تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی-وب سایت امین

هر فردی که در یک کشور زندگی می‌کند و به‌عنوان شهروند آن شناخته می‌شود. دارای حق و حقوقی می‌باشد که دولت مکلف به انجام آن می‌باشد. در یک تعریف بهتر هر شهروندی که درآمد کسب می‌کند بایست مالیات بپردازد. سپس در مقابل دولت وظیفه دارد به کمک مالیات مخارج عمومی جامعه را فراهم نماید. خدماتی که دولت در ازای کسب مالیات در اختیار شهروندان قرار می‌دهد. دربردارنده مواردی همچون ایجاد و حفظ امنیت، خدمات شهری مناسب، خدماتی که در رابطه با امداد و رفاه است و… می‌باشد. موارد بیان شده تنها قسمتی از وظایف و تعهدات دولت می‌باشد. ولیکن این نکته را خاطرنشان کنیم و بَر آن تأکید داشته باشیم که دولت به‌منظور فراهم‌سازی هزینه‌های مربوطه بایست مالیات را از مردم دریافت نماید.

برای درک بهتر مطالبی که در ادامه شرح می‌دهیم بایست بدانید که مالیات‌ها در کشورمان ایران در دو گروه جای می‌گیرد. به این صورت که مالیات مستقیم و مالیات غیرمستقیم.  در تعریف مالیات مستقیم  می‌توان چنین مطرح نمود که پرداخت مالیات بر دوش خود یک نفر به عبارتی دیگر بر دوش مودی مالیاتی می‌باشد. همچنین در مالیات غیرمستقیم بایست مطرح کنیم که یک فردی دیگری به غیر از مودی مالیاتی پروسه پرداخت مالیات را برعهده دارد. در ادامه در این مطلب از مؤسسه حسابداری امین ارقام همراه ما باشید.

تشکیل پرونده مالیاتی

مهم‌ترین نکات مربوط به تشکیل پرونده مالیاتی

دراین‌رابطه بایست برایتان شرح دهیم که خدمات مربوط به مالیات بسیط می‌باشد. به‌نحوی‌که از کوچک‌ترین شرکت‌ها گرفته تا بزرگ‌ترین برای انجام درست امور مالیاتی خود نیازمند افرادی خبره و کاربلد هستند. باوجودآنکه با کمک نرم‌افزار‌های حسابداری فرایندهای مالی طریقه‌ای ساده‌ی را پیش‌رو گرفته است. ولیکن همچنان نمی‌توان نیروی انسانی را نادیده و آن را کنار گذاشت. از اینرو یک مدیر بایست تلاش کند که با کمک نرم‌افزارها و در کنار آن با بهره‌گیری از نیروی انسانی خِبره تمامی فرایندهای مالیاتی را به نحوی درست پیش ببرد. در این صورت احتمال هر‌گونه مشکلی  در پایان سال مالی به حداقل می‌رسد. هر فرد حقوقی اعم از شرکت و مؤسسات غیر تجاری بعد از تأسیس و در طول پروسه ثبت شرکت و یا مؤسسه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای آنکه بتواند مجوز شروع فعالیت‌های اقتصادی و غیراقتصادی را کسب نماید. ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی می‌باشد.مهم‌ترین مسئله‌ای که در رابطه با این امر وجود دارد این است که در مدت دو ماه بعد از ایجاد شرکت به‌وسیله مدیر عامل و یا وکیل مربوطه صورت گیرد. چرا که با تشکیل پرونده مالیاتی شرکت کد اقتصادی دریافت می‌نمایند و با داشتن این کد امکان شروع فعالیت فراهم می‌باشد. علاوه بر این مورد شرکت‌ها بایست در انتهای سال مالی اظهارنامه مالیاتی را ارائه نموده و دفاتر قانونی شرکت را پلمپ کنند. چرا که با توجه به این پرونده هر شرکت دو در هزار از سرمایه خود را تحت عنوان مالیات سرمایه ثبت شده شرکت  به اداره مالیات بر شرکت پرداخت می‌نماید. برای تشکیل پرونده مالیاتی بایست به اداره مالیات بر شرکت‌ها در شهر خود رفته و فرآیند‌ها را انجام دهید.

تشکیل پرونده مالیاتی

نکاتی مهم در رابطه با تشکیل پرونده مالیاتی

  • در کنار آنکه شما بایست در اداره مالیات بر شرکت‌ها فرآیند تشکیل پرونده مالیاتی اقدام را انجام دهید. بایست در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده شهر و منطقه که شرکت در آنجا واقع شده است، نیز پرونده مالیاتی تشکیل دهید. در واقع بعد از ثبت شرکت شما بایست دو پرونده مالیاتی داشته باشید که شامل پرونده مالیاتی در اداره مالیات بر شرکت‌ها و دومی در اداره کل مالیات مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.
  • در صورتی که شرکت غیر فعال باشد به عبارتی فعالیتی در طول سال مالی نداشته باشد بایست پروسه مربوطه به تشکیل پرونده مالیاتی را طی نماید.
  • شرکت و یا مؤسسه‌ای که فاقد پرونده مالیاتی در اداره مالیاتی باشد اجازه هر نوع فعالیتی را ندارد و در صورت مشاهده جریمه خواهد شد.

مواردی که برای تشکیل پرونده مالیاتی مورد نیاز است

تمامی مدارک مؤسسه اعم از اصل کپی اساسنامه و اظهارنامه روزنامه رسمی، مهر مؤسسه و شرکت و…

ارائه کارت ملی و شناسنامه اعضای هیئت‌مدیره شرکت.

ارائه فیش واریزی مالیات سرمایه اولیه مؤسسه و یا شرکت.

دریافت دفترچه مشخصات شناسایی شرکت از اداره مالیات و سپس کامل نمودن بخش‌های مختلف آن.

ارائه کپی فیش برق، آب و گاز به همراه تلفن مؤسسه و یا شرکت.

چنانچه که کارهای مربوطه توسط وکیل صورت می‌گیرد بایست نسبت به ارائه وکالت‌نامه رسمی اقدام نمود.

چنانچه که تغییراتی در شرکت صورت گیرد باید آگهی آن به اداره مالیات ارسال گردد.

دریافت تأییدیه از اداره پست محل ثبت.

ثبت امضای اعضای که از حق امضا برخوردار هستند در دفتر خانه اسناد رسمی.

ارائه اجاره‌نامه و یا سند ملکی به اسم خود مجموعه و یا شرکت که حتماً باید به نام شرکت باشد و همچنین در دفتر املاک تنسیق و دارای هولوگرام و کد رهگیری باشد.

تشکیل پرونده مالیاتی

 

مرحله نهایی

 بعد از تکمیل این مدارک و تحویل به اداره مالیات و دریافت تأییدیه برگه‌ای که دربردارنده کد اقتصادی و شماره پرونده اقتصادی، واحد مالیاتی و همچنین کلاسه پرونده به شما داده خواهد شد. در این گام شما باید به وب‌سایت امور مالیاتی رفته و پروسه پیش ثبت‌نام الکترونیک را طی نمایید. چنانچه که تأیید صورت‌گرفته باشد نام کاربری به همراه رمز عبور برایتان فرستاده می‌شود. به کمک آن امکان کامل نمودن ثبت‌نام الکترونیکی مهیا می‌باشد. بعد از سپری نمودن این فرایندها امکان انجام تمامی امور مالیاتی برایتان فراهم خواهد شد.

تشکیل پرونده مالیاتی

کلام پایانی

مؤسسه حسابداری امین ارقام در این مقاله تلاش نمود اطلاعات مفیدی در رابطه با تشکیل پرونده در اختیارتان قرار دهد. همان گونه که در طول مقاله ذکر شد شما ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی را  در اداره مالیاتی بر شرکت‌ها و در اداره کل مالیات بر ارزش‌افزوده مربوطه هستید.