قرارداد مشاوره‌ای چیست؟ حق بیمه و قرارداد مشاوره و مالیات چگونه است؟

مشاوره هر نوع خدمات مدیریتی، مشاوره مهندسی، خرید خدمات، کارشناسی در حوزه‌هایی بوده که احتیاج به صلاحیت و تخصص است. محسوب می‌شود که طبق تعاریف بند ۵ ماده ۲ آیین‌نامه است.

قرارداد مشاوره‌ای چیست؟ حق بیمه و قرارداد مشاوره و مالیات چگونه است؟

قرارداد مشاوره‌ای شامل چه کاربردی است؟

در اصل قرارداد مشاوره قراردادی به شمار می‌رود که کارفرما مطابق با آن اشخاصی را با عنوان مشاور با پیمان بستن فرد در ساعات مشخص به طور ساعتی به کار می‌گیرد. این در حالی است که متقابلاً اگر فردی بخواهد از تخصص خودش به‌صورت ساعتی استفاده نماید لازم به بسته‌شدن این قرارداد است.

لازم به ذکر است که مشاور به استخدام رسمی شرکت یا سازمان محل فعالیت خود درنمی‌آید؛ بنابراین نوع قرارداد آن مشاور است. نه کار یا استخدام. 

قرارداد مشاوره با قرارداد استخدام چه تفاوتی دارد‌؟

در جواب این سؤال باید گفت که دستمزد مشاور به‌صورت ساعتی مشخص می‌گردد؛ بنابراین مشاور مسئول است تعداد ساعت مشخصی (به طور مثال ۲۰ ساعت) را به شرکت طرف مقابل قرارداد خود مختص دهد و این مشاوره دارای حق‌الزحمه است که باید پرداخت شود.

مفاد قرارداد مشاوره شامل موارد ذیل است:

برای اطمینان و اعتماد پیداکردن از ارتباط مناسب بین طرفین، شرایط زیر باید در هر قرارداد مشاوره‌ای اجرا گردد:

  • طرفین دخیل

یک قرارداد بدون معین نمودن طرفین، قرارداد نخواهد بود. اسم‌های قانونی طرفین باید در ابتدای قرارداد ذکر گردد تا قابل تشخیص باشد که چه کسانی در قرارداد دخیل هستند.

  • مشخص‌شدن حقوق و تعهدات طرفین

طرفین باید به یک استنباط متقابل از تعهد یکدیگر برسند. وظیفه آن‌ها چیست؟ اهداف نهایی چیست؟ دامنه و ماهیت مشغله کسب‌وکار باید به‌صورت وسیع و کامل موردبحث قرار گیرد و وظایف گوناگون طرفین هم در قرارداد نیز ذکر گردد.

·        عدم افشای اطلاعات و قرارداد­های محرمانه‌­

چنانچه اطلاعات موضوعات مرتبط به مالکیت معنوی در طی کار احتمال دارد، لازم است از نقض اطلاعات محرمانه در قرارداد بند جلوگیری، اطمینان حاصل نمایید.

·        مدت قرارداد مشاوره

مدت شروع و پایان کار مشاور لازم است در قرارداد ذکر گردد. این بازه زمانی باید به‌صراحت مشخص گردد.

·        نحوه پرداخت حق‌الزحمه به مشاور

قرارداد مشاوره‌ای چیست؟ حق بیمه و قرارداد مشاوره و مالیات چگونه است؟

مانند دیگر قرارداد­ها نحوه پرداخت این نوع قرارداد نیز باید به­صراحت مطرح گردد. اینکه پرداخت باید به‌صورت یکجا یا به طور اقساط هستند باید این نکته مهم را در نظر داشت، وجود بندی در قرارداد مرتبط با پرداخت می‌باشد.

سایر اسامی قرارداد مشاوره چیست؟

قرارداد مشاوره ساعتی و نظارت

قرارداد مالیات و مشاوره و حق بیمه

در جواب سؤال قرارداد مشاوره‌ای چیست و چه مزایایی برای کارفرما دارد؟ باید ذکر کرد در قرارداد مشاوره، به بهبود عملکرد و نام تجاری یاری می‌نماید که این قرارداد شامل مزایای فراوانی هستند. همچنین به ارزیابی ضعف کسب­وکار و نقاط قوت فرد می‌پندارد.

مالیات قرارداد مشاوره‌ای

مطابق قانون به قرارداد مشاوره‌ای هم مالیات واگذار می‌شود و چنان نیست که معاف از مالیات است. الگو قرارداد مشاوره مالی را می‌توان در سایت‌های اینترنتی رویت نمود و در این موضوع راهنمایی‌های موردنیاز صورت می‌گیرد. به دلیل اینکه در این موضوع قانون مالیات‌های بی‌واسطه تکلیف را تشخیص داد که در ادامه نوشته به آن خواهیم پرداخت. اغلب مشاوره‌ها مرتبط به مسائل حقوقی است؛ بنابراین اکثر ابهامات و سؤالات اشخاص در مورد مالیات قرارداد مشاوره حقوقی به شمار می‌رود.

در قوانین مالیات‌های مستقیم باید نکات زیر را در نظر داشت که عبارت است از:

  • نرخ مشاوره مالیات ده درصد مشمول پرداخت است و متمایز از مالیات شخص حقوقی دیگر مشاوره‌ها نیست.
  • یکی دیگر از نکات مهم قانون مالیات مستقیم، مالیات قرارداد مشاوره یک نوع مالیات بر حقوق به شمار می‌رود با این اختلاف که پرداخت‌کننده آن پرداخت‌کننده اصلی حقوق محسوب نمی‌شود.
  • یعنی چنان به شمار نمیرود که مشاور مانند دیگر کارمندان در استخدام کارفرما محسوب شود و این شرایط بر وی حکم‌فرما است.
  • اغلب افراد به‌غلط فکر می‌نمایند که مالیات حق مشاوره پنج درصد به شمار می‌رود.

قرارداد مشاوره‌ای از چه حق بیمه­ای برخوردار است؟

برای جواب به این سؤال که حق بیمه قرارداد مشاوره‌ای چگونه است؟ همه انسان‌ها در طی حیات زندگی خود امکان دارد بارها احتیاج به مشورت با مشاوران کاربلد در هر زمینه‌ای باشند که یکی از آن‌ها مشاوره اقتصادی یا مشاوره کسب‌وکار هستند.
همچنین اکثر صاحبان کسب‌وکارها در مدت‌های متفاوت احتیاج دارند تا شخصی متخصص کسب‌وکار آن‌ها را از دیدگاه‌های متفاوت مالیات، فروش و بازاریابی، قانون کار، بیمه و سایر موارد بررسی نمایند و مشکلات آن‌ها را حل کنند.
ولی استفاده کردن از خدمات مشاوره، از راه چارة مخصوص خود برخوردار است که اساسی‌ترین آن­ ها دقت به قرارداد مشاوره است.
در عقد قرارداد این قراردادها لازم است نکات متفاوتی را در نظر داشت که بحث بیمه و مالیات از اساسی‌ترین آن­ها به شمار می‌رود.

تنظیم قرارداد مشاوره‌ای میان مشاور و کارفرما

قرارداد مشاوره‌ای چیست؟ حق بیمه و قرارداد مشاوره و مالیات چگونه است؟

تنظیم نمودن اقسام قرارداد مشاوره‌ای میان کارفرما و مشاور صورت می‌گیرد که شما می‌توانید نمونه قراردادها را در وب‌سایت‌های اینترنتی ملاحظه نمایید.
قرارداد مشاوره با لقب‌های قرارداد مشاور همچنین قرارداد خدمات مشاوره نیز معرفی می‌گردد. که این قرارداد میان کارفرما و مشاور دایر می‌شود.
باید در نظر داشت که امکان دارد از نظر حقوقی قرارداد مشاوره‌ای در طرح قالب ساعتی و یا پیمانکاری دایر گردد.

بعلاوه همه حوزه‌های تحصیلی، کسب‌وکار، خانواده حتی حقوقی و سایر حوزه‌ها از مطالبی هستند که بهره بردن‌ از خدمات مشاور جهت استفاده آنها بسیار کاربردی هستند و در اغلب موردها به خصوص در حوزه مسائل حقوقی، نیز سرنوشت ساز هستند.
اینچنین است که تنظیم کردن قرارداد مشاوره برای یک شرکت یا پروژه‌ای مشخص، موجب بهبود عملکرد می‌گردد و باعث کاهش پیش‌بینی ریسک، درصد خسارات وارده به پروژه را می‌شود.
ولی چیزی که در این بین حائزاهمیت بوده نحوه تنظیم نمودن متن قرارداد مشاوره میان کارفرما و مشاور بوده که یکی از موارد مهم و اساسی است که حائز اهمیت هستند.

رویت نمونه قرارداد مشاوره‌ای در وب‌سایت‌های اینترنتی

جهت رویت کردن اقسام نمونه قراردادها مشاوره حقوقی ساعتی و نمونه قرارداد مشاوره‌ای را می‌توان به وب‌سایت‌های اینترنتی رجوع نمود و آنها را مشاهده کرد.
قرارداد مشاوره‌ عنوانی بوده که مطالب گسترده‌ای را در حیطه‌های مختلف در بر می‌گیرد.
ولی هم‌اکنون شرکت‌ها و کسب‌وکارهای تازه ‌تأسیس شده و استارتاپ‌ها به جهت بهره‌گیری از مهارت و تخصص اشخاص به طور تمام‌وقت و ساعتی اقدام به انعقاد قرارداد مشاوره می‌نمایند که شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها، ارائه‌دهنده خدمات مشاوره و کارفرما را مشاور می‌کنند.