نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق-وب سایت امین

یکی از انواع مالیات در کشورمان ایران مالیات بر حقوق می‌باشد پرداخت مالیات در واقع یک شیوه راهبردی برای توزیع عادلانه درآمد می‌باشد البته به شرطی که به‌درستی اجرا گردد. در واقع مالیات بر حقوق جزئی از قسمت‌های مالیات بر درآمد می‌باشد. مالیات حقوق در دسته مالیات‌های مستقیم جای می‌گیرد و اغلب به شیوه نسبتی از درآمد شخصی مشخص می‌گردد و هر سال مقدار آن متفاوت می‌باشد. بر اساس ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم همه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی که در درون کشور به وسیله فعالیت‌های اقتصادی، خدماتی و … که منجر به درآمد می‌گردد بایست مالیات پرداخت نمایند. مالیات اشخاص حقوقی در حیطه مالیات شرکت‌ها جای می‌گیرد.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

مالیات بر حقوق از لحاظ حجم،  ثبات و عملکرد و آسانی که در دریافت دارد بسیار حائز اهمیت است. بهتر است این نکته را خاطرنشان کنیم که مالیات بر حقوق متعلق به اشخاص حقیقی می‌باشد. اکنون با این مقدمه که یک دید کلی در رابطه با مالیات و مالیات بر حقوق کسب نموده‌اید. در ادامه به‌صورت کامل و جامع در رابطه با نحوه محاسبه مالیات بر حقوق  گفتگو خواهیم نمود. در نتیجه اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید تا انتها در این مطلب با مؤسسه حسابداری امین ارقام همراه ما باشید.  

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

مالیات حقوق چیست؟

مالیات حقوق مبلغی می‌باشد که از حقوق کارگر کسر شده و به صندوق دولت واریز می‌گردد. همچنین طبق روال همیشگی هر ساله میزان معافیت مالیاتی حقوق کارگران و کارمندان از سوی هیئت دولت مشخص و سپس منتشر می‌گردد. همان گونه که اشاره شد از اجزای مهم به وجود آورنده مالیات بر درآمد می‌باشد. به دلیل اینکه منبع تأمین این نوع مالیات از حقوق کارمندان می‌باشد می‌توان بیان نمود که تا حد بسیار زیادی منبع درآمد مطمئنی برای دولت می‌باشد. در یک دید کلی از مالیات، می‌توان مالیات را به دودسته تقسیم نمود به این صورت که:

مالیات مستقیم

مالیات‌های که به شیوه  مستقیم از اموال و درآمد افراد حقوقی و حقیقی به دست می‌آید. برای مثال مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر دارایی جزء این گروه از مالیات‌ها می‌باشد.

مالیات غیر مستقیم

این گونه از مالیات برمی‌گردد به مالیات قیمت کالا و خدمات و به مصرف‌کننده انتقال می‌یابد. برای نمونه مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات بر واردات جزء مالیات غیر مستقیم به حساب می‌آیند.

نکته

اگر نگاهی به ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم (ق.م.م) و همچنین تبصره‌های آن بیندازیم. به‌خوبی متوجه خواهیم شد که مالیات بر حقوق در دسته مالیات‌های تکلیفی جای می‌گیرد. به این صورت که تشخیص مقدار و پرداخت مالیات حقوق کارمندان بر دوش کارفرما خواهد بود و در نتیجه اعضا هیچ گونه مسئولیتی در ازای مالیات بر درآمد ندارند.  چنانچه که شرکت‌ها نگرانی از بابت محاسبه مالیات بر حقوق دارند می‌توانند برای این کار از نرم‌افزار حقوق و دستمزد کمک بگیرند و فرایند محاسبه مالیات بر حقوق را به‌سهولت انجام دهند.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

مالیات حقوق کارگران چقدر است و چگونه محاسبه می گردد؟

در پایان سال نرخ مالیات بر درآمد برای تمامی کارگران و کارمندان به شیوه یکسان مشخص می‌گردد. در نتیجه تباینی میان حقوق کارگران و کارمندان از لحاظ کسر مالیات نمی‌توان یافت. مهم‌ترین مسئله‌ای که بایست مورد توجه قرار گیرد این است که نرخ مالیات با دقت به مقدار درآمدی که کارکنان و یا کارگران دارد مشخص می‌گردد. به‌منظور تعیین نمودن نرخ مالیات بر درآمد در هر سال بایست میزان حقوقی که معاف از مالیات می‌باشد معین گرددبرای نمونه بیشترین حقوق معاف از مالیات برای سال 1401 برابر با پنج میلیون و ششصد هزار تومان مقرر شده است. پس از این کار یعنی معین نمودن مقدار حقوق معاف از مالیت نوبت به مشخص ‌کردن نرخ مالیات به شیوه‌ای پله‌ای می‌باشد. به بیان بهتر در یک تعریف ساده به مقدار که درآمد بیشتری داشته باشید بایست بر طبق قانون مالیات بر حقوق بیشتری بپردازید. با یک مثال ساده مطلب را برای شما شفاف‌تر خواهیم نمود به این صورت که اگر حقوق شما مابین پنج میلیون و ششصد هزار تومان تا پانزده میلیون باشد شما بایست ده درصد مالیات بپردازید. یا اگر میزان  حقوق که شما به دست می‌آورید مابین 15 میلیون تومان تا  25 میلیون تومان باشد شما موظف به پرداخت پانزده درصد مالیات هستید.

فرآیند محاسبه مالیات بر حقوق کارگران

مالیات یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین مواردی است که مشمولان توجه ویژه‌ای به آن دارند. در حقیقت همه‌ی مودیان در آغاز هر سال به دنبال این هستند که با مطالعه بخش‌نامه ارائه شده  بدانند میزان معاف مالیاتی و نحوه محاسبه مالیات بر حقوق چگونه است؟ ولیکن در این بین مالیات کارگران و اشخاصی که مشغول به کار در کارخانه‌ها هستند از اهمیت بسیار بالای برخوردار می‌باشد چرا که مقدار حقوق و به بیان ساده درآمد آنها کم می‌باشد. در واقع مشخص نمودن مالیات بر حقوق کارگران به کمسیون معین‌کننده مالیات‌ها وابسته است و عواملی همچون شرایط اقتصادی و تورم بر این مورد تأثیرگذار می‌باشد. بعد از مشخص نمودن مالیات بر حقوق کارفرما بایست بر طبق این الزامات پیش از پرداخت حقوق کارگران مالیات را کم نموده و پس از آن حقوق آن‌ها را پرداخت نماید.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

نکته

ماده 91 قانون مالیات‌های مستقیم  به معافیت‌های مالیات بر درآمد پرداخته است در یکی از بندهای این ماده در رابطه با حقوق بازنشستگی صحبت شده است. به این صورت که حقوق بازنشستگان اعم از بازنشستگان تأمین اجتماعی معاف از پرداخت هرگونه مالیات‌بردرآمد می‌باشند.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق

کلام پایانی

اگر صاحب یک شرکت و یا کسب‌وکار هستید در این صورت محاسبات مالیاتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن دقت کنید. در حقیقت می‌توان مطرح نمود این موضوع به حدی حائز اهمیت است می‌تواند سرنوشت کسب‌وکار شما را تغییر دهد. محاسبه مالیات بر حقوق کاری نیست که کارفرما بتواند به‌تنهایی آن را انجام دهد. بلکه برای انجام درست آن نیاز به یک متخصص دارد. البته این نکته را خاطرنشان کنیم که اگر کسب‌وکار شما بزرگ و حیطه کاری‌تان گسترده می‌باشد علاوه بر حسابدار به یک مشاور امور مالیاتی نیز نیاز دارید.