حق الزحمه خدمات حسابداری

حق الزحمه خدمات حسابداری

حق الزحمه خدمات حسابداری موضوع مورد بحث این مقاله است.

نرخ حق‌الزحمه خدمات حسابداری مطابق با فاکتورهای گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این نوشته قصد داریم راجع به آن بپردازیم.

فاکتورهای متفاوتی موجود هستند که بسته به میزان حق‌الزحمه حسابداران دریافت می‌نمایند و تأثیرگذار است. ولی پیش از اینکه به این عامل‌ اساسی بپردازیم، ۲ فاکتور بسیار اساسی که به سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط هستند که طبق میزان دستمزد دریافتی اثرگذار هستند عبارت‌اند از:

  • مدیریت سود: مدیریت هر سازمانی که شامل بالاترین سود است، برای حق‌الزحمه خدمات حسابداری و مالی، حقوق بیشتری را باید بپردازند.
  • استقلال داشتن هیئت مدیر:به هراندازه که افراد هیئت‌مدیره، از وظایف بیشتری برخوردار باشند، حقوق حسابداران هم کمتر به آن‌ها تعلق می‌گیرد البته معکوس این کار نیز امکان دارد.

لازم به ذکر است که اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها ذکر می‌نمایند که از جانب اعضا حسابداری ایران پرداخت نمودن تعرفه خدمات حسابداری قابل تشخیص است، و این امر هزینه نبوده در واقع سرمایه‌گذاری محسوب می‌گردد که در واقع همین‌طور بوده است ولی بهتر است غافل از این موضوع نشوید که حقوق پرداختی شما در اصل به هراندازه که بالا باشد، قطعاً باید باکیفیت کار دریافت شده میان آن تناسب خوبی برقرار شده باشد.

با توجه به نرخ تعرفه خدمات حسابداری پیشنهاد می‌نماییم که کیفیت خدماتی که می‌گیرید، حداقل حقوق حسابدار خود را مشخص نمایید. به عوامل تاثیرگذار جهت تعرفه‌های خدمات حسابداری خواهیم پرداخت:

عوامل تأثیرگذار در افزایش تعرفه حق الزحمه خدمات حسابداری شرکتی

عوامل تأثیرگذار در افزایش تعرفه خدمات حسابداری شرکتی

۱. کیفیت گزارش‌های حسابرسی:

طبیعتاً به هر مقدار و اندازه که تقاضاکننده گزارش حسابرسی با کیفیت را از حسابدار خود می‌کنید، بیشتر باشد، به‌دلیا اینکه وقت بیشتری را طلب می‌کند، دستمزد آن نیز بیشتر مشخص می‌گردد. به‌خاطر اینکه کیفیت کارهای حسابداری در اصل به معنی آماده نمودن مسندات و مدرک محکم و رفع کردن تمام مشکلات با بهترین راندمان به شمار می‌رود.

۲.  نوع فعالیت:

حقوق پایه حسابداران بر نوع فعالیتی که انجام می‌نمایند تأثیرگذار بوده همچنین انجام نمودن چندین فعالیت به حداقل حقوق پایه افزوده خواهد شد برای مثال اغلب حسابدارها تنها به انجام نمودن مالیات بر ارزش‌افزوده، امور قانونی، حسابرسی‌های داخلی و سایر اوامر پرداخته‌اند؛ بنابراین حقوق این اشخاص با یکدیگر مختلف است.

۳.  حجم کار:

شاخص یا معیاری که جهت ساعات کار و فعالیت‌های گسترده است که حسابداران مطابق با آن انجام می‌نمایند؛ بنابراین حجم کار به هر میزان که بیشتر باشد، هزینه‌ و تعرفه‌های خدمات حسابداری نیز بیشتر می‌شود.

۴.  سود شرکت:

همان‌طور که در اوایل مطلب نیز به آن اشاره نمودیم مرتبط با نوع مدیریت فعالیت شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود که تا چه میزان طبق آن می‌توانند سود داشته باشند. در این باره باید گفت غالباً به هر میزان از سود حاصل از فعالیت‌ها بیشتر باشد، همچنین در اثر انجام مسیرهای قانونی کم‌هزینه‌تر یا با تخفیف باشد سود به شرکت‌ها نصیب می‌گردد، حسابداران نیز شریک به شمار می‌روند و به تعرفه خدمات حسابداری و مالی به‌عنوان تبصره در متن قرارداد افزوده می‌گردد.

۵.  هزینه‌های مربوط به امور حسابرسی:

در واقع پیگیری کردن امور حسابداری، حسابرسی و مالیاتی و سایر اوامر شامل هزینه‌هایی برای شخص حسابدار دارد که هزینه آن نباید از درآمدهای شخصی او خرج گردد که در اصل  این میزان هم مطابق با نوع فعالیت و شرح وظایف ذکر شده و در تعرفه خدمات تعیین خواهد شد.

۶.  میزان تخصص:

قطعاً سابقه، تجربه یا تخصص و مدرک دانشگاهی اشخاص بر روی حقوق پایه آن‌ها تأثیر دارد که ملاک اصلی حقوق ساعتی نیز محسوب می‌شود و الباقی عوامل ذکر شده به طور اضافه حقوق و سختی کاری در متن قراردادها تلقی می‌گردد که در این زمینه کارمندان دولت از تعرفه خدمات حسابداری مشخصی بهره‌مند ولی در بخش خصوصی تغییرات بسیاری دیده می‌شود که دوباره تعرفه‌های این حالت نیز به فاکتورهای گوناگون و متفاوت بستگی دارد.

نکاتی راجع به پرداخت حقوق حسابداران و تعرفه خدمات حسابداری شرکتی

با درنظرگرفتن موارد ذکر شده و فاکتورهای متفاوت تأثیرگذار بر حق‌الزحمه دریافتی حسابداران کشور، نکات بسیار کاربردی و اساسی جهت کارفرمایان داریم که نیاز است به آن دقت نمایید و مورد صحبت ما نیز، بخش‌های خصوصی است که مطابق توافق طرفین و قرارداد اقدام به ثبت قرارداد و پرداخت حقوق می‌نمایند:

  • در بخش‌های خصوصی با درنظرگرفتن اینکه امکان دارد اشخاص گوناگون تنها از همین راه کسب درآمد دارند ممکن است با هر میزان حقوق موافقت نمایند همچنین اگر کارفرمایان نیز با این طرز تفکر که با حقوق کمتر حسابدار استخدام کرده باشند، از همکاری کردن با افراد باسابقه و مدرک آکادمیک که باید به آن‌ها حقوق بیشتری نیز پرداخت پرهیز نمایند.

نکاتی راجع به پرداخت حقوق حسابداران و تعرفه خدمات حسابداری شرکتی

پیشنهاد و توصیه ما به اشخاص این است که لازم است که این نکته را در نظر داشته باشید که کیفیت کار را فدای کمیت نکنید به دلیل اینکه انجام‌دادن اوامر حسابداری باکیفیت بالا بسیار حائز اهمیت است.

  • در قسمت‌های خصوصی خدمات حسابداری بهتر است تعرفه و حق‌الزحمه افراد به طور توافقی صورت بگیرد ولی نه اینکه میزان آن را پایین تعیین کنید که افراد از ادامه کارکردن در کنار شما دل‌سرد شوند و کیفیت کار‌تان رو به پایین رفته و افت کند و فرصت جهت سوء استفاده‌های مالی باز گردد و نه آن‌قدر حقوق پایه را بالا در نظر بگیرید که سطح توقع شخص از شما بیشتر باشد. پس بهتر است همیشه تعرفه خدمات در حوزه حسابداری را متناسب با میزان سابقه، تجربه کیفیت کار، تخصص و عوامل ذکر شده باشد.

انجام مناسب و درست خدمات مالیاتی برای رسیدن یک شرکت جهت موفقیت‌های بزرگ و گسترده بسیار حائز اهمیت است که به برنامه‌ریزی این موفقیت کمک و یاری می‌کند.

تعرفه خدمات حسابداری

تعرفه خدمات حسابداری  به موارد زیادی وابسته است که اطلاعات آن باید در دسترس باشد. مواردی مانند

  • نوع فعالیت سازمان و شرکت
  • تعداد مشخص از اسناد حسابداری
  • مقدار و هزینه فاکتورهای فروش
  • پرونده‌های مالیاتی سال‌های گذشته
  • سیستم نرم‌افزار حسابداری
  • تعداد پرسنل شرکت
  • نوع همکاری با شرکت حسابداری

و سایر موارد که همه آن در مشخص‌کردن تعرفه و حق‌الزحمه خدمات حسابداری و حسابرسی اثرگذار است.
یکی از مهم‌ترین مواردی که امروزه هر شرکت بزرگ و حتی کوچک نیازمند آن است خدمات حسابداری محسوب می‌شود. مؤسسه حسابداری امین ارقام با داشتن بیش چندین سال سابقه در امور حسابداری داخلی و ارائه خدمات ازاین‌قبیل به شرکت‌ها توانسته است رضایت مشتریان خود را در مشاهده گزارش عملکرد سالانه خود را جذب نمایید.