های صرف شده در طول مدت تولید یک کالاست. پرداخت این مالیات باید مرحله به مرحله انجام شود. از زمانی که کالا تولید می‌شود تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید هزینه به عنوان مالیات بر ارزش افزوده آن پرداخت شود. هر تولید کننده هزینه مالیات را روی کالاهای خود در نظر می‌گیرد و این هزینه توسط مصرف کنندگان پرداخت می‌شود. تولید کننده باید ابتدا مالیات به شرکت مالیاتی بپردازد و پس از فروش محصولات خود هزینه پرداخت شده توسط خرید محصول برای شرکت به دست می‌آید.

مالیات اموال و املاک

هر شرکت نسبت به املاکی که دارد مشمول پرداخت هزینه مالیات می‌شود. در بند یک قانون یکم مالیات‌‌های مستقیم، این موضوع به طور کامل بیان شده است که هر شرکت باید نسبت به ارزش سهام شرکت و اموال آن مالیات پرداخت کند. اموال شرکت‌ها ممکن است در بخش‌های مختلف کشور وجود داشته باشند. حتی اگر صاحب شرکت در خارج از کشور زندگی کند باز هم باید نسبت به پرداخت مالیات املاک خود اقدام کند.

اموال و املاکی که هر شرکت دارد طبق مصوبه‌های قانون سازمان مالیات کشور، مشمول مالیات می‌شوند. هرچه املاک یک شرکت بیشتر باشد باد هزینه‌های بیشتری را برای مالیات بپردازد. املاک می‌توانند به صورت مسکن، زمین و یا اموال مشخصی باشند.

مالیات بر عملکرد شرکت‌ ها و مالیات تکلیفی-وب سایت امین

سخن پایانی

مالیات بر عملکرد شرکت‌ها و مالیات تکلیفی برای تمایم شرکت‌ها چه کوچک و چه بزرگ تعیین می‌شوند. تفاوتی ندارد که بنگاه اقتصادی در چه زمینه‌ای فعالیت دارد و به طور کلی هر شرکتی که کمترین سود را در طی سال به دست آورد باید مالیاتی در طی سال مالی خود پرداخت کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران شرکت در ارتباط باشید و با شماره‌های ذکر شده در این مطلب تماس حاصل نمایید.