نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق-وب سایت امین

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

مالیات حقوقی به عنوان جزئی از بخش­های مالیات بردرآمد است؛ پرداخت مالیات بستگی به درآمد شخص داشته و در ردیف قانون مالیات­های مستقیم قرار گرفته است. پرداخت کننده­ی حقوق وظیفه­ی پرداخت مالیات حقوق پرسنل خود را دارد. طبق قوانین کشور ( قانون ماده یک مالیات­های مستقیم ) تمامی افراد اعم از افراد حقیقی و حقوقی که از راه­های مختلفی مانند فعالیت­های اقتصادی، خدماتی و … درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات هستند. در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه مالیات بر حقوق خواهیم پرداخت.

 

مالیات حقوقی

مالیات به طور کلی به دو دسته تقسیم می­شود؛

  • مالیات مستقیم : این نوع مالیات مستقیما از درآمد و داشته­های شخص حقیقی و یا حقوقی باید پرداخت شود. البته باید بدانید که طبق ماده 86 قانون مالیات­های مستقیم؛ این نوع مالیات در دسته­ی مالیات­های تکلیفی است؛ بدان معنا که کارفرما شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات کارمندان خود را به عهده دارد و فرد کارمند وظیفه­ای در قبال پرداخت مالیات بر حقوق و درآمد خود ندارند و شرکت به آسانی به کمک نرم افزارهای خاص می­تواند نحوه محاسبه مالیات بر حقوق را انجام دهد. مانند : مالیات بر درآمد حقوق _ مالیات بر دارایی

 

  • مالیات غیر مستقیم : مالیات غیر مستقیم ربطی به حقوق و درآمد فرد نداشته و به قیمت خدمات و کالا تعلق خواهد گرفت و به مصرف کننده انتقال می­یابد. مانند : مالیات واردات ، مالیات بر ارزش افزوده

 

جدیدترین نرخ مالیات بر حقوق

قطعا می­دانید که هرساله بخش مهمی از درآمدهای دولت از راه مالیات تامین می‌شود؛ نرخ مالیات مسئله مهمی است که در ابتدای هر سال مشمولان مالیات منتظر اعلام بخشنامه­ی مالیات و نحوه محاسبه آن هستند. طبق قانون مالیات­های مستقیم ( ماده 82 ) تمامی افراد که مشغول به کار هستند و بیمه تامین اجتماعی برای آن­ها وجود دارد؛ باید مالیات بر حقوق را پرداخت کنند. نحوه محاسبه مالیات بر حقوق در هر سال با سال دیگر متفاوت است و طبق بخشنامه­ها، محاسبات اقتصادی انجام شده و مالیات برای اداره دارایی و وزارت امور اقتصادی واریز خواهد شد، لذا برای مفهوم بیشتر این موضوع به یک مثال می‌پردازیم؛

اگر تمامی پرداختی ماهیانه برای یک کارگر در ماه 7 میلیون تومان باشد، در ابتدای کار معافیت از 5 میلیون و 600 هزار تومان آن کسر خواهد شد و سپس باقیمانده آن یعنی 1 میلیون و 400 هزار تومان در نرخ مصوب ضرب می­شود و میزان مالیات پرداخت آن شخص مشخص خواهد شد. عملیات کسر مالیات از حقوق قبل از اینکه حقوق به فرد پرداخت شود، انجام می­گیرد. نحوه محاسبه مالیات بر حقوق برای افراد مختلف مانند کارگران، بازنشستگان، کارکنان دولتی و غیر دولتی بر حسب درآمد آن­ها متفاوت است.

 

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق-وب سایت امین

حقوق کارگران و نحوه محاسبات مالیات بر آن

در میان تمامی مشمولان؛ مسئله­ی پرداخت مالیات برای کارگران و افرادی که به صورت خدماتی و یا در کارخانه­ها کار می­کنند، اهمیت بیشتری دارد و این موضوع به شدت مورد توجه رسانه­ها است ( به دلیل سطح درآمد پائینتر نسبت به سایر مشمولین ). بین مالیات حقوق کارگران و کارمندان از نظر کسر مالیات تفاوتی وجود ندارد و انجام این کار برای تمامی کارمندان و کارگران به صورت یکسان انجام می­گیرد؛ اما نکته اصلی در نحوه محاسبه مالیات بر حقوق این بوده که کسر مالیات بر حسب مقدار حقوق فرد انجام خواهد شد. در واقع در ابتدای هر سال مبلغ معاف از مالیات تعیین می­شود.

*برای مثال حقوق معاف از مالیات در سال 1401 برابر است با 5 میلیون و 600 هزار تومان

نکته­ای که باید به آن توجه داشت این است که نحوه محاسبه مالیات بر حقوق به صورت پله­ای انجام می‌گیرد؛ بدان معنا که افرادی که درآمد بالاتری داشته باشند باید مالیات بیشتری نیز پرداخت کنند، برای مثال در سال 1401 افرادی که حقوقشان بین 5 میلیون و 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان است باید حتما ده درصد پرداخت مالیات داشته باشند و افرادی با حقوق بالاتر به نسبت درصد بیشتری را باید به عنوان مالیات بپردازند.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق-وب سایت امین

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق بازنشستگان

“حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده.

متنی که در بالا نوشته شده یکی از چند بند ماده­ی 91 قانون مالیات بر درآمد است که در آن قانون گذار در ارتباط با معافیت­های پرداخت مالیات نوشته است؛ همانطور که خواندید در این بند آمده است که حقوق تمامی بازنشستگان از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی باید به صورت کامل پرداخت شده و این افراد از پرداخت هرگونه مالیات بردرآمد معاف هستند.

آشنایی با درآمدهای معاف از مالیات حقوق

در ماده­ی 91 ق.م.م  به صورت شفاف در ارتباط با معافیت مالیاتی حقوق نوشته شده که دارای 13 بند است؛ چند مورد از آن را به صورت مختصر توضیح داده­ایم:

  1. کارمندان موسسات فرهنگی زیر نظر دولت های خارجی شاغل در ایران
  2. افراد خارجی که برای انجام امور فنی در ایران مشغول به کار هستند.
  3. اعضای هیات­های سیاسی خارجی و نمایندگان خارجی در سایر دولت­های بین­المللی
  4. عیدی و پاداش آخر هر سال ( جمع آن باید برابر با یک دوازدهم میزان معافیت مالی باشد. )
  5. حق بیمه پرداختی برای کارکنان که کارفرما پرداخت کرده.
  6. و …

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق-وب سایت امین

سخن پایانی

به طور کلی متوجه شدیم که در واقع مالیات حقوق، درصد معینی از حقوق ماهانه هر فرد بوده که باید به صندوق دولت واریز شود و برای افرادی که حقوق آن­ها در بازه­ی معاف از مالیات حقوقی است، نیاز به پرداخت این وجه نیست. با این کار به شکل­های متفاوتی هزینه ­های مربوط به کشور پرداخت می­شود و تسهیلاتی برای شهروندان ممکن می­گردد.