مالیات خودرو های بالای یک میلیارد تومان

مالیات خودرو های بالای یک میلیارد تومان چگونه محاسبه میشود؟-وب سایت امین

بر اساس تصمیم شورای نگهبان، پاسخ این سوال مثبت است.  خودروهای بیش از 1 میلیارد مشمول قانون مالیات خودروهای لوکس خواهند بود و باید مالیات بپردازند.  این قانون در جلسه علنی مجلس و اصلاحات لازم برای درآمدهای لایحه مالی 1400 تصویب شد.

  طبق توضیحات، مالکان تمامی خودروهای خارجی باید مالیات بپردازند.  زیرا قیمت خودروهای خارجی از مرز یک میلیارد گذشت.  توجه، میزان مالیات خودروهای لوکس بسته به نوع خودرو و مدل آن متفاوت است و این عناصر از جمله عوامل مهم مالیات بر خودروهای بیش از یک میلیاردی هستند.

مالیات خودرو های بالای یک میلیارد تومان چگونه محاسبه میشود؟

  آخرین مهلت پرداخت یک میلیاردی مالیات خودرو

  کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند مالیات خودروهای لوکس خود را تا پایان بهمن ماه 1400 پرداخت نمایند.

  سوالی که در این قسمت مطرح می شود این است که در صورت اتمام زمان پرداخت مالیات خودروهای لوکس آیا شرایطی برای واگذاری خودرو و فروش آن وجود دارد؟

  پاسخ منفی است.  قانون واگذاری خودروهای مشمول مالیات به گونه ای است که شرایط دقیقی برای نقل و انتقال و اجاره وجود ندارد.  در واقع تا زمانی که مالیات دارایی وسایل نقلیه پرداخت نشده باشد، انتقال ممنوع است.

قانون مالیات بر خودروهای بالای یک میلیارد تصویب شد

  بیانیه ای که به صراحت بیان شده است، مالکان خودروهای بیش از یک میلیارد باید مالیات بدهند و این موضوع مشخص است.  همچنین شورای اسلامی در سال 1400 این قانون را تصویب کرد و در همان سال قابل اجراست.

  1% مالیات سالانه برای خودروهای  بیشتر 1 میلیارد دلار

  نکته مهمی که می توان گفت این است که خودروهای با قیمت کمتر از یک میلیارد مشمول قانون پرداخت مالیات خودروهای لوکس نمی شوند و نباید مبلغی پرداخت کنند.  اما خودروهای بیش از 1 میلیارد باید مالیات خودروهای لوکس خود را به موقع و در مدت معین پرداخت کنند.  میزان مالیات پرداختی برای این خودروها به شرح زیر است:

  •   تا مبلغ پانزده میلیارد ریال مازاد بر ده میلیارد ریال یک درصد
  •   تا سقف 30 میلیارد ریال مازاد بر 15 میلیارد ریال، دو درصد
  •   تا مبلغ چهل و پنج میلیارد ریال مازاد بر سی میلیارد ریال سه درصد
  1% مالیات سالانه برای خودروهای  بیشتر 1 میلیارد دلار

  4 درصد از مازاد 45 میلیارد ریالی

  با توجه به مصادیق و محاسبات بالا، اگر صاحب خودرو، ارزش خودرو بیش از یک میلیارد و 200 تومان باشد، باید سالانه 1 درصد از مبلغ 200 میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کند.  همچنین اگر ارزش خودروی وی یک میلیارد و 500 میلیون ریال باشد، باید سالانه 1 درصد از 500 میلیون مالیات معادل 5 میلیون تومان بپردازد.

  ماشین را تنظیم کنید؛ این به معنای تعویض قطعات خودرو است، مانند نحوه باز شدن درها یا تغییر سقف خودرو.  اگر شما هم علاقه مند به تعویض و لوکس کردن ماشین خود هستید.

مدارک مورد نیاز برای صدور اظهارنامه مالیاتی

  نقل و انتقال خودروهای مشمول مالیات ممنوع است.  اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید و پرداخت صورت مالیات از فروشنده دریافت کرده اید.  برای صدور اظهارنامه مالیاتی باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  کارت ملی و شناسنامه

  اثبات مالکیت خودرو (مدرک مالکیت خودرو: سند شرکت خودرو، سند قطعی، قرارداد اجاره مشمول عنوان، گواهی ترخیص، وکالت نامه و مزایده)

  مالیات خودرو بنز ماهیانه 23 میلیون تومان است

  بر اساس قانون مالیات خودروهای بالای یک میلیارد، خودروهای بنز که از پرطرفدارترین خودروهای ایران هستند مشمول این قانون هستند و باید با توجه به ارزش ریالی خود مشمول مالیات شوند.

  در واقع می توان گفت برنامه ریزی دقیقی برای اخذ مالیات خودروهای لوکس انجام شده است چرا که طبق گزارش ها حدود 0.03 درصد خودروهای سواری کشور را خودروهای مرسدس بنز تشکیل می دهند.  البته خودروهای بنز با سال تولید 2015 به بعد 0.07 درصد هستند.

  آمار رسمی کشور از ثبت حدود 21 میلیون خودرو در کشور و ممنوعیت واردات خودرو از سال 1396 خبر می دهد. مالیات خودرو

  به عنوان مثال: مالک خودروی بنز e200 باید سالانه 280 میلیون تومان یا ماهیانه حدود 23 میلیون تومان مالیات بپردازد.

  همچنین اگر صاحب خودروی لوکس هستید و با قوانین جبران خسارت تصادفات و جراحات بدنی آشنایی ندارید.

  مالیات خودرو بنز ماهیانه 23 میلیون تومان است

  درآمد دولت جهت مالیات خودروهای میلیاردی چقدر است؟

  با توجه به توضیحات فوق در مورد خودروهای بنز می توان گفت که دولت سالانه تنها 260 میلیارد تومان مالیات از خودروهای بنز کشور مشمول قانون پرداخت مالیات دریافت می کند.  در برخی موارد آمار دقیقی از خودروهای لوکس ایرانی در دسترس نیست.  اما طی سال های 1390 تا 1397 حدود 450 هزار خودروی میلیاردی خارجی وارد کشور شده است.

  مجموع این مالیات برای 450 دستگاه خودرو 450 میلیارد تومان و سالانه 5400 میلیارد تومان خواهد بود.

  نکته: این یک مثال فرضی برای خودروهای وارداتی با محدوده معین و حداقل ارزش خودرو است.

  بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده می توان گفت که طرح مالیات بر خودروهای لوکس توجیه اقتصادی برای کشور دارد.

چگونه از میزان دقیق مالیات خودروهای لوکس مطلع شدید؟

  طبق قانون مصوب شورای اسلامی، مالیات بر خودروهای لوکس باید اجرایی شود و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی این قانون را رعایت کنند. 

  مالیات خودروهای لوکس و درآمد دولت

  علاوه بر مالیات، بیمه بدنه یکی دیگر از دغدغه های رانندگان لوکس است.  زیرا هزینه های تعمیر و تعویض این گونه خودروها بسیار بالاست.  دارندگان گران ترین خودروها برای آسودگی خاطر، بیمه بدنه می خرند.  برای خرید بهترین بیمه بدنه با پوشش بالا از بیمه به صفحه اصلی سایت مراجعه کرده و از منوی محصولات خرید کنید.

  مالیات خودروهای لوکس و درآمد دولت

  درآمد دولت از طریق پرداخت مالیات

  همانطور که میدانید تحریم ها بخشی از ساختار حکومتی ایران را تغییر داده است.  این بار پرداخت مالیات نصیب ثروتمندانی می شود که ماشین های شیک دارند.  بودجه فروش سالانه نفت دیگر نمی تواند به تنهایی پاسخگو باشد.  در این شرایط که درآمدهای حاصل از فروش نفت و لوازم آن کاهش یافته است، قانون پایه مالیاتی افزایش یافته است.  دولت تصمیم گرفت ماهانه یا سالانه میلیاردها دلار از ثروتمندان در قالب قانون مالیات خودرو جمع آوری کند تا فشار اقتصادی بر پایین ترین دهک های درآمدی کاهش یابد.

سخن نهایی

مالیات خودرو نوعی مالیات است که به موجب آن مالکان خودروهای بیش از یک و نیم میلیارد تومان باید درصد مشخصی از ارزش خودروی خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. طبق جدول مالیات خودرو در سال 1401 حداقل نرخ مالیات خودرو برای سال 1401 1 درصد و حداکثر آن 4 درصد بوده است.