محاسبه مالیات شرکت های غیرفعال

مالیات شرکت های غیرفعال چگونه محاسبه می شود؟-وب سایت امین

اگرچه امیدواریم همه مشاغل پر رونق و فعال باشند، اما اگر به دلایلی کسب و کاری را ثبت کرده اید اما فعالیت خود را متوقف کرده اید، بهتر است با قوانین مشاغل غیرفعال آشنا شوید. برای آشنایی بیشتر با مالیات شرکت های غیرفعال چگونه محاسبه میشود؟  ما را تا انتهای مقاله دنبال کنید. 

 

کسب و کار شرکت فعال چیست؟ 

 شرکت‌های غیرفعال به شرکت‌هایی گفته می‌شود که کارهای قانونی برای ثبت کسب و کار انجام داده‌اند، اما هیچ گونه فعالیت تجاری یا معامله‌ای ندارند. در واقع، گردش مالی شرکت غیرفعال صفر است. در شرکت های غیرفعال هیچ گونه نقل و انتقال مالی و تجاری به نام صاحبان شرکت ثبت نشده است، بنابراین شرکت در حالت غیرفعال قرار دارد.

 مقررات مالیاتی شرکت های فعال:

طبق قوانین مالیاتی هر شرکتی که در اداره ثبت شرکت ها ثبت می شود باید مالیات بپردازد. نادیده گرفتن قوانین مالیاتی برای شرکت های ثبت شده نه تنها آنها را در معرض جریمه های مالیاتی قرار می دهد، بلکه تخفیف ها و معافیت های اعطایی به آنها را کاهش می دهد. علاوه بر این، شرکت مجبور به پرداخت مالیاتی است که بر آن محاسبه و اعمال می شود.

شرکت های فعال موظفند جهت پرداخت مالیات نسبت به تنظیم و تنظیم اظهارنامه، ترازنامه و سایر صورت های مالی جهت ارسال به اداره امور مالیاتی در پایان سال مالی و پس از محاسبه میزان سود و زیان اقدام نمایند.

مقررات مالیاتی برای شرکت های غیرفعال:

همانطور که گفته شد مالیات به فعالیت های سودآور و درآمدزا اختصاص می یابد. شرکت غیرفعال که معامله مالی و فعالیت اقتصادی نداشته باشد مشمول پرداخت مالیات نمی باشد.

در صورتی که شرکت های غیرفعال مراحل قانونی ثبت شرکت و اعلام غیرفعال بودن آن را طی کرده باشند، مشمول مالیات نمی شوند.

 خوب است بدانید که اگرچه فعالیت های یک تجارت غیر فعال مشمول مالیات نمی شود، تجهیزات خریداری شده از تجارت و سرمایه آن مانند ماشین آلات و غیره مشمول مالیات می شوند.

مقررات مالیاتی برای شرکت های غیرفعال:

دو روش برای گزارش عدم فعالیت تجاری:

  شرکت غیرفعال شرکتی است که از نظر حقوقی فعالیت مالی نداشته باشد.  به عبارت دیگر هیچ سندی مبنی بر گردش مالی شرکت غیرفعال وجود ندارد.  عدم فعالیت تجاری می تواند به دو صورت رخ دهد.

  1- اعلام کتبی عدم فعالیت شرکت و گواهی مالیاتی عدم فعالیت شرکت نزد سازمان امور مالیاتی.

  2- اعلام عدم فعالیت شرکت با عدم فعالیت در ثبت تجارت و شرکتها

انحلال یا عدم فعالیت شرکت که بهتر است:

  انحلال یا عدم فعالیت شرکت به معنای فوت شرکت است.  به همین دلیل است که صاحبان مشاغل تنها زمانی اعلام انحلال می کنند که قصد ادامه فعالیت خود را نداشته باشند.  بد نیست بدانید در صورتی که صاحبان شرکت تصمیم به ادامه کار خود دارند، بهتر است به جای انحلال، عدم فعالیت شرکت را اعلام کنند.

انحلال یا عدم فعالیت شرکت که بهتر است:

  نکات مهمی که باید در مورد عدم فعالیت شرکت های غیرفعال چگونه محاسبه میشود؟ بدانید. 

  • یک شرکت غیرفعال نباید معاملات مالی را از طرف صاحبان شرکت ثبت کند.
  •   شرکت غیرفعال نباید در زمان اعلام عدم فعالیت، فاکتور خرید و فروش با مهر و امضای شرکت و صاحبان آن صادر کند.
  •   هیچ کد یا پرداخت بیمه ای از سوی شرکت غیرفعال صادر نشده است.
  •   هیچ سندی مبنی بر اشتغال افراد یا پرداخت دستمزد نباید وجود داشته باشد
  •   هیچ سرمایه گذاری نباید به نام شرکت انجام شود
  •   هیچ سند قراردادی نیازی به امضای شرکت ندارد
  •   گردش مالی شرکت غیرفعال باید صفر باشد
  نکات مهمی که باید در مورد عدم فعالیت شرکت های غیرفعال چگونه محاسبه میشود؟ بدانید. 

روش محاسبه و اعلام عدم فعالیت شرکت در سازمان مالیات:

  برای یک شرکت غیر فعال باید پرونده مالیاتی در حوزه فعالیت شرکت تشکیل شود.  بدین منظور ارائه نامه کتبی با مهر و امضای سربرگ شرکت به واحد مالیاتی ذیصلاح الزامی است.  اعلام کتبی عدم فعالیت شرکت باید در مدت معینی انجام شود. در ادامه مطلب مالیات شرکت های غیرفعال چگونه محاسبه می شود؟ ما را همراهی کنید.

  چهار ماهه اول سال مهلت قانونی اعلام عدم فعالیت شرکت می باشد که باید همراه با نامه عدم فعالیت با مهر و امضای مدیر کل امور مالیاتی باشد.

  ارسال اظهارنامه مالیاتی  بر ارزش افزوده به اداره مالیات باید سفید باشد.

  برای اعلام غیرفعال بودن شرکت باید مدارک قانونی مهر و موم شده را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.

  سند بانکی شرکت مبنی بر عدم فعالیت شرکت نیز ضروری است.

  عدم ارائه هر یک از موارد فوق در صورت کتمان فعالیت های تجاری جرم محسوب می شود و صاحبان مشاغل مشمول جریمه خواهند شد.

آنچه باید در نامه عدم فعالیت شرکت ثبت شود:

  در پایان سال مالی، مدیرعامل شرکت باید اسامی را به سازمان امور مالیاتی ارسال و عدم فعالیت شرکت را به آنها اطلاع دهد.  آنچه باید در نامه اعلام عدم فعالیت تجاری ثبت شود شامل موارد زیر است:

  نام شرکت

  شماره کسب و کار

  کلاس فایل

  تاریخ دقیق عدم فعالیت

  کد اقتصادی

  مالیات بر مستغلات

آنچه باید در نامه عدم فعالیت شرکت ثبت شود:

روش معاملات شرکت غیرفعال:

  مهم ترین اتفاقی که در صورت عدم اعلام عدم فعالیت شرکت می افتد، محاسبه مالیاتی است که به آن اضافه می شود.  در صورتی که شرکتی که فعال نیست به حوزه مالیاتی مربوط مراجعه نکند یا دفاتر قانونی خود را به صورت ممهور به همراه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تسلیم نکند مشمول مالیات سرفصل فوق می شود.

سخن نهایی

 

مالیات شرکت های غیرفعال چگونه محاسبه می شود؟  شاید این مشکل برای شما پیش آمده باشد که شرکتی را ثبت کرده اید اما در حد ثبت باقی مانده و فعالیت تجاری نداشته اید اما نگران این هستید که مالیاتی برای این کار در نظر گرفته شود.شرکت هایی که فعالیت مالیاتی ندارند می گیرد یا خیر؟  برای اینکه شرکت های غیرفعال مشمول مالیات نشوند باید روال قانونی مشخصی را طی کنند‌.