انواع خدمات حسابداری و مالی

انواع خدمات حسابداری و مالی

در این مقاله قصد می‌خواهیم شما را با انواع خدمات حسابداری و مالی آشنا کنیم. خدمات مالی شامل خدماتی است که برای خریدوفروش معاملات مختلف مانند خریدوفروش اوراق بهادار ارائه می‌شود. همه حسابداران به ثبت و تجزیه‌وتحلیل معاملات تجاری، حسابداری و ارزیابی توانایی‌های مالی سازمان‌ها  مشغول هستند. بااین‌حال، روش‌های حسابداری بسته به محل کسب‌وکار، وضعیت مدیریت و تجربه متفاوت است بااین‌حال، دانستن انواع مختلف حسابداری و خدمات آنها مفید است.

حسابداری عمومی:

خدمات حسابداری، در زمینه خدمات حسابداری،  تجزیه‌وتحلیل مالی و خدمات مدیریت باتجربه هستند. وظایفی که باید از حسابداران عمومی انتظار داشت، از تهیه و مشاوره مالیاتی گرفته تا مشاوره در زمینه  پاداش برای کارکنان و طراحی سیستم حسابداری است.

حسابرسی داخلی:

حسابداران تحت عنوان  حسابرسی داخلی آنها بر مدیریت مالی شرکت نظارت دارند. آنها بودجه، مدیریت و عملیات را بر اساس میزان عملکرد آنها باتوجه‌به قوانین و مقررات ارزیابی می‌کنند.

حسابداران مدیریت:

داده‌های مالی شرکت را ثبت و تجزیه‌وتحلیل کنید. آنها برای انجام وظایفی مانند مدیریت دارایی، بودجه‌بندی، ارزیابی عملکرد و مدیریت هزینه استفاده می‌شوند.

حسابداری دولتی:

شامل وظایف حسابداری عمومی برای سازمان‌های دولتی است. حسابداران اطمینان حاصل می‌کنند که درآمد و هزینه‌ها طبق قانون انجام می‌شود. این حسابداران در بودجه‌بندی و مدیریت دارایی‌های عمومی نقش دارند.

حسابداری مالی  :

وعی حسابداری است که در واقع ثبت و تهیه اطلاعات مالی را تعریف می‌کند. حسابداری مالی شامل عملیاتی مانند ثبت، خلاصه و گزارش معاملات تجاری در یک دوره زمانی معین است. طی این فعالیت‌ها و فرایندها، کلیه صورت‌های مالی از قبیل ترازنامه و آمار سودها و زیان‌ها سیستم ثبت و محاسبه می‌شود و  در فرایندهای سازمان باید  مورد بررسی قرار گیرد. در حسابداری مالی به جزئیات فعالیت‌های اقتصادی در حال انجام در سازمان توجه می‌شود و گزارش‌های مکتوب از فعالیت‌های مالی در حال انجام در سازمان ارائه می‌شود. در واقع می‌توان گفت حسابداری مالی به سازمان کمک می‌کند تا در چارچوب قانون عمل کند و از اشتباهات جلوگیری کند.

حسابداری مالیاتی   :

حسابداری مالیاتی  از شاخه‌های حسابداری محسوب می‌شود که حسابدار هیچ‌گونه اطلاعات مالی را پردازش نمی‌کند و تنها بر روی اطلاعات مالیاتی و حسابداری تمرکز دارد و به امور مالیاتی می‌پردازد. این تخصص یک تخصص رسمی در نظر گرفته می‌شود و قوانین خاصی دارد که شرکت‌ها باید این قوانین حسابداری مالیاتی را رعایت کنند. حسابداری مالیاتی ازاین‌جهت حائز اهمیت است که از افتادن شرکت‌ها در تله‌های مالیاتی و در نتیجه مواجه شدن با جریمه‌های مالیاتی هنگفت جلوگیری می‌کند، همچنین با دانستن دقیق قوانین مالیاتی می‌توانند مزایای مالی را برای شرکت نشان دهند یا مشوق‌هایی در این زمینه دریافت کنند.

 

حسابداری مربوط به امور ثبتی:

یکی از وظایف مهم شرکت خدمات حسابداری ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی است.در دنیای امروز تمایل زیادی برای ایجاد انواع شرکت‌های تجاری و غیرتجاری وجود دارد. به‌این‌ترتیب مسائل پیچیده حقوقی و مقررات قانونی مرتبط باید روشن شود. در غیر این صورت سردرگمی و زیان جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. لیست خدمات حسابداری هر از چند گاهی تغییر می‌کند و موارد جدیدی به آن اضافه می‌شود.

حسابرسی حسابداری

حسابرسان برای حصول اطمینان از گزارش‌ها و صورت‌های مالی درگیر بررسی  و صحت و اعتبار صورت‌های مالی می‌شوند. بیشتر مواقع حسابرسی مالی داخلی شامل  پیگیری سوابق و رسیدهای گذشته است.

حسابداران مالیاتی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا زمانی که اظهارنامه مالیاتی خود را هرسال ارائه می‌کنند، از کد درآمد داخلی پیروی کنند.

حسابرسی حسابداری

خدمات مالی

خدمات مالی اکثر خدمات حسابداری را شامل می‌شود و اصلی‌ترین آنهاست؛ بنابراین نیاز به توجه ویژه و نظارت مستمر دارد. این خدمات از طریق خریدوفروش و انجام معاملات مختلف انجام می‌شود. این خدمات مالی مجموعه‌ای از فعالیت‌های خاص‌تر مانند بانکداری، سرمایه‌گذاری و بیمه هستند. بخش خدمات مالی شامل انواع شرکت‌های مالی از جمله بانک‌ها، خانه‌های سرمایه‌گذاری، وام دهندگان، شرکت‌های مالی، کارگزاران املاک و مستغلات و شرکت‌های بیمه است. صنعت بانکداری هسته اصلی گروه خدمات مالی است. عمدتاً با پس‌انداز و وام‌دهی مستقیم سروکار دارد. خدمات مالی به ایجاد، سرمایه‌گذاری و مدیریت پول برای افراد و سازمان‌ها کمک می‌کند.

بیمه یکی دیگر از زیربخش‌های مهم در خدمات مالی است. خدمات بیمه برای محافظت در برابر مرگ یا صدمات (به‌عنوان‌مثال بیمه عمر، بیمه درآمد از کارافتادگی، بیمه درمانی)، ازدست‌دادن یا آسیب به اموال (مانند بیمه صاحب‌خانه، بیمه خودرو) در دسترس است.

 

 

انواع خدمات مالی و حسابداری

سازمان‌های حسابداری و خدمات مالی خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند که به‌اختصار به برخی از آنها می‌پردازیم:

– تنظیم گزارش‌های مالی و فاکتورها

– حل‌وفصل اختلافات مالی بین شرکا

– جلوگیری از ورشکستگی شرکت

– رسیدگی به حقوق کارکنان و ارزش سهام شرکت و…

– تحویل مدارک به بانک برای دریافت وام

– مکانیزه کردن صورت‌حساب‌ها

 

 

علت استفاده خدمات مالی و حسابداری چیست؟

برخی از شرکت‌ها مسائل حسابداری بسیار پیچیده‌ای دارند. حسابداران شاغل در آن شرکت زمان کافی برای رسیدگی به همه چیز را ندارند، بنابراین استفاده از خدمات مالی و حسابداری شرکت‌هایی که خارج از سیستم شرکت فعالیت می‌کنند می‌تواند سود زیادی برای حسابداران شرکت داشته باشد. یکی دیگر از مزایای خدمات حسابداری برای شرکت‌های مختلف، مقرون‌به‌صرفه بودن آنها برای کارشان است. اگر شرکتی هزینه خدمات مالی و حسابداری را پرداخت کند، می‌تواند با استفاده از بهترین راهکارهای این حسابداران، سود خود را افزایش دهد و وظایف حسابداری خود را در زمان مناسب انجام دهد.

در این مقاله به بیان انواع خدمات مالی و حسابداری پرداخته شود و تا جای ممکن سعی شد کامل ساده بیان شود تا ابهامی برای کاربران عزیز به وجود نیاید

علت استفاده خدمات مالی و حسابداری چیست؟