‌خدمات اصلاح تعدیل حساب‌ها

‌خدمات اصلاح تعدیل حساب‌ها-وب سایت امین

با توسعه کسب‌وکارهای متعدد و همچنین در طول چند سال اخیر به‌خوبی شاهد پررنگ شدن امور مالیاتی و قوانین مالیاتی بوده‌ایم. در نتیجه با چنین اوضاعی مسلم است که اداره امور مالی یک شرکت به‌وسیله مدیر امکان‌پذیر نمی‌باشد. ازاین‌رو برای انجام هر چه‌بهتر امور حسابداری و مالی به تعدادی افراد ماهر و مدیر مالی نیازمند است. همین مسئله یعنی نیاز مشاغل به اشخاصی که در آنالیز امور مالی ماهر و به‌خوبی می‌توانند با ابزارهای حسابداری کار کنند سبب شده حرفه‌ای حسابداری بیش از قبل اهمیت یابد. چنانچه که معاملات تا پایان دوره حسابداری به‌درستی مرقوم نگردد و یا معاملات درج نگردد. در این صورت حسابدار بایستی اصلاح حساب‌ها را به شیوه ورودی‌های تعدیل‌کننده صورت گیرد. در ادامه در این مطلب با ما همراه باشید تا دررابطه‌با خدمات اصلاح تعدیل حساب‌ها گفتگو نماییم.

‌خدمات اصلاح تعدیل حساب‌ها

اصلاح و تعدیل حساب‌ها چیست؟

فرایند اصلاح و تعدیل حساب‌ها به‌منظور همگام‌سازی حساب‌های ترازنامه  انجام می‌پذیرد. زمانی که دوره حسابداری پایان یافت به عبارتی در پایان دوره حسابداری یکی از وظایف حسابدار این است که  صورت‌های مالی را تهیه و ارائه دهد. در طی آخرین پروسه حسابداری به کمک تراز آزمایشی که لیستی از همه حساب‌های دفتر کل و مانده آنها بعد از درج مبادلات دوره در سند حسابداری، دفتر روزنامه و انتقال آن به دفتر کل می‌باشد صورت می‌پذیرد. آنچه در این موارد مطرح است این است که این تراز آزمایشی تعدیل نشده می‌باشد به این معنا که مبالغ درج شده در این تراز آزمایشی کامل نمی‌باشد. زیرا برخی از مبادلات درآمد و هزینه که تنها به یک دوره مربوط نمی‌گردد در این تراز آزمایشی ثبت نشده و حذف شده‌اند. ازاین‌رو از عبارت تعدیل نشده برای این تراز آزمایشی استفاده می‌گردد.   اکنون که به زبان ساده با مفهوم اصلاح و تعدیل حساب‌ها آشنا شده‌اید در ادامه به تفصیل اصلاح حساب‌ها در حسابداری  خواهیم پرداخت.

نکته

در اکثر موارد به ‌منظور درستی حساب‌ها، حسابدار کاربرگ حسابداری تنظیم می‌نماید که در واقع به منزله گیش نویسی برای حساب‌های اصلی می‌باشد.به دلیل بعضی از اشتباهات در صورت‌های مالی  و در نتیجه عدم هماهنگی در صورت‌های مالی سبب شده از کاربرگ حسابداری استفاده شود. در حقیقت  فرم پیش‌نویسی است که فرد به منظور اطمینان از درستی عملکرد خود  پیش از آنکه انواع صورت مالی را ارائه دهد و پیش از بستن حساب‌ها آن را بکار می‌برد. دلیل آوردن این مطلب در این مقاله این است که به شما بگوییم کاربرگ حسابداری موجب می‌گردد فرایندهای همچون اصلاح و تعدیل حساب‌ها به سهولت انجام پذیرد.

ثبت اصلاحی در پایان دوره مالی دربردارنده چه مواردی می‌باشد؟

یک شیوه راحت به منظور جدا نمودن ثبت‌های تعدیلی که به سهولت امکان‌پذیر می‌باشد، تقسیم‌بندی آن‌ها بر طبق زمان درج یک هزینه و یا درآمد متناسب با پرداخت و یا دریافت آن می‌باشد. در نتیجه تعدیلات در گروه‌های متعددی جای می‌گیرد. برای مثال در تعدیلات پیش‌پرداخت‌ها یا به عبارتی پیش دریافت‌ها، مبادله‌ی نقدی پیش از درج هزینه یا درآمد انجام می‌گیرد. ولیکن در تعدیلات تعهدی فرایند مربوطه عکس تعدیلات پیش‌‌بها می‌باشد به این صورت که حسابدار پیش از گرفتن و یا پرداخت وجه هزینه‌ها را درج می‌کند. در حالت کلی ثبت‌های تعدیلی را می‌توان در پنج گروه جای داد.

  • پیش پرداخت هزینه‌ها.
  • استهلاک دارایی ثابت.
  • هزینه‌های تعهدی.
  • درآمد‌هایی تعهدی.
  • پیش دریافت درآمد‌ها.
‌خدمات اصلاح تعدیل حساب‌ها

چگونگی تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده

دلیل آنکه میان تراز آزمایشی و تراز آزمایشی تعدیل شده تفاوت‌های می‌توان یافت، چیزی نیست جزء ثبت‌های تعدیلی. ازاین‌رو چنانچه که تراز آزمایشی و تراز آزمایشی تعدیل شده را در دست داشته باشید. به سهولت این شرایط برای شما مهیا خواهد شد که با تباین که میان مقدارهای تراز آزمایشی و تراز آزمایشی تعدیل شده یافت، اقدام به انجام ثبت‌های تعدیلی کنید. پروسه‌ی که بایست در زمان فراهم کردن ترازنامه آزمایشی تعدیل شده انجام دهید به شرح زیر می‌ باشد.

  • نوشتن عنوان حساب‌ها و همچنین باقیمانده‌های پایانی تعدیل نشده آن‌ها در دسته‌های تراز آزمایشی کاربرگ و سپس جمع نمودن مقدارهای که در هر دسته درج شده است.
  • درج کردن تعدیلات در دسته‌های تعدیلات و همچنین جمع نمودن مقدارهای که در هر دسته وجود دارد.
  • در نهایت به‌دست‌آوردن مانده تعدیل شده هرکدام از حساب‌ها به کمک دسته‌ها یا ستون‌های تراز آزمایشی و تعدیلات. در نهایت نوشتن مقدارهای تعدیل شده در دسته‌های تراز آزمایشی تعدیل شده.

یکی از کارآمدترین کارها به منظور به‌دست‌آوردن صورت‌های مالی که می‌توان نام برد لیستی از حساب‌ها را در کنار مانده تعدیل شده آن‌ها در یک تراز آزمایشی تعدیل شده وارد نماییم.

لزوم تعدیل حساب‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌گردد ثبت‌های تعدیلی اهمیت یابند. این است که سبب می‌گردد درآمد‌ها به زمان‌های که در آن به وجود آمده و در کنار آن هزینه‌ها به زمانی که به وجود آمده تعلق یابد.  علاوه بر این ثبت‌های تعدیلی سبب می‌گردد که حساب‌های دارایی و بدهی به‌روز و همگام گردد. از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مزیت‌های ثبت تعدیلات که می‌توان نام برد مواردی همچون برآورد درست سود دوره و همچنین ارائه گزارش درست حساب‌های دارایی و بدهی می‌باشد. این نکته را خاطر نشان کنیم که اگر پایه نقدی حسابداری مطرح گردد در این صورت تعدیل حساب‌ها در حسابداری معنای ندارد چرا که همه‌ی مبادلات مندرج می‌گردد. ولیکن در پایه تعهدی حسابداری به دلیل آنکه بایست شرح مانده درست در صورت‌های مالی در پایان هر دوره حسابداری ارائه گردد بایست ثبت‌های تعدیلی انجام پذیرد. ازاین‌رو ضرورت تعدیل حساب‌ها در حسابداری به شرح زیر است.

‌خدمات اصلاح تعدیل حساب‌ها
  • در زمانی که درآمد شکل می‌گیرد درج می‌گردد این در صورتی است که حتی اگر وجهی پرداخت نشده باشد.
  • هزینه‌ها به هنگام وقوع در دفاتر درج می‌گردد این در صورتی است که حتی اگر وجهی پرداخت نشده باشد.

کلام پایانی

در این مطلب تلاش ما بر این بود تا به زبانی ساده  اطلاعات مفیدی دررابطه‌با خدمات اصلاح تعدیل حساب‌ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای کسب اطلاعات بهتر و دریافت مشاوره با کارشناسان مؤسسه حسابداری امین ارقام در ارتباط باشید.