مالیات خانه خالی چگونه محاسبه می شود؟

مالیات خانه خالی چگونه محاسبه می شود؟-وب سایت امین

بر اساس ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، خانه هایی که بیش از 120 روز در سال خالی باشند مشمول مالیات می شوند و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی براساس دستورالعمل نظارتی سازمان امور مالیاتی کشور است. به این ترتیب که ابتدا ارزش اجاره ماهانه بر اساس متر مربع مشخص می شود و پس از کسر 25 درصد استهلاک و محاسبه نرخ مالیات اجاره، مالیات خانه های خالی با توجه به تعداد سال هایی که خانه در طی آن خانه است محاسبه می شود. 

مالیات خانه خالی چگونه محاسبه می شود؟

مالیات خانه خالی چقدر است؟

  ماده 54 قانون مالیات های مستقیم در مورد مالیات مسکن خالی تکرار می شود.  در مورد مالیات خانه‌های خالی قبلاً در قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده بود، اما از آنجایی که نرخ مالیات برای خانه‌های خالی پایین بود و قدرت محدود کردن افرادی که اجناس می‌فروشند و به قیمت زیان از دیگران درآمدی نداشتند. طرح اصلاح ماده 54 قانون مالیات های مستقیم در دی ماه 1397 منجر به اصلاح مواد این قانون و تهیه دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه خالی و ابلاغ آن به کلیه نهادهای ذیر شد.

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی

  اکنون که بر اساس ماده 54 اصلاحیه مکرر قانون مالیات های مستقیم در مورد مالیات خانه خالی چگونه محاسبه میشود؟ صحبت کردیم، نوبت به نحوه محاسبه مالیات خانه خالی از نظر این قانون و بر اساس آن می رسد. مواد 53، 54 و 131 این قانون.  در مورد محاسبه خانه های خالی این کار به صورت زیر انجام می شود:

  ابتدا ارزش اجاره ماهانه یک خانه بر حسب متر مربع تعیین و محاسبه می شود.  به عنوان مثال در مورد ملک 100 متری با متری 50 هزار تومان ارزش اجاره ماهیانه معادل 500000=100*50 خواهد بود.

25 درصد استهلاک آن بر اساس ماده 53 این قانون که به شرح زیر است: «درآمد مشمول مالیات بر دارایی موضوع اجاره، کل اجاره بها اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر بیست درصد است. -پنج درصد (25%) هزینه ها و استهلاک ها و تعهدات موجر نسبت به مورد اجاره که محاسبه می شود در این مثال 25% استهلاک محاسبه و کسر آن 1250000=25%*5000000 خواهد بود. و 3750000=5000000-1250000 تومان.

  در مرحله بعد نرخ مالیات بر اجاره ماهانه بر اساس ماده 131 قانون مالیات های مستقیم می باشد که به شرح زیر است: «نرخ مالیات بر درآمد اشخاص به خصوص  عواملی که طبق مقررات این قانون دارای قیمت جداگانه است. به شرح زیر است: تا سقف پانصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد (15%) – نسبت به مازاد بر پانصد میلیون ریال حداکثر تا سقف یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ. از بیست درصد محاسبه می شود که طبق مثال بالا 562500=15%*3750000 تومان خواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی

دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه خالی 

پس از راه اندازی سامانه املاک و مسکن برای اطلاع از املاک خالی و اعلام اینکه چه کسانی باید در سامانه املاک و مسکن ثبت نام کنند. به منظور تسهیل در محاسبه مالیات خانه های خالی و وجود رویه واحد در محاسبه مالیات خانه های خالی، دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی تهیه و ابلاغ شده است. کشور در سال 1400 در زیر به بخش های مهم مالیات خانه خالی چگونه محاسبه میشود؟  اشاره می کنیم که عبارتند از:

شهرهای بزرگ

ملاک تشخیص واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در شهرهای بالای 100 هزار نفر برای دریافت مالیات، استعلام های دریافتی از سامانه املاک و مسکن کشور است. مبنای محاسبه و احتساب مالیات بر اساس سال مالی (سال شمسی) بر اساس ماده 54 مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم می باشد.

در سال مالیاتی، واحد مسکونی در صورتی که در طول سال مالیاتی بیش از 120 روز خالی از سکنه بوده باشد، برای تک مالک و مبنای استعلام، سامانه املاک و مسکن کشور است. 

مسکن اجتماعی

در مورد مسکن اجتماعی که خالی می شود مالیات هر یک از شرکا به تفکیک سهم او محاسبه و اظهار و مطالبه می شود.

شهرهای کوچک

در مورد شهرهای زیر 100000 نفر و روستاهای کشور که از نظر نظام ملی مسکن و املاک خالی تشخیص داده شده است، جریمه ای معادل بیست درصد مالیات سال اول موضوع ماده 54 قانون. تحمیل خواهد شد.

اشخاص حقیق

در مورد اشخاص حقیقی، مرکز مالیاتی ذیصلاح برای اداره مالیات مسکن خالی، مرکز مالیاتی نشانی اصلی مالک یا مالکان در رژیم مسکن و املاک است و در صورت عدم اعلام نشانی در املاک و مستغلات. در سامانه مسکن، اداره مالیات یکی از واحدها، جای خالی مالک به صورت سیستمی تعیین می شود، مگر اینکه شخص حقیقی اقامتگاه قانونی خود را به طور سیستمی به سازمان مالیاتی اعلام کند.

خالی بودن خانه در سالهای متوالی

در صورت خالی بودن سالهای متوالی از ملک، مالیات شورایی خالی دوم سال خالی 12 برابر مالیات مربوط و سال خالی سوم 18 برابر مالیات مربوط و در غیر این صورت (عدم ترتیب در ملک موجود). خالی) مالیات شورایاری خالی، چون خالی بودن سال اول به معنای 6 برابر مالیات است.

ضرایب مالیاتی مندرج در ماده 54 قانون مذکور برای مالک یا صاحبان پنج واحد مسکونی خالی یا کمتر و برای مالکانی که در هر سال مالیاتی بیش از پنج واحد مسکونی خالی داشته باشند، ضرایب مالیاتی ماده فوق با قید شده است. در مورد کلیه واحدها دو برابر ضرایب مذکور در ماده 54 فوق مکررا اعمال می شود.

دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات خانه خالی 

نحوه مشاوره و اطلاع از میزان مالیات خانه خالی

  در قسمت های قبل مفهوم مالیات خانه خالی چگونه محاسبه میشود؟ را توضیح دادیم.  از آنجایی که بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، مشاهده و استعلام مبلغ مالیات خانه خالی از طریق درگاه خدمات مالیاتی کشور my.tax.gov.ir امکان پذیر است، در این قسمت نحوه انجام کار را توضیح خواهیم داد. میزان مالیات خانه خالی :

آدرس پورتال خدمات مالیاتی کشور یعنی my.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود بیابید و روی لینک اول کلیک کنید.  پس از ورود به صفحه اصلی درگاه خدمات مالیاتی کشور، صفحه ای مشابه تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.  اگر هنوز در این سایت ثبت نام نکرده اید، روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

در مرحله بعد صفحه جدید را مطابق تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.  در این صفحه اطلاعات مربوط به کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل (که به نام شماست) را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن تصویر امنیتی، روی گزینه کلیک کنید.

  اکنون نام کاربری (که کد ملی شماست) و رمز عبور از طریق پیامک به شماره موبایل شما ارسال می شود.  در این مرحله بر روی گزینه دسترسی مجدد به سایت کلیک کنید. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در کادرهای مربوطه، بر روی دکمه دسترسی به پنل کاربری کلیک کنید.

  در این مرحله از مراحل مشاهده و استعلام مبلغ مالیات خانه خالی، یک کد شش رقمی به شماره همراه شما ارسال می شود.  این کد را در کادر مربوطه وارد کرده و روی دکمه اتصال کلیک کنید.

نحوه مشاوره و اطلاع از میزان مالیات خانه خالی

سخن نهایی

مالیات خانه خالی چگونه محاسبه میشود؟ تامین مسکن یکی از اساسی ترین نیازهای هر فرد است.  برخی از افراد جامعه بیش از یک خانه دارند. در عین حال افرادی نیز هستند که از نداشتن سرپناهی برای زندگی خود رنج می برند. به موازات خانه های خالی و بدون استفاده در سراسر کشور وجود دارد.  در سال 1388 طرح شورای نگهبان برای مالیات بر خانه های خالی تصویب شد و همچنان در حال اجراست.