انواع خدمات مالیاتی و ضرورت استفاده از آن

انواع خدمات مالیاتی و ضرورت استفاده از آن-وب سایت امین

انواع خدمات مالیاتی یعنی هر شخص براساس کسب و کارش،خدمات مالیاتی متفاوتی دارد..شاید تصور شما بر این است که چون کسب‌وکار خاصی را اداره نمی‌کنید  نیازی نیست به  اداره مالیات مراجعه کنید و یا دررابطه‌با خدمات مالیاتی اطلاعاتی به دست آورید. ولیکن کاملاً در اشتباه هستید. چرا که حیطه مالیاتی به حدی گسترده می‌باشد که حتی ممکن است سبب گردد یک زن خانه‌دار نیز به اداره مالیات مراجعه نماید. مالیات‌برارث، مالیات بر خرید و فروش سکه و طلا، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خرید و فروش ارز دیجیتال و … تنها بخشی  از امور مالیاتی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد. ازاین‌رو  یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت‌های که همیشه اهمیت داشته خدمات مالیاتی می‌باشد. به همین دلیل است که مؤسسات و مجموعه‌های مالی نقش مهم در اقتصاد هر کشور دارند. ازاین‌رو بانکداران و دیگر نهاد‌های که بازار مالی را تحت پوشش دارند و وارسی می‌نمایند. تلاش خود را بَر این گذاشته‌اند  که افرادی مجرب برای ارائه خدمات مالیاتی بکار گرفته شوند.

انواع خدمات مالیاتی و ضرورت استفاده از آن

به دلیل پیچیدگی‌های مربوط به امور مالیاتی و مدیریت و نظارت درست برای ممانعت از مشکلات احتمالی که در صورت وقوع پیامد‌های زیان باری را به دنبال خواهد داشت. لزوم به‌کارگیری فرد حقیقی یا حقوقی که از مهارت کافی برخوردار بوده برای مدیریت خدمات مالی خود را نمایان می‌کند. در واقع در یک کلام به‌کارگیری مشاوران مالی موجب می‌گردد نظم درست در سیستم مالی اجرا و پیاده گردد و با بهره‌گیری از دانش و مهارت آن‌ها در کنار راهکارهایی که ارائه می‌دهند شرکت یا مؤسسه مربوطه  به درصد قابل توجهی از رشد و توسعه دست یافت. اکنون که به اهمیت خدمات مالیاتی و لزوم استفاده از مشاوران مالی پی برده‌اید در ادامه این مطلب از مؤسسه حسابداری امین ارقام به‌تفصیل کامل انواع خدمات مالیاتی و ضرورت استفاده از آن خواهیم پرداخت تا انتها همراه ما باشید.

انواع خدمات مالیاتی و ضرورت استفاده از آن

خدمات مالیاتی چیست؟

همان گونه که در بالا مطرح نمودیم یکی از سخت‌ترین کار‌های یک شرکت که بایست بادقت بسیار و ریزبینی انجام پذیرد خدمات مالیاتی می‌باشد. چرا که حتی اگر شما از نرم‌افزارهای حسابداری استفاده کرده باشید ولیکن کوچک‌ترین اشتباهی در وارد نمودن اطلاعات انجام دهید. در این صورت شرکت با یک مشکل بزرگ مواجه خواهد شد. چرا که شرکت شما با محاسبه مالیات به شیوه علی الرس روبرو شده و در نهایت مجبور به پرداخت مالیات سنگینی خواهد بود‌. ولیکن با وجود خدمات مالیاتی امکان رخ‌دادن چنین مشکلاتی  به حداقل ممکن می‌رسد و بهرمندی از تخفیفات مالی و تقسیط مالیات افزایش می‌یابد.

انواع خدمات مالیاتی و ضرورت به‌کارگیری از آن

شرکت‌ها و یا بنگاه‌های اقتصادی همواره به مسئله پرداخت مالیات توجه دارند و در اولویت کار‌های خود قرار می‌دهند. چرا که نداشتن اطلاعات دررابطه‌با قوانین مالیاتی موجب می‌شود جرایم سنگینی را پرداخت نمایند. در چنین مواردی است که حرف از خدمات مالیاتی که به‌وسیله مؤسسه یا شرکت‌های مالیاتی که به قصد کم نمودن مقدار مالیات پرداختی به کمک شیوه‌های قانونی می‌باشد؛ به میان می‌آید.

تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد

یکی از انواع خدمات مالیاتی که می‌توان نام برد تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی و اظهارنامه عملکرد می‌باشد. شاید این سؤال در ذهنتان شکل گیرد که اظهارنامه عملکرد چیست؟ نوعی اظهارنامه مالیاتی می‌باشد که فرد حقیقی یا حقوقی با تسلیم و ارائه درآمد واقعی خود، بدهی‌ها، معافیت، هزینه‌ها و داریی، درآمد‌های  شامل مالیات بیست و پنج درصد از سود خود را طی اظهارنامه عملکرد بایست به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید.

تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد

تهیه و تنظیم مالیات بر ارزش افزوده

این مورد را می‌توان تحت عنوان جدید‌ترین نوع مالیات بر شمرد که در حقیقت پرداخت آن بر عهده مصرف‌کنندگان کالا و خدمات می‌باشد. تفاوتی نخواهد کرد که شما  مصرف‌کننده نهایی، میانی و یا مواد اولیه باشید درهرصورت تحت عنوان مودی مکلف به پرداخت هستید.

وارسی مشکلات مالیاتی

یکی دیگر از مواردی که در حیطه خدمات مالیاتی جای می‌گیرد وارسی مشکلات مالیاتی می‌باشد. این مشکلات می‌تواند دربردارنده اختلاف با سازمان مالیاتی و… باشد.

تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی

تمامی افرادی حقیقی یا حقوقی که مکلف به پرداخت مالیات هستند بایست در زمان تعیین شده اظهارنامه مالیاتی را آماده نموده سپس در کنار دیگر اسناد و مدارک مالی به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید.

تحریر دفاتر قانونی

تحریر دفاتر قانونی نیز جزء خدمات مالیاتی به‌حساب می‌آید که نیازمند رعایت اصول و معیار‌های می‌باشد. در کنار آن بایست در زمان معین دفاتر قانونی به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد و در زمان مشخصی فرایند پلمپ دفاتر صورت گیرد. مودیان مالیاتی مکلف هستند که قبل از آغاز  سال مالیاتی فرایند پلمپ دفاتر قانونی را انجام دهند. این نکته را خاطرنشان کنیم که در تهیه و تنظیم دفاتر قانونی نیاز است که با دقت بسیار عمل کنید وگرنه با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد.

دریافت گواهینامه ارزش افزوده

برای دریافت گواهینامه ارزش افزوده قبل از هر اقدامی بایست ثبت‌نام کنید. سپس بعد از تسلیم اظهارنامه مالیاتی پروسه دریافت گواهی‌نامه ارزش افزوده را سپری نمایید. سازمان امور مالیاتی بعد از انجام وارسی‌های لازم چنانچه که مشکل و مغایرتی وجود نداشته باشد گواهی شش‌ماهه را صادر و بعد از گذشت این مدت بایست نسبت به تمدید آن اقدام نمود‌.

دریافت گواهینامه ارزش افزوده

تهیه و تنظیم گزارشات فصلی

بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات مستقیم مودیان مالیاتی مکلف هستند بعد از کسب کد اقتصادی در پایان هر فصل، لیست معاملات خود را به شیوه کاملاً واضح تسلیم سازمان امور مالیاتی نمایند. این نکته را به یاد داشته باشید تا زمانی که کد اقتصادی را دریافت نکرده‌اید اجازه ارسال گزارش فصلی خود با کد دیگران نمی‌باشید.

تهیه و تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل و کارمندان

تهیه و تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل و کارمندان دیگر خدمات مالیاتی می‌باشد که همواره با پیچیدگی‌های به همراه می‌باشد.

تهیه و تنظیم گزارش مالیات حقوق پرسنل و کارمندان

کلام پایانی

در این مقاله از مؤسسه حسابداری امین ارقام تلاش خود را نمودیم شما را انواع خدمات مالیاتی و ضرورت استفاده از آن آشنا سازیم. همان گونه که مشاهده نمودید کوچک‌ترین اشتباهی در خصوص خدمات مالیاتی موجب به وجود آوردن جرایم سنگین برای اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌شود و ضرر و زیان‌های بسیاری برای شرکت‌ها به همراه خواهد داشت‌. در نتیجه نبایست از روی آن به‌سادگی عبور نمود.