چگونه صورت‌های مالی را تحلیل کنیم؟ مبنای مقایسه صورت‌های مالی

چگونه صورت‌های مالی را تحلیل کنیم؟ مبنای مقایسه صورت‌های مالی-وب سایت امین

چگونه صورت‌های مالی را تحلیل کنیم؟ مبنای مقایسه صورت‌های مالی

در جواب اینکه چگونه صورت‌های مالی را تحلیل کنیم؟ تحلیل صورت‌های مالی برای هر شرکت اهمیت زیادی دارد.‌اطلاعات مالی یک شرکت باید به طور دقیق بررسی شود و روند رو به رشدی برای آن تعیین گردد. برای تحلیل صورت‌های مالی باید سه ویژگی یک بنگاه اقتصادی را ارزیابی کرد. نقدینگی، سوددهی و قدرت پرداخت دیون سه موردی هستند که باید مورد ارزیابی قرار گیرند و هر یک اهمیت زیادی دارند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با چگونگی تحلیل صورت‌های مالی آشنا کنیم.

چگونه صورت‌های مالی را تحلیل کنیم؟ مبنای مقایسه صورت‌های مالی-وب سایت امین

چرا تحلیل صورت‌های مالی اهمیت دارد؟

اهمیت هر یک از موارد بالا به صورت جداگانه بررسی می‌شود. مثلا قدرت نقدینگی یک شرکت از آنجایی اهمیت دارد که اگر بخواهد از یک بانک وامی را دریافت کند، قدرت پرداخت وام را داشته باشد؛ علاوه بر وام یک شرکت باید بداند چه مقدار نقدینگی دارد تا برای پاس کردن چک‌ها و یا خرید مواد اولیه و هر کالایی آماده باشد. حقوق کارکنان باید در زمان مشخصی پرداخت شوند و حتما باید شرکت یک نقدینگی بالایی داشته باشد.

نقدینگی زمانی که شرکت نیاز به هزینه‌های تعمیرات دارد هم بسیار اهمیت دارد. ممکن است دستگاه‌های صنعتی خراب شوند و برای تعمیر آن‌ها هزینه‌های زیادی لازم است. مدیران مالی و حسابداران یک شرکت باید هر چند وقت یکبار تحلیل صورت‌های مالی را انجام دهند و منتظر هر نوع پیشامدی باشند.

برای اعتباردهنده بلند مدت هم سوددهی و قدرت پرداخت دیون اهمیت زیادی دارد. یک شرکت باید بتواند مدت زیادی پابرجا باشد و سود بالایی بدهد. هرچه نظم و برنامه.ریزی در یک شرکت بیشتر باشد و از هزینه‌ها به درستی استفاده شود می‌توانند سود بیشتری داشته باشند.

تحلیل صورت‌های مالی یکی از مهمترین عملیات برای یک شرکت است تا متوجه شویم که این شرکت چه مقدار سود دارد. سود یک شرکت است که مشخص می‌کند یک شرکت تا چه حد می‌تواند رشد داشته باشد. اگر درآمد و سود یک شرکت کم باشد رفته رفته افت پیدا می‌کند. باید سریعا نسبت به تحلیل اموال یک شرکت اقدام کرد تا اگر مشکلی در سوددهی وجود داشته باشد آن را رفع نمایند. باید بتوان با تحلیل صورت‌های مالی اطلاعات کافی را بدست آورد. مثلا اگر یک شرکت اعلام می‌کند که در حساب خود فلان قدر پول دارد باید بتوانند تا پایان سال افزایش یا کاهش آن مبلغ را با تحلیل صورت‌های مالی بدست آورند.

چگونه صورت‌های مالی را تحلیل کنیم؟ مبنای مقایسه صورت‌های مالی-وب سایت امین

مبنای مقایسه درون شرکتی

مبناها اهمیت زیادی دارند. یک شرکت باید بتواند مبنای درستی را برای تحلیل و مقایسه استفاده کند تا کمک بیشتری به او داشته باشد. مبنای مقایسه درون شرکتی یکی از انواع مبناهایی است که باید بادقت زیاد انجام گیرد زیرا اشتباه در این نوع مبنا پیش می‌آید. بر اساس این مبنا یک قلم مالی نسبت به درآمد شرکت در سال جاری و سال‌های قبل آن درنظر گرفته می‌شود. برای اینکار باید مبلغ باقی‌مانده در پایان سال شرکت را با مبلغی که در پایان سال گذشته در شرکت وجود داشته بررسی شود. همه این کارها باید در شرایط یکسانی انجام گیرد. دوره‌ها باید دقیقا یکسان باشند و اصولا زمانی انتخاب شود که دارای ویژگی‌های همانندی باشند.

مقایسه درون شرکتی برای پیدا کردن روند سود و زیان شرکت اهمیت زیادی دارد. می‌توان یک زمان مشخص را برای مقایسه درآمد شرکت در هر سال در نظر گرفت و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. پس از مقایسه می‌توان راه‌های زیادی برای افزایش سود و یا کاهش زیان پیدا کرد. تحلیل‌ها باید توسط افراد ماهری انجام گیرند تا بتوانند پس از انجام تحلیل، روش‌های کارآمدی را برای بهتر شدن شرایط بیان کنند.

مبنای مقایسه میانگین صنعت

در این روش یک قلم مالی از شرکت با میانگین صنعت مقایسه می‌شود. اگر سود خالص شرکت را با شرکت‌های هم ردیف مقایسه کنیم می‌توانیم این مبنا را در نظر بگیریم‌. مقایسه سود شرکت ما با میانگین سود شرکت‌های دیگر نوعی تحلیل است.

مبنای مقایسه بین شرکتی

برای این کار باد یک قلم مالی بین شرکت خودمان و شرکت‌های مشابه انجام شود. با اطلاعات مالی که توسط شرکت‌های دیگر ارائه می‌شود می‌توان این کار را انجام داد. این روش برای رقابت با شرکت‌های مشابه کار بسیار مفیدی است.

ابزارهای تحلیل صورت‌های مالی

برای تحلیل صورت‌های مالی از ابزارهای مختلفی انجام می‌شود. یکی از این ابزارها تحلیل افقی است. طبق این تحلیل یک سری از داده‌های مالی در طول یک دوره ارزیابی می‌شوند و هدف از این کار مشخص شدن افزایش یا کاهش داده طی دوره است. تحلیل افقی بیشتر برای مقایسه درون شرکتی استفاده می‌شود. انجام این ارزیابی با دو ویژگی راحت‌تر انجام می‌شود. صورت‌های مالی مقایسه‌ای و برای دو سال باشند و خلاصه‌ای از داده‌های مالی برای دوره پنج یا ده ساله به صورت پیوست وجود داشته باشد.

تحلیل عمودی

داده‌های هر یک از صورت‌های مالی با حسب درصد نسبت به یک مقدار مبنا مقایسه شوند. در ترازنامه بیان شود که داده ها بیست درصد کل دارایی هستند. این تحلیل در مقایسه بین شرکتی و درون شرکتی مناسب است.

تحلیل نسبت‌ها

این تحلیل در انواع مقایسه‌ها کاربرد دارد. ارتباطی که بین اقلام انتخاب شده صورت‌های مولی است با تحلیل نسبت‌ها بیان می‌شود. این نسبت‌ها را می‌توان در تحلیل صورت‌های مالی، در ارزیابی نقدینگی و پرداخت دیون استفاده کرد.

چگونه صورت‌های مالی را تحلیل کنیم؟ مبنای مقایسه صورت‌های مالی-وب سایت امین

سخن پایانی

در هر شرکت تجاری، چه کوچک و چه بزرگ برای بدست آوردن اطلاعات مالی و پیشرفت شرکت باید حتما از تحلیل صورت‌های مالی استفاده کرد.‌گاهی شرکت‌های کوچک می‌توانند بهتر سوددهی داشته باشند. تمام فعالیت‌ها و درآمدها بستگی به استفاده از روش‌های صحیح است تا سود بالایی به دست آید. حتما توجه داشته باشید که این عملیات را در شرکت خودتان انجام دهید تا شرایط شما بهتر شود.