مالیات عایدی سرمایه چیست؟

مالیات عایدی سرمایه چیست؟-وب سایت امین

 به عنوان فردی که اخیرا صاحب ملک شده اید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مالیات عایدی سرمایه چیست؟  یا به طور کلی مالیات بر عایدی املاک و مستغلات سرمایه چیست؟  در این مقاله قصد داریم در مورد مالیات بر عایدی سرمایه و موارد مشمول این قانون و همچنین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه برای اقلام مختلف مانند سکه طلا، ارز، سهام، مسکن و … صحبت کنیم. 

مالیات عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

  مالیات بر عایدی سرمایه نوعی مالیات است که بر سود حاصل از انتقال دارایی های غیر سودآور اعمال می شود و به عنوان مالیات بر ثروتمند نیز شناخته می شود.

  در واقع این مالیات بر افرادی تحمیل می شود که با فروش سرمایه و دارایی خود سود می برند.

  برای درک بهتر موضوع بهتر است مفهوم سود سرمایه توضیح داده شود.  سود سرمایه عموماً به سود حاصل از فروش اقلامی مانند مسکن، طلا و سکه، ارز یا حتی خودرو گفته می شود.

اهداف مالیات بر عایدی سرمایه

  دلایل و اهداف این مالیات چندگانه است که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:

  یکی از اهداف دولت در اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، جلوگیری از سفته بازی توسط برخی سودجویان در بخش های سرمایه گذاری مانند مسکن، سکه و ارز است.

  یکی دیگر از اهداف این مالیات ایجاد یکپارچگی، سازگاری و کارایی در نظام مالیاتی است.

  یکی از دلایل مالیات بر عایدی سرمایه این است که دولت ها خواهان توزیع مناسب درآمد بین مردم هستند و با کمک این مالیات از افزایش مستمر درآمد سرمایه داران و انحرافات طبقاتی جلوگیری می شود.

  یکی از راه های ایجاد عدالت اجتماعی برقراری عدالت مالیاتی است که با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه سعی در تحقق این عدالت می باشد.

  یکی از راه های جلوگیری از فرار مالیاتی توسط افراد خاص، ایجاد چنین رژیم های مالیاتی است. در ادامه مقاله مالیات عایدی سرمایه چیست؟ ما را تا آخر همراهی کنید. 

مالیات عایدی سرمایه چیست؟

  مزایای مالیات بر عایدی سرمایه

  مالیات عایدی سرمایه چیست؟ مالیات برعایدی مزایای بسیاری دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  کاهش نوسانات قیمت در بازارهای مختلف و افزایش قابلیت پیش بینی بازار.

  یکی از مزایای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه کاهش نرخ تورم در کشور است.

  با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، قابل توجهی به بخش های تولیدی و اقتصادی اختصاص می یابد که برای رشد اقتصادی کشور بسیار مفید و موثر است.

  کاهش موارد فرار مالیاتی توسط برخی افراد سودجو نیز می تواند یکی از مزایای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه باشد.

  دولت ها می توانند با وضع مالیات بر عایدی سرمایه، درآمد را به طور عادلانه بین مردم تقسیم کنند و به این ترتیب از اختلاف طبقاتی و تقسیم بندی جلوگیری می شود.

  انواع مالیات بر عایدی سرمایه

  مالیات بر عایدی سرمایه از سود حاصل از فروش دارایی های غیرجاری اخذ می شود.

  این دارایی ها می تواند شامل زمین، سهام، املاک، اوراق بهادار، آثار هنری، عتیقه جات و همه چیزهایی باشد که می تواند بدون نیاز به انجام کاری در مورد آنها سود کسب کند.

  حتی یک خودرو نیز می تواند بخشی از دارایی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه باشد.

  اینکه مالیات بر عایدی سرمایه اعمال شود دقیقاً به کشور بستگی دارد و در کشورهای مختلف این موارد ممکن است به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که مالیات بر عایدی سرمایه زمانی اعمال می شود که دارایی خود را بفروشید و از آن فروش سود دریافت کنید.

  تا زمانی که دارایی های شما در اختیار شماست، مالیاتی بر آن محاسبه نمی شود، عمده مواردی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شوند، مالیات بر عایدی سرمایه بازار سهام و مالیات بر عایدی سرمایه املاک و مستغلات است.

  در واقع می توان گفت که مالیات بر عایدی سرمایه از کلیه اموالی که خرید و فروش آنها نوعی دلالی محسوب می شود اخذ می شود.

مالیات عایدی سرمایه چیست؟

مالیات عایدی مسکن چیست؟

  یکی از مهمترین موارد مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر درآمد مسکن است که می توان از آن به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین منابع مالیات بر درآمد سرمایه در هر کشوری در جهان نام برد و دلالان و پیمانکاران املاک و مستغلات از جمله این موارد هستند. پرداخت کنندگان اصلی  مالیات بر درآمد مسکن است.

  در کشورهای مختلف این قانون به روش های مختلفی اجرا می شود.  معمولاً هیچکس برای ملک یا مسکن نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد مسکن ندارد و در برخی کشورها مودیان مسکن در قانون پرداخت مسکن گنجانده نشده است.

  از طرفی در موارد خاصی می توان فاصله خرید و فروش مسکن و همچنین تعداد مسکن را در نظر گرفت.

  یکی از دلایل اصلی تصویب قانون مالیات بر درآمد مسکن، جلوگیری از احتکار و سودجویی برخی سوداگران حوزه مسکن و کنترل تورم در این حوزه است که در کشور ما به وفور مشاهده می شود.

  مالیات بر عایدی سرمایه املاک چیست؟

  در طبقه بندی اشیاء مشمول مالیات بر عایدی سرمایه، املاک و مستغلات در دسته مسکن و زمین قرار می گیرد و تمامی موارد ذکر شده در بالا در مورد آن صدق می کند.

  در برخی از کشورها، عامل تعیین کننده برای مالیات بر عایدی سرمایه مستغلات، فاصله زمانی بین خرید و فروش ملک است.

  در واقع این مالیات برای جلوگیری از احتکار و سودجویی ایجاد شده است، در حالی که متاسفانه این مشکلات در کشور ما گسترده است.

مالیات بر عایدی سهام چیست؟

  دومین منبع اصلی و مهم مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر سهام و اوراق بهادار است.

  از آنجایی که سهامداران پس از فروش سهام خود سود دریافت می کنند، مالیات بر عایدی سرمایه بر سود دریافتی محاسبه می شود و سهامداران موظف به پرداخت آن هستند.

  از آنجایی که در خرید و فروش سهام شفافیت زیادی وجود دارد، مالیات بر درآمد سهام به راحتی قابل محاسبه و وصول است.

  از آنجایی که مالیات بر درآمد سهام ممکن است برخی افراد را از سرمایه گذاری در بورس منصرف کند، نظرات در مورد آن متفاوت است و نوع مالیات در کشورهای مختلف متفاوت است.

سخن نهایی 

مدتی است در ایران مالیات بر عایدی سرمایه جدید در مراجع قضایی در دست بررسی بوده و در مرحله تصویب است.  این مالیات که پیشینه بسیار قدیمی در دنیا دارد و با نام cgt نیز شناخته می شود، بر عایدی سرمایه افراد اعم از سرمایه مانند مسکن، زمین و … اعمال می شود.